Μεταξύ των πολυάριθμων συστημάτων του οχήματος, ένα από τα πιο σημαντικά μέρη είναι η μονάδα ψύξης του κινητήρα.
Ψύχεται από ένα ειδικό υγρό (αντιψυκτικό/αντιψυκτικό) και διαθέτει διάφορα βασικά στοιχεία που είναι υπεύθυνα για την απόδοση ολόκληρης της αλυσίδας. Ο θερμοστάτης του οχήματος είναι ο ρυθμιστής που ελέγχει τη θερμοκρασία του ψυκτικού υγρού. Προθερμαίνει τον κινητήρα γρήγορα μετά την εκκίνηση, για να παρατείνει τη διάρκεια ζωής των εξαρτημάτων του κινητήρα και να αποφύγει την υπερβολική φθορά. Διατηρεί επίσης τις σωστές θερμικές συνθήκες κατά τη λειτουργία του κινητήρα.
Εικόνα θερμοστάτη αυτοκινήτου από antallaktikaexpert.gr
Ποια είναι η λειτουργία αυτού του στοιχείου;
Εμποδίζει το αντιψυκτικό που τείνει να ρέει στο ψυγείο, ενεργοποιώντας έτσι τη διαδικασία ψύξης. Όταν ο κινητήρας είναι ακόμα κρύος, απαγορεύεται αυστηρά να αφήνετε αντιψυκτικό να περάσει από το σύστημα – αυτό καθιστά τον κινητήρα ανίκανο να ζεσταθεί σε θερμοκρασία λειτουργίας και η φθορά των εξαρτημάτων αυξάνεται σημαντικά. Είναι ιδιαίτερα επίκαιρο όταν η εξωτερική θερμοκρασία είναι κάτω από το μηδέν και απαιτείται προθέρμανση το συντομότερο δυνατό.
Πώς μοιάζει ο θερμοστάτης;
Ο θερμοστάτης είναι η πιο συνηθισμένη βαλβίδα που λειτουργεί με “άνοιγμα και κλείσιμο”. Το αυτοκίνητό σας διαθέτει δύο γραμμές (μια μεγάλη και μια μικρή γραμμή) μέσω των οποίων κυκλοφορεί το ψυκτικό υγρό. Όταν το αυτοκίνητό σας είναι “κρύο”, το ψυκτικό υγρό κινείται στη μικρή γραμμή, δίνοντας στον κινητήρα μια ταχύτερη προθέρμανση και μόλις επιτευχθεί η θερμοκρασία λειτουργίας, ο θερμοστάτης ενεργοποιείται και ανακατευθύνει το ψυκτικό υγρό στη μεγάλη γραμμή, μέσω του ψυγείου, ψύχοντάς το.
Δομικά, οι θερμοστάτες είναι ακριβώς οι ίδιοι σε όλα τα αυτοκίνητα – είναι ένα χυτευμένο, σφραγισμένο περίβλημα με κερί στο εσωτερικό. Όταν το ψυκτικό υγρό θερμαίνεται σε μια ορισμένη θερμοκρασία, το κερί στο εσωτερικό του θερμοστάτη λιώνει, επιτρέποντας έτσι στη βαλβίδα να ανοίξει και να αφήσει το ψυκτικό υγρό να ρέει σε έναν μεγάλο κύκλο. Οι κινητήρες ντίζελ και βενζίνης έχουν διαφορετικές θερμοκρασίες λειτουργίας και, ως εκ τούτου, οι θερμοστάτες σε αυτούς τους κινητήρες λειτουργούν σε διαφορετικό εύρος – ντίζελ 80-90C και βενζίνη 90-100C. Στα σπορ αυτοκίνητα και στα αυτοκίνητα που κινούνται σε θερμά κλίματα οι θερμοστάτες εγκαθίστανται με διαφορετικό υλικό πλήρωσης, το οποίο υγροποιείται νωρίτερα και ανοίγει τον θερμοστάτη 9-16C νωρίτερα από τον κανονικό.
Ο κύριος θερμοστάτης δυσλειτουργεί
Υπάρχουν 3 τύποι δυσλειτουργίας του θερμοστάτη αυτοκινήτου
- το πτερύγιο είναι εντελώς κλειστό όταν θερμαίνεται και δεν εισέρχεται ψυκτικό υγρό στο ψυγείο,
- το τσοκ είναι σφηνωμένο στη μισάνοιχτη θέση,
- η σφήνα τσοκ σε πλήρως ανοικτή θέση.
Σημείωση. Υπάρχουν δύο πιθανές αιτίες για αυτή τη δυσλειτουργία: στοιχειώδης φθορά ή κακή ποιότητα ψυκτικού υγρού, το οποίο μπορεί να επικαθίσει στο εσωτερικό των εξαρτημάτων και των σωλήνων του συστήματος. Ένα παρόμοιο αποτέλεσμα εμφανίζεται όταν ξαναγεμίζει κανονικό ή αποσταγμένο νερό.