«Εβδομάδα εκδηλώσεων στο πλαίσιο της Εθνικής και Παγκόσμιας Ημέρας Ατόμων με Αναπηρία της 3ης Δεκεμβρίου»
Η Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ το 1992 υιοθέτησε την 3η Δεκεμβρίου ως Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία. Στην Ελλάδα η 3η Δεκεμβρίου καθιερώθηκε με τις διατάξεις του ν.2430/96 ως Εθνική Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία για να υπενθυμίζει σε κυβερνήσεις, οργανισμούς και κοινωνίες να εστιάσουν την προσοχή τους στα δικαιώματα και τις δυνατότητες των ανθρώπων με αναπηρία.
Κάθε άνθρωπος είναι φτιαγμένος -από τη φύση του- να κοιτά ψηλά, να οραματίζεται και να προσπαθεί ν’ αγγίξει το όνειρό του. Για να το πετύχει χρειάζεται φτερά που θα τον βοηθήσουν να φτάσει γρηγορότερα και ευκολότερα κι αυτά τα φτερά είναι οι ικανότητες του καθενός. Κάποιοι όμως, έχουν μικρότερα και νιώθουν διαφορετικοί. Παρόλα αυτά, μπορούν κι εκείνοι ν’ ανέβουν ψηλά – απλώς χρειάζονται δίπλα τους κάποιους για να τους μάθουν τον τρόπο ν’ ανοίγουν τα φτερά τους και να πετούν όλο και πιο ψηλά. Τα άτομα με αναπηρίες έχουν τα δικά τους ιδιαίτερα φτερά. Το πέταγμά τους γίνεται ομορφότερο όταν οι άλλοι τούς χαϊδεύουν απαλά τα φτερά και πετούν μαζί τους.
Για το λόγο αυτό το 4ο Δημοτικό Σχολείο Αγρινίου σε συνεργασία με την Περιφερειακή Δ/νση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας, το Τμήμα Επιστημονικής & Παιδαγωγικής Καθοδήγησης, τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αιτωλ/νίας, το Σχολικό Σύμβουλο Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, την ΕΛΕΠΑΠ Αγρινίου και το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο ΕΛΕΠΑΠ, προκειμένου να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές, την εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και την κοινωνία γενικότερα σε θέματα αναπηρίας, υποστήριξης και ευημερίας των ατόμων με ειδικές ανάγκες, συμμετέχει στην Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία με τις παρακάτω δράσεις:
Παρασκευή 30/11/2012:
Οι μαθητές είδαν στην τάξη φωτογραφίες τυφλών ατόμων και συζήτησαν για τη μέθοδο γραφής και ανάγνωσης Braille (Μπράιγ), για τα ειδικά ραβδιά των τυφλών, για τους σκύλους- οδηγούς. Στη συνέχεια έκλεισαν τα μάτια τους με μαντίλι και προσπάθησαν να αναγνωρίσουν και να περιγράψουν αντικείμενα. Φορώντας πάλι τα μαντίλια, προσπάθησαν να περπατήσουν σε ένα διάδρομο με χαρτόνι που είχαν φτιάξει. Ήξεραν πως δεν έπρεπε να φύγουν από το «δρόμο» για να μην τους πατήσουν τα αυτοκίνητα, πέσουν πάνω σε αντικείμενα ή τραυματιστούν. Συζήτησαν με τους δασκάλους τους για το πόσο σπουδαίο είναι να εμπιστευόμαστε κάποιον που θα είναι τα μάτια μας στο δρόμο. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε ζευγάρια( τυφλός-οδηγός) και προσπάθησαν να κάνουν τη διαδρομή. Ο οδηγός φρόντιζε κάθε στιγμή για την ασφάλεια του τυφλού φίλου του.
Αναλύθηκε διεξοδικά τι σημαίνει «παιδί με αναπηρία», εστιάζοντας περισσότερο στο τι μπορούν τα παιδιά αυτά να καταφέρουν και όχι στις αδυναμίες τους. Προβλήθηκε στον υπολογιστή της τάξης, η ταινία «Happy feet»,ταινία γνωστή και ιδιαίτερα αγαπητή στους μαθητές, που θέμα της έχει τη διαφορετικότητα και πώς πρέπει εμείς όλοι οι «ίδιοι» και «φυσιολογικοί» να την αποδεχόμαστε και να δίνουμε τη δυνατότητα και την ευκαιρία σε αυτούς που «διαφέρουν» να δημιουργούν, προσφέροντάς τους τα κατάλληλα μέσα. Προβλήθηκε επίσης το βίντεο με το «τραγούδι των χρωμάτων», του Παγκράτη Παυλίδη και της Βαλεντίνης Παυλίδου και το τραγούδησαν οι μαθητές του ειδικού σχολείου Βέροιας. Επίσης οι μαθητές ενημερώθηκαν για τους υποστηρικτικούς θέσμούς ΑμΕΑ (ΚΕΔΔΥ, Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα, κλπ). Οι μαθητές δύο τμημάτων του σχολείου συνοδευόμενοι από τις δασκάλες τους επισκέφτηκαν το χώρο της ΕΛΕΠΑΠ για μια πρώτη γνωριμία και επαφή με τα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου. Είχαν μαζί τους κάρτες με ευχές χριστουγεννιάτικες, που έγραψαν και διακόσμησαν στο σχολείο, προκειμένου να τις ανταλλάξουν τη Δευτέρα, κατά τη διάρκεια της κοινής τους δράσης. Οι μαθητές και των δύο σχολείων έκαναν κοινή προσευχή και συζήτησαν για το κάπνισμα και τις συνέπειές του. Από τη συζήτηση τα παιδιά διαπίστωσαν πως είχαν τις ίδιες σκέψεις και απόψεις και κατάλαβαν πως οι ανάγκες τους και τα δικαιώματά τους δε διέφεραν καθόλου.
Δευτέρα 3/12/2012
Οι μαθητές των τμημάτων ΣΤ1 και Ε2 με τις εκπαιδευτικούς Βλαχομήτρου Γεωργία και Κουτσιούμπα Παρασκευή επισκέφτηκαν την ΕΛΕΠΑΠ και υλοποίησαν κοινές δραστηριότητες και προγράμματα με μαθητές του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου ΕΛΕΠΑΠ.
Προβλήθηκαν μικρές κινηματογραφικές ιστορίες και ντοκιμαντέρ για την αναπηρία (Το όνειρο της Κύρα, Ένα ταξίδι της 6χρονης Κύρα, παράλυτης εκ γενετής, που αγαπά τους πιγκουίνους και τις νεράιδες, της Γκίζα Γκιλλεσχάιμερ, Gessica Cox: Δεν χρειάζονται φτερά για να πετάξεις, For the birds και Κάθε μέρα μετά τις 4, Η ένταξη της Ελένης στα παιχνίδια των παιδιών της καινούριας γειτονιάς της). Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και πραγματοποιήθηκε εικαστική ευαισθητοποίηση (ζωγραφική, χειροτεχνία, μουσική και θεατρικό παιχνίδι). Στο τέλος της εκδήλωσης προσφέρθηκαν στα παιδιά γλυκά και αναψυκτικά.
Στους μαθητές μίλησαν ο Πρόεδρος της Διοικούσας Επιτροπής της ΕΛΕΠΑΠ κ. Επαμεινώνδας Τάνταρος, ο Διευθυντής του 4ου Δημοτικού Σχολείου Αγρινίου κ. Κωνσταντίνος Λιάτσος, η Διευθύντρια του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου ΕΛΕΠΑΠ κ. Φωτεινή Σχίζα και η Διευθύντρια της ΕΛΕΠΑΠ κ. Αλέκα Κοσμά.. Στην εκδήλωση επίσης παρευρέθηκαν τα μέλη της Διοικούσας Επιτροπής της ΕΛΕΠΑΠ κ.κ. Όλγα Διαμαντοπούλου και Λαμπρινή Κολοβού.
Τρίτη 4/12/2012 έως Παρασκευή 7/12/2012
Οι μαθητές του σχολείου γράφουν τις εντυπώσεις, τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους από την εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε, στολίζουν τις τάξεις τους με το υλικό που δημιούργησαν σε συνεργασία με τα παιδιά της ΕΛΕΠΑΠ, προγραμματίζουν και οργανώνουν την υποδοχή των μαθητών του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου ΕΛΕΠΑΠ στο δικό τους χώρο.
Ο Διευθυντής Κωνσταντίνος Λιάτσος