Κυριακή, 15 Δεκεμβρίου, 2019

Σάτυρος ο Αγρινιεύς: Ο πιο σημαντικός “αρχαίος” Αγρινιώτης στην Αιτωλική Συμπολιτεία

Η Στοά του Αγρινίου από Δυτικά. Πηγή: Πρακτικά της εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας, 1928, Τόμος 83

Του Λίνου Υφαντή,

Πολλές φορές υπάρχει λανθασμένα ταύτιση του Αρχαίου Αγρινίου με όλη τη μακρά περίοδο της Αιτωλικής Συμπολιτείας. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει, καθώς οι Αγραίοι ήταν ένα τοπικό φύλο, το οποίο πολύ αργότερα “συγχωνεύτηκε”  στην Αιτωλική συμπολιτεία και μάλιστα μετά τον 3ο αιώνα π.Χ.

Το ερώτημα που προκύπτει είναι αν το Αγρίνιο στη σύντομη αρχαία ιστορία του έπαιζε κάποιο σημαντικό ρόλο στην Αιτωλική Συμπολιτεία. Πράγματι βρέθηκαν επιγραφές που μαρτυρούν “Αγρινιείς” δηλαδή “αρχαίους Αγρινιώτες” σε αξιώματα του πανίσχυρου κράτους των αρχαίων Αιτωλών την ελληνιστική εποχή.

Ένας από αυτούς ήταν ο Σάτυρος ο Αγρινιεύς. Σε επιγραφές αναφέρεται ως γιος του Ανδρόνικου του Αγρινιέως και  μαρτυρείται ως τρίτος στρατηγός των Αιτωλών, αξίωμα πολύ σημαντικό για εκείνη την εποχή. Άλλωστε ο στρατηγός στην Αιτωλική συμπολιτεία έφερε όλο το βάρος των ενόπλων συγκρούσεων. Ο Σάτυρος ήταν στρατηγός κατά το 243/242 π.Χ. , τότε που οι Αιτωλοί σύναψαν συμμαχία με τον Μακεδόνα βασιλιά Αντίγονο Β’ Γονατά. Η συμμαχία όμως δεν κράτησε για πολύ γιατί ακολούθησε 3  χρόνια αργότερα ο Δημητριακός Πόλεμος. Σε αυτόν οι Αιτωλοί αντιμετώπισαν ως εχθρούς  τους Μακεδόνες.

Πέρα από το Σάτυρο τον Αγρινιέα, καταγράφεται άλλος ένας “αρχαίος Αγρινιώτης” ως βούλαρχος σε επιγραφή που βρέθηκε στη Ναύπακτο, χωρίς να σώζεται το όνομα του. Ο βούλαρχος ήταν σημαντικό αξίωμα, σαν τον πρόεδρο της Βουλής.

Συμπερασματικά μάλλον ο Σάτυρος ο Αγρινιέυς ήταν ίσως ο πιο σημαντικός “αρχαίος Αγρινιώτης” στην Αιτωλική Συμπολιτεία. Άλλωστε ήταν ένα τόσο μεγάλο και ισχυρό κράτος με πρωταγωνίστριες πόλεις πολύ μεγαλύτερες από το αρχαίο Αγρίνιο.

Πηγές:

Ciara Lasagni, I boularchoi in Etolia.

 

Θέματα που ενδιαφέρουν

2 Σχόλια

  1. Ανώνυμος

    Τραγούδι που δεν προέρχεται από σύμβολα δεν θεωρείται παραδοσιακό , διότι ο κάθε πολιτισμός (λαος) φέρει τα σύμβολα του, από τα σύμβολα προέρχεται η φορεσιά ο ρυθμός μουσικής Και τα βήματα χορού, τίποτα μα τίποτα δεν προέρχεται αυθαίρετα, όπως δραστηριοποιούνται σήμερα κάποιοι, (για παράδειγμα η Αιτωλία φέρει πολιτισμο σύμβολα ιστορία) αφού φέρει τετοια γιατί δεν παρουσιάζεται σωστά ο πολιτισμός της; τότε θα δούμε αυτό πού γράφω στην αρχή, τραγούδι που δεν προέρχεται από σύμβολα δεν θεωρείται παραδοσιακό, φορεσιά που δεν προέρχεται από σύμβολα δεν θεωρείται παραδοσιακή, βήματα χορού πού δεν προέρχονται από σύμβολα δεν θεωρούνται παραδοσιακά, ( η Αιτωλία δε μπορεί να παρουσίαση αλλά σύμβολα από των αετο περδικα ) διότι αυτά τα σύμβολα φέρει από αρχαία χρόνια γεωγραφικά

  2. Ανώνυμος

    Σήμερα η ελληνική σημαία ( το φλαμπουρο) είναι παραποιημένη, δε φέρει το σωστό χρώμα το σκούρο μπλε, φέρει ανοιχτό θαλασσί, και απάνω στο φλαμπουρο πρόσθεσαν γραμμές, τη συμβολίζει το θαλασσί και η γραμμές ; άρχισαν και αφαιρούν και το ξανθό μεταξυνο γαητανη που φέρει το φλαμπουρο (Η σημαία) το γαητανη φέρει το ξανθό του ελληνα, και το χρυσό αετό, όπως Και ο σταυρος στο φλαμπουρο σημαία είναι ο ίδιος ο αετός, άραγες εδώ βλέπουμε καθαρά την πονηρή παραποίηση συμβόλων, όσο για τα χρώματα σύμβολα πού φέρει το φλαμπουρο τα ίδια πρέπει να φέρει και φορεσιά του ελληνα, όπως Και άλλες παρουσιάσεις ποδοσφαιρικές ομάδες, μαθητές σχολείων, στρατός, σώματα Ασφαλείας, κρατικά οχήματα, σύμβολα δήμων, κ τ λ, πέρα των συμβόλων που δεν προέρχονται από το σύμβολο χρώματα του φλαμπουρο δεν θεωρούνται ελληνικά, η ελληνικος πολιτισμός, όπως παρουσιάζουν διάφορα ιατρικά λαογραφικά, γιατί δε παρουσιάζουν και αυτά πώς τους ξεφεύγουν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.