Του προέδρου του Συνδέσμου Αργυροπηγαδιτών Τριχωνίδας Βασίλη Κωνσταντινίδη
Πέρασε άλλος ένας δύσκολος χειμώνας για το χωριό μας με πολλές μέρες χωρίς καθόλου πρόσβαση. Οι πρώτες βροχές του φθινοπώρου διέλυσαν εντελώς την εύθραυστη πρόσβαση μέσω της Αμβρακιάς στη θέση του Μύλου, όπως το είχαμε επισημάνει και ήταν αναμενόμενο να γίνει. Ο δρόμος αυτός είναι ακόμα κλεισμένος. Οι κάτοικοι του χωριού κατεβαίνουν στο Μύλο για να πάρουν το ψωμί απο το φούρναρη τρεις μήνες τώρα, περπατώντας κάτω απο τις οποιοσδήποτε καιρικές συνθήκες τρία χιλιόμετρα και με κίνδυνο της ζωής τους περνώντας το ρέμα .
Η λύση στο Μύλο, αυτή τη στιγμή, δε μπορεί παρά να είναι πρόχειρη, αλλά ο δρόμος επιβάλλεται να ανοίξει. Σε ότι αφορά την υπόθεση της νέας γέφυρας στη θέση Μύλος που θα λύσει οριστικά το πρόβλημα, δυστυχώς δεν έχει προχωρήσει. Δεν έχουν ανατεθεί ακόμα από το Δήμο Θέρμου οι σχετικές μελέτες και τούτο γιατί δεν έχει ο Δήμος Θέρμου αυτόνομη και επαρκή Τεχνική Υπηρεσία. Βρισκόμαστε σε μια μεταβατική φάση για τη λύση της συνεργασίας του Δήμου Θέρμου με τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου Μεσολογγίου και την έναρξη της συνεργασίας του με τις Τεχνικές Υπηρεσίες του Δήμου Αγρινίου, μία διαδικασία που κρατάει τώρα τρεις μήνες και δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη, με όλα τα συνεπακόλουθα και αυτά είναι πολλά.
Να μην μπορούν να υποβληθούν μελέτες για νέα έργα, άλλα να γίνεται απένταξη τους από προγράμματα και άλλα να κινδυνεύουν να απενταχτούν και να χάνονται έτσι χρήματα για την περιοχή μας. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το έργο για την μετατροπή του Δημοτικού Σχολείου του χωριού μας σε τοπικό εκθετήριο και κέντρο περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης που εντάχθηκε σε πρόγραμμα το 2011, ακόμη δεν έχει ολοκλήρωθεί και κινδυνεύει με απένταξη. Κακά τα ψέματα, καμία τεχνική υπηρεσία απο άλλο Δήμο δεν θα ενδιαφερθεί όπως πρέπει για τα έργα στο Δήμο Θέρμου και αν αυτό γίνει θα έχουν προηγηθεί όλα τα άλλα στους δικούς τους Δήμους.
Το πρόβλημα είναι παλιό και η διαπίστωση δεδομένη. Ο Δήμος Θέρμου χωρίς δικές του Τεχνικές Υπηρεσίες, δεν είναι δυνατόν να συνεχίσει να λειτουργεί σαν αυτόνομος Δήμος. Πρέπει να βρεθεί λύση.
Θετική εξέλιξη μέσα στο χειμώνα ήταν η αποκάλυψη της παλιάς γέφυρας στη θέση του Γαρδικιώτη. Εκεί που η προσπάθεια πέρυσι το καλοκαίρι είχε εγκαταλειφθεί θεωρώντας ότι δεν είναι δυνατόν να έχει απομείνει σώο το γεφύρι, η παράσυρση των φερτών υλικών λόγω των πολλών βροχών στη διάρκεια του φετινού χειμώνα, έδειξε ότι το γεφύρι έχει διασωθεί, με ελάχιστη ζημιά. Έτσι μέσα στο Γενάρη μηχανήματα της Περιφέρειας το καθάρισαν και το έδωσαν στην κυκλοφορία. Αποκαταστάθηκε η επικοινωνία του χωριού με το Θέρμο μέσω Δρυμώνα, για αυτοκίνητα όμως ειδικών διαδρομών 4Χ4 και αυτά με δυσκολία και με κίνδυνο ζημιών και όχι μόνο.
Ειδικά μετά τις τελευταίες ραγδαίες βροχές του Μαρτίου ο δρόμος ουσιαστικά είναι αδιάβατος, το χωριό μας είναι ουσιαστικά αποκλεισμένο. Στάλθηκε ένα μηχάνημα αλλά η παρέμβασή ήταν κακή. Ήταν βέβαια και δύσκολες οι συνθήκες μετά τη βροχή, μέσα στη λάσπη.
Για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα, ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΑΜΕΣΗ ΒΕΛΤΙΩΣΗ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ ΝΕΡΟΧΩΡΙΟΥ ΑΡΓΥΡΟΥ ΠΗΓΑΔΙΟΥ ΩΣΤΕ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΒΑΤΟΣ ΚΑΙ ΒΕΒΑΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΙ Ο ΔΡΟΜΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΜΒΡΑΚΙΑ ΚΑΙ ΝΑ ΣΥΝΤΗΡΗΘΕΙ. ΜΠΟΡΕΙ ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΛΕΣ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΕΝΑ ΧΩΡΙΟ ΟΥΣΙΑΣΤΙΚΑ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΕΝΟ ΓΙΑ ΜΗΝΕΣ ΕΙΝΑΙ ΕΝΑ ΣΟΒΑΡΟ ΖΗΤΗΜΑ.
Σε ότι αφορά το γεφύρι στου Γαρδικιώτη, οφείλουμε να αναγνωρίσουμε ότι το είδος της κατασκευής του, κιβωτοειδές, απέδειξε στην πράξη τις αντοχές του σε τόσο ακραίες συνθήκες και χωρίς να είναι ολοκληρωμένο, ήταν ένα έργο της περιφέρειας το οποίο έγινε πριν από χρόνια, χωρίς όμως να έχει τελειώσει ποτέ. Ήταν λοιπόν σωστή η λογική, και αφού άντεξε σε αυτές τις ακραίες συνθήκες, αν γίνει σωστή παρέμβαση και σωστή διαχείρηση των χρημάτων του Ευρωπαικού Ταμείου Αλληλεγγύης το συγκεκριμένο σημείο αλλά και τα υπόλοιπα σημεία του δρόμου αυτού που έχουν υποστεί ζημιά από την περσινή καταστροφή, ο δρόμος αυτός θα συνεχίσει να εξυπηρετεί.
Εδώ πιστεύουμε ότι παρατηρείται καθυστέρηση από τις υπηρεσίες της Περιφέρειας. Όταν υπάρχουν εγκεκριμένα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλληλεγγύης τα χρήματα για την αποκατάσταση των ζημιών αυτών, επιβάλλεται η επιτάχυνση όλων των διαδικασιών για να μπορέσουν να ξεκινήσουν τα έργα με το που θα βελτιωθούν οι καιρικές συνθήκες, έτσι ώστε να ολοκληρωθούν μέσα στο καλοκαίρι και να αποκατασταθεί η πρόσβαση στο χωριό για όλα τα είδη αυτοκινήτων, λεωφορείο ,ταξί, ασθενοφόρο για να μην ξαναβρεθούμε στην δυσάρεστη που βρεθήκαμε τον Οκτώμβριο συνοδεύοντας νεκρό να χρειαστεί να γυρίσουμε πίσω και να αναζητήσουμε άλλο Νεκροταφείο.
Απαιτείται συντονισμός της περιφέρειας και του Δήμου καθώς και επίβλεψη. Δεν μπορεί τα μηχανήματα της περιφέρειας ή του Δήμου, το Γενάρη μήνα να δουλεύουν και να παράγουν έργο στο γεφύρι του Γαρδικιώτη και να αδυνατούν να δουλέψουν τον Αύγουστο Μήνα!
Δεν μπορεί ο Δήμος να στέλνει το καλοκαίρι μισθωμένα και δικά του μηχανήματα για την συντήρηση του δρόμου για είκοσι περίπου μέρες χωρίς καμία επίβλεψη για το έργο που παράγουν. Σχεδόν όλοι οι οχετοί έχουν βουλώσει είτε λόγω κακής κατασκευής είτε γιατί δεν έγινε κάποιος υποτυπώδης καθαρισμός με αποτέλεσμα τα όμβρια νερά να ξεπλύνουν την όποια δουλειά έγινε το καλοκαίρι. Ο σωλήνας ύδρευσης στο Βαθύ Λαγκάδι θα πρέπει να επισκευαστεί για τρίτη φορά μέσα σ’ένα χρόνο γιατί δεν δόθηκε απο την αρχή μια ασφαλής και οριστική λύση. Το προσωρινό κοστίζει πολύ περισσότερο ! Κανείς ιδιώτης εργολάβος δεν θα το έκανε αυτό. Και να πούμε εδώ πως δεν είναι θέμα των χειριστών των μηχανημάτων, αλλά το πως πρέπει να δουλεύουν οι υπηρεσίες.
Θα είναι κρίμα αν δεν γίνουν τα έργα αυτά μέσα στο καλοκαίρι του τρέχοντος έτους και να δώσουν οριστική λύση στα προβλήματα. Όσο δεν αποκαθίστανται οι ζημιές τόσο και επιδεινώνονται. Το κόστος για την ίδια ζημιά μια χρονιά αργότερα θα είναι πολύ μεγαλύτερο. Οι ραγδαίες βροχές των τελευταίων δυο χρόνων έχουν διαλύσει εντελώς το υποτυπώδες χωμάτινο οδικό δίκτυο της ορεινής μας περιοχής. Και δυστυχώς οι προβλέψεις είναι ότι τα ακραία καιρικά φαινόμενα θα γίνονται τα επόμενα χρόνια όλο και εντονότερα. Οι αρμόδιοι θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους ότι η συντήρηση των χωματόδρομων θα είναι όλο και πιο δύσκολη, για αυτό βέβαια θα πρέπει να γίνουν και αυτοί σωστοί ασφάλτινοι δρόμοι με τεχνικά κ,λ.
Σε κάθε περίπτωση, με τα χρήματα που διατίθενται, και πάντα διατίθενται αρκετά χρήματα, το θέμα είναι να έχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Βούληση, σωστή οργάνωση και έλεγχος απαιτούνται.