Τρίτη, 2 Ιουνίου, 2020

SOS: Γιατί η θυσία των 120 στο Αγρίνιο κινδυνεύει μετά από 30 χρόνια να λησμονηθεί

Παλαιότερη φωτό του μνημείου των 120. Η σημερινή εικόνα δεν απέχει και πολύ.

Του Λίνου Υφαντή.

Ανήμερα της θυσίας των 120, η παύση του Κορωνοϊου μας δίνει μια ευκαιρία για ανασύνταξη σκέψεων που είχαμε για διάφορα γεγονότα. Ένα από αυτά είναι η εκτέλεση των 120 την Μ. Παρασκευή του 1944 σαν σήμερα 14 Απριλίου. Όσο όμως για διάφορους λόγους παρέμενε ένα κοινό μυστικό που το γνώριζαν όλοι οι Αγρινιώτες τις πρώτες δεκαετίες, τώρα τείνει να λησμονηθεί από τις νέες γενιές.

Αντιθέτως όσο ανεβαίνουμε σε ηλικίες άνω των 30 τόσοι περισσότεροι γνωρίζουν για την πιο μαύρη μέρα στην ιστορία της πόλης μας.  Απόδειξη ότι πολλοί συμμετείχαν σε πρόσφατα δρώμενα που έγιναν όπως η έκθεση του Βαλαώρα όσο και στο “Πέντε η ώρα που χαράζει”Κρούουμε όμως τον κώδωνα του κινδύνου για τις νεότερες γενιές.

Ένας μαθητής ή ένας 20χρονος από τα Καλάβρυτα ή το Δίστομο έχει πολύ πιο έντονα ως βίωμα ότι η πόλη του είναι μαρτυρική σε σχέση με έναν Αγρινιώτη της ίδιας ηλικίας. Γιατί;

Λόγος 1: Δεν υπάρχει μνημείο που να υπετονίζει τη θυσία των 120. Θα έπρεπε να υπάρχουν ονόματα, μαύρο χρώμα, επιγραφές με τα γεγονότα και πολλά άλλα τόσο στην Αγία Τριάδα όσο και στην Πλατεία. Ακόμα και τα αφηρημένα γκράφιτι πάνω στο υπάρχον, δείχνει ότι δεν υπάρχει αλληλεπίδραση γνώσης μεταξύ του μνημείου και αυτών που συχνάζουν εκεί εν έτει 2020.

Λόγος 2: Δεν διδάσκεται το γεγονός στα σχολεία, δεν υπάρχει στα σχολικά βιβλία. Κάποιες εργασίες δίνονταν μόνο στο υπό ανασύσταση τμήμα Διαχείρισης Πολιτισμικού Περιβάλλοντος και Νέων Τεχνολογιών που είχε έδρα το Αγρίνιο αλλά μέχρι εκεί.

Λόγος 3: Η εμπλοκή των Ταγμάτων Ασφαλείας στην εκτέλεση. Αν την εκτέλεση την έκαναν μόνο Γερμανοί, η συλλογική μνήμη θα αποδέσμευε το γεγονός άμεσα. Τα Τάγματα Ασφαλείας, αν και ήταν καθαρά συνεργάτες τους, αναβαφτίστηκαν στο αντικομμουνιστικό κλίμα που ακολούθησε με αποτέλεσμα να αντιμετωπίζονται όχι εχθρικά αλλά ουδέτερα από μερίδα ψηφοφόρων. Τα απόνερα της σιωπής αυτού του είδους το 2020 μεταφράστηκαν σε εκούσια απαξίωση του γεγονότος, το οποίο έχασε την κεκτημένη ταχύτητα που είχε.

Λόγος 4 ( Συνέχεια του 3 ):  Η αποσιώπηση ή εκμετάλλευση του τραγικού αυτού γεγονότος για κομματικούς η ιδεολογικούς λόγους.

Λόγος 5: Τα χρόνια που έρχονται. Εϊναι τα χρόνια του “πολύ πληροφόρηση ίσον καθόλου πληροφόρηση”. Το διαδίκτυο, ο βομβαρδισμός πληροφοριών και όλο αυτό το χάος θα αφήσει χώρο για θύμηση γεγονότων που έχουν δουλευτεί η προετοιμαστεί σωστά.

Ας εκληφθούν οι παραπάνω λόγοι ως προτάσεις. Αν δε διορθωθεί και δεν το μάθουν οι νεότεροι, σε 30 χρόνια κινδυνεύουν να  λησμονηθούν.

Θέματα που ενδιαφέρουν

5 Σχόλια

  1. Ratatouis

    Μετά το 1990 η ιστορία ξαναγράφεται,από τη μια πλευρά ….τι δε καταλαβαινεις;μέχρι κι εσύ μιλάς για εκατόν είκοσι έτσι απλά….τι εκατόν είκοσι;;;καρπούζια;;;;πεπόνια;;;;Το κριτήριο για τη σύλληψη τους και την εκτέλεση τους ήταν πως ήταν κομμουνιστές μέλη του ΚΚΕ καθώς και άλλοι αγωνιστές που ΔΕΝ σκυψαν το κεφάλι και ΔΕΝ τα βρήκαν με τον εχθρό …

  2. Αλεκος

    Η εκτέλεση αγωνιστων δεν εχειέχει κομματικά χρώματα. Ήταν συμπατριώτες και τους τιμούμε για τη θυσία τους κατά των Ναζί.Αν κοιτάξουμε π. χ. στη διάρκεια της Τουρκοκρατία πολλοί κλέφτες γίνονταν αρματωλοι και αντίστροφα. Όμως πολέμησαν τους Τούρκους. Το συγκεκριμένο μομο μνημείο δεν είναι, μήπως θα πρεπε ο Δήμος Αγρινίου να εφαρμόσει άλλες λύσεις για το αχαλίνωτο γκράφιτι;

  3. Παναγιώτης

    Σε μια πολη που το μνηνειο για την απελευθερωση της απο την τουρκοκρατια δεν ειναι στην κεντρικη πλατεια της, αλλα δεσποζει αλλο μνημειο, τι να πουμε….ας μην ξεχναμε πως οταν απελευθερωθηκε η πολη απο τους τουρκους, καποιοι ντοπιοι κοτζαμπασηδες κλαιγαν γιατι χασαν τα προνομια τους, οι ιδιες οικογεννειες κλαιγαν οταν φυγανε οι γερμανοι…..Όταν αποφασισουμε να τιμησουμε τους νεκρους του δικου μας ολοκαυτωματος κατα την διαρκεια της γερμανικης κατοχης αλλα και του εμφιλιου που ακολουθησε, οταν φτιαξουμε μνημεια συλογικα για τα θυματα της εθνικης αντιστασης, αλλα και μνημεια για τα αποτελεσματα του εθνικου διχασμου, τοτε μονο θα μπορουμε να μιλαμε για σεβασμο στους νεκρους.Ως να γινει αυτο, συνεχιστε να καταθετεται στεφανια χωριστα…..για να σας βλεπουν και να σας καμαρωνουν οι ομοιδεατες σας…εκατερωθεν.

  4. Ανώνυμος

    ΣΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ ΠΛΕΟΝ ΤΙΜΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΜΕΡΙΔΑ ΤΟΥ ΛΑΟΥ ΟΙ ΑΠΟΓΟΝΟΙ ΤΩΝ ΚΑΤΑΔΟΤΩΝ-ΤΩΝ ΤΑΓΜΑΤΑΣΦΑΛΙΤΩΝ-ΤΩΝ ΓΕΡΜΑΝΟΤΣΟΛΙΑΔΩΝ-ΤΩΝ ΧΙΤΩΝ-ΤΩΝ ΚΟΥΚΟΥΛΟΦΟΡΩΝ-ΤΩΝ ΜΑΥΡΑΓΟΡΙΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΠΑΣΗΣ ΦΥΣΕΩΣ ΑΠΟΒΡΑΣΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΚΑΤΟΧΗΣ !!!!!!! ΕΛΛΑΣ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΣΟΥ ΒΑΣΙΛΕΜΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! CHRISTOS

  5. Δημήτρης

    Δηλαδή αν δεν μετείχαν ντόπιοι ταγματασφαλίτες δεν έγινε η θυσία; Κι αν δεν έχουμε στοιχεία για συμμετοχή ταγματασφαλιτών πρέπει να βρούμε;

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.