Οχήματα συνολικού βάρους περίπου 1.000 τόνων επιστρατεύτηκαν προκειμένου να διαπιστωθεί πόσο ασφαλείς είναι είναι οι οδηγοί που διέρχονται πάνω από μια γέφυρα.
Δεν χρήζει επιστημονικής τεκμηρίωσης η σημασία που έχουν οι γέφυρες για τις μετακινήσεις των οδηγών, καθώς δίχως αυτές θα ήταν αδύνατη η ζεύξη δύο ή περισσοτέρων σημείων υπεράνω μεσολαβούντος εμποδίου.
Για να μπορεί, ωστόσο, μια γέφυρα να εξυπηρετεί με αποτελεσματικότητα και -πάνω απ΄ όλα- με ασφάλεια τους ταξιδιώτες, οι αρμόδιες αρχές οφείλουν να διασφαλίζουν ότι το τεχνικό έργο βρίσκεται πάντα στην καλύτερη δυνατή κατάσταση.
Σε εξονυχιστικούς ελέγχους πρέπει να υποβάλλονται ειδικά οι γέφυρες που αριθμούν πολλά χρόνια ζωής και επομένως έχουν… βιώσει σεισμούς και άλλα ακραία φαινόμενα.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η γέφυρα Moselle Valley, η οποία εκτείνεται πάνω από την ομώνυμη κοιλάδα, κοντά στην πόλη Κόμπλεντς στη νοτιοδυτική Γερμανία. Η γέφυρα έχει μήκος 935 μ., πλάτος 30,5 μ. και με απόσταση από το έδαφος που φτάνει έως και τα 220 μ. είναι η δεύτερη ψηλότερη στη χώρα μετά τη Valley Bridge στη Βάδη-Βυρτεμβέργη.
Η γέφυρα, που κατσασκευάστηκε το 1972, και εξυπηρετεί περίπου 37.000 οχήματα καθημερινά -το 1/3 εκ των οποίων φορτηγά- στο πλαίσιο ελέγχων τον Φεβρουάριου του 2023 διαπιστώθηκε ότι έφερε αρκετές ρωγμές.
Η αιτία αυτών των ρωγμών μπορεί να εντοπιστεί στην κόπωση των συγκολλημένων χαλύβδινων συνδέσεων, που σημαίνει σοβαρά δομικά προβλήματα για τη γέφυρα.
Ως εκ τούτου, η Autobahn GmbH που είναι υπεύθυνη για τη συντήρηση και διαχείριση του δικτύου αυτοκινητοδρόμων στη Γερμανία, αποφάσισε να πραγματοποιήσει μια ολοκληρωμένη επιθεώρηση.
Για να διαπιστωθεί η αντοχή της γέφυρας και τι παραμόρφωση υφίσταται σε πραγματικές συνθήκες, η Autobahn GmbH το περασμένο Σάββατο (26/5) έβαλε 24 φορτηγά βάρους 40 τόνων (συνολικού βάρους 960 τόνων) να διανύσουν αρκετά μέτρα πάνω στη γέφυρα και στη συνέχεια να σταθμεύσουν στο μέσο της, στοιχισμένα σε 4 σειρές.
Τα αποτελέσματα αυτής της δοκιμής θα συνυπολογισθούν στον προσδιορισμό των επικείμενων εργασιών επισκευής στο κατάστρωμα και το μεταλλικό τμήμα της γέφυρας που έχουν προγραμματιστεί να ξεκινήσουν εντός του τρέχοντος έτους.
Σημειώνεται ότι σήμερα στη γέφυρα, προκειμένου να μειωθεί η καταπόνηση που αυτή δέχεται αλλά και να διασφαλιστεί ότι δεν θα συμβεί κάποιο ατύχημα εφαρμόζονται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις.
Μεταξύ άλλων, στην αριστερή λωρίδα μπορούν να κινηθούν μόνο επιβατικά αυτοκίνητα με ανώτατο όριο ταχύτητας 80 χλμ., ενώ η διέλευση βαρέων φορτηγών έχει απαγορευτεί μέχρι νεωτέρας.
Αντίστοιχα «πειράματα» έχουν γίνει και στην Ελλάδα, με χαρακτηριστικό παράδειγμα την τοποθέτηση τεσσάρων φορτηγών 45 τόνων στο κατάστρωμα της γέφυρας Γ4 της Εγνατίας Οδού τον Σεπτέμβριο του 2018, για τον έλεγχο της δομικής ασφάλειας της μεγάλης σύμμικτης χαραδρογέφυρας.