«Σβήστε τη μηχανή, σβήστε τη μηχανή, άκουγα να φωνάζουν γύρω μου και κάποιον να απαντά πως δεν σβήνει». Σχεδόν τριάντα χρόνια πριν, ένα ελικόπτερο στέλνει ένα βήμα μακριά από το θάνατο τρεις υπουργούς
To πρόσφατο τραγικό δυστύχημα του προέδρου του Ιράν, Εμπραχίμ Ραϊσί, ο οποίος βρέθηκε νεκρός ύστερα από την πτώση του αεροσκάφους στο οποίο επέβαινε, μας προκαλεί τρόμο και αποτροπιασμό.
Τα συντρίμμια του αεροπλάνου εντοπίστηκαν μετά από περίπου 13 ώρες αναζήτησης από ειδικευμένα συνεργεία, με το έργο τους να δυσχεραίνει ο ομιχλώδης καιρός και το ανώμαλο ανάγλυφο της περιοχής.
Όπως διαβάζουμε στο Reader.gr, τη στιγμή που βίντεο από έγκριτα πρακτορεία, που καταγράφουν την απομάκρυνση της σορού του Εμπραχίμ Ραϊσί από το σημείο κάνουν τον γύρο του διαδικτύου, θεωρίες συνωμοσίας μιλούν ακόμα και για απαγωγή του.
Αρκετά χρόνια πριν, ένα παρόμοιο περιστατικό, είχε φέρει ένα βήμα μακριά από το θάνατο τρία μέλη της κυβέρνησης ΠΑΣΟΚ, όταν ήταν πρωθυπουργός ο Ανδρέας Παπανδρέου. Το ρεπορτάζ για το Έθνος, από τον Πάνο Σόμπολο, προκαλούσε σοκ.
Ήταν 20 Ιουλίου του 1986, σύμφωνα με το ρεπορτάζ των Πάνου Σόμπολου/Στέλιου Γρηγοριάδη, όταν το στρατιωτικό ελικόπτερο που μετέφερε τους υπουργούς Κώστα Γείτονα, Ευάγγελο Κουλουμπή και Γιάννη Παπαδόπουλο, τον βουλευτή Γιώργο Αντωνακούδη και έξι ακόμα άτομα, κατέπεσε στο χωριό Πέπιλος, στον Έβρο.
Από το ρεπορτάζ το οποίο περιλαμβάνει ακόμα και φωτογραφίες από τα κρεβάτια νοσηλείας των υπουργών, μαθαίνουμε πως τα μέτρα ασφαλείας στο ελικοδρόμιο που βρισκόταν στην Αλεξανδρούπολη ήταν τουλάχιστον ελλιπή, ενώ η έρευνα που είχε αμέσως ξεκινήσει για τα αιτία της συντριβής είχε να αντιμετωπίσει πολλές προχειρότητες στον τρόπο που αντιμετωπίζονταν οι μετακινήσεις της πολιτικής ηγεσίας.
«Το αεροπλάνο ήτανε παλιό ή καινούριο; Ήτανε καλά φρουρούμενο πριν ξεκινήσει το μοιραίο του ταξίδι ή όχι;», αναρωτιέται ο δημοσιογράφος, ενώ δεν διστάζει να αφήσει και μια σκληρή αιχμή: «Όλος ο κόσμος σε μας ξέρει, πού παραθερίζει ο καθένας από τα μέλη του υπουργικου συμβουλίου, φυλασσόμενος μάλιστα, από μερικούς αποχαυνωμένους αστυφύλακες με ένα αγιοβασιλιάτικο πιστολάκι».
Και τελικά, «Τούρκοι: ναι ή όχι;».
Δημοσίευμα του Π.Σόμπολου που θέτει ερωτήματα για τα μέτρα ασφαλείας στην προσγείωση του ελικοπτέρου.
Η μαρτυρία του Κώστα Γείτονα:
«Σβήστε τη μηχανή, σβήστε τη μηχανή, άκουγα να φωνάζουν γύρω μου και κάποιον να απαντά πως δεν σβήνει. Ήμουν εγκλωβισμένος μέσα στα συντρίμμια του ελικοπτέρου με πολλαπλά κατάγματα και πονούσα αφάνταστα», θυμάται χρόνια μετά το ατύχημά του ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ και πρώην υπουργός, Κώστας Γείτονας.
«Ήμουν υφυπουργός τότε και είχαμε επισκεφθεί τον Έβρο για να εξετάσουμε τα έργα στην περιοχή. Βρισκόμασταν μέσα σε ένα ελικόπτερο τύπου Αγκούστα που αντιμετώπισε πρόβλημα στην προσγείωση. Ο χειριστής του προσπαθώντας να ξανανέβει για να το ξανακατεβάσει στόλαρε. Υπήρξε απώλεια στήριξης και καρφωθήκαμε στο έδαφος.
Ο Ευάγγελος Κουλουμπής και ο Γιάννης Παπαδόπουλος βγήκαν από το ελικόπτερο πέφτοντας στη δίνη, εγώ εγκλωβίστηκα μέσα. Τα τραύματά τους ήταν ελαφρά, αντίθετα εγώ είχα συντριπτικό κάταγμα στον μηρό και ρωγμές στα πλευρά. Αισθάνθηκα τυχερός που σώθηκα».
Ο κατάλογος με τα φρικτά αεροπορικά ατυχήματα σε μικρά αεροσκάφη στη χώρα μας, δεν σταμάτησε εκεί. Το Σεπτέμβριο του 1994, 10 δασοκομάντος από τη Δράμα δεν ολοκλήρωσαν ποτέ την αποστολή τους.
«Ένα μίνιμουμ μέτρων ασφαλείας» γράφει παραπάνω ο κύριος Πάνος Σόμπολος και αυτή η απάντηση μοιάζει να ταιριάζει σε κάθε ατύχημα που συμβαίνει στη χώρα μας.
(με στοιχεία από το Twitter/X του Manchurian)