Η αντλία λαδιού είναι η καρδιά του κινητήρα του αυτοκινήτου σας. Μπορεί να κρατήσει τον κινητήρα σας σε αξιόπιστη λειτουργία για χρόνια. Εάν η αντλία αποτύχει, οι συνέπειες είναι καταστροφικές – υπερθέρμανση των εμβόλων, “λιμοκτονία”, επιταχυνόμενη φθορά των εξαρτημάτων.
Όλα αυτά απειλούν με σοβαρά έξοδα και επισκευή ολόκληρου του κινητήρα. Η γενική γνώση αυτού του χρήσιμου μηχανισμού και η ικανότητα σωστής αντιμετώπισής του θα βοηθήσουν στην αποφυγή ενός τέτοιου σεναρίου.
Φωτογραφία της αντλίας λαδιού από Euantallaktika.gr
Ο σκοπός της αντλίας λαδιού σε ένα αυτοκίνητο
Η κύρια λειτουργία μιας αντλίας λαδιού είναι να εξασφαλίζει την πίεση και τη σταθερή κυκλοφορία του λαδιού. Το λάδι ρέει από το στροφαλοθάλαμο του κινητήρα μέσω του υποδοχέα λαδιού στη στοά λαδιού. Εισέρχεται όπου υπάρχει τριβή και λιπαίνει και ψύχει τις επιφάνειες τριβής (συμπεριλαμβανομένων των ρουλεμάν στροφαλοφόρου άξονα, των εκκεντροφόρων και των ρουλεμάν εκκεντροφόρου άξονα κ.λπ.).
Τύποι αντλιών πετρελαίου ανάλογα με το σχεδιασμό, την κατασκευή και την αρχή λειτουργίας τους
Δύο τύποι αντλιών λαδιού μπορούν να διακριθούν από τον σχεδιασμό τους. Η αρχή λειτουργίας και των δύο τύπων είναι παρόμοια.
Αντλίες εργαλείων. Οι αντλίες αυτού του τύπου είναι απλές – σώμα με θαλάμους (για αραίωση και πίεση), βαλβίδα μείωσης (μπάλα με ελατήριο) και δύο γρανάζια. Η αρχή λειτουργίας είναι απλή – τα γρανάζια της αντλίας λαδιού διανέμουν το λάδι στον κεντρικό σωλήνα λαδιού.
Ρότορας. Μια περιστροφική αντλία λιπαντικού λαδιού λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο όπως μια οδοντωτή αντλία. Το μονοκόμματο περίβλημα στεγάζει την ομάδα ρότορα με τα περιστρεφόμενα πτερύγια. Ο εσωτερικός ρότορας είναι ο κινητήριος. Κατά τη λειτουργία τα πτερύγια του δρομέα δημιουργούν κοιλότητες με ποικίλους όγκους. Όταν διαστέλλεται, το λάδι αναρροφάται, ενώ όταν συμπιέζεται, συμπιέζεται.
Πόσο συχνά πρέπει να αλλάζεται το φίλτρο λαδιού;
Το φίλτρο λαδιού πρέπει να αλλάζεται σε κάθε αλλαγή λαδιού. Κανονικά πρέπει να αλλάζεται μετά από 10.000 χιλιόμετρα για τους βενζινοκινητήρες και μετά από 15.000 χιλιόμετρα για τους πετρελαιοκινητήρες. Ωστόσο, συνιστάται να ανατρέξετε στο εγχειρίδιο χρήσης του κατασκευαστή για να προσδιορίσετε τα ακριβή διαστήματα σέρβις για το όχημά σας.
Σημάδια ότι το λάδι πρέπει να αλλαχθεί νωρίτερα από το προγραμματισμένο
Μερικές φορές ένα όχημα υποδεικνύει ότι το φίλτρο λαδιού πρέπει να αλλαχθεί νωρίτερα από το προγραμματισμένο. Τέτοια σημάδια περιλαμβάνουν:
- Ο κινητήρας υπερθερμαίνεται γρήγορα, διατηρώντας τη θερμοκρασία του ψυκτικού υγρού πάνω από εκατό βαθμούς (η κανονική είναι περίπου 90-100 βαθμοί) – με την έλλειψη λαδιού, η υπερβολική τριβή παράγει περισσότερη θερμότητα.
- Η κατανάλωση καυσίμου αυξάνεται (στην πράξη η αύξηση είναι μικρή και μάλλον δύσκολο να γίνει αντιληπτή).
- Ο κινητήρας λειτουργεί κατά διαστήματα, οι στροφές επιπλέουν.
- Μειωμένη απόδοση ισχύος και μειωμένη επιτάχυνση.
- Η προειδοποιητική λυχνία πίεσης λαδιού ανάβει συνεχώς ή ανάβει περιοδικά κατά τη διάρκεια της σταθερής οδήγησης.