Ένας Αγρινιώτης, ο Βαγγέλης Λυμπουρίδης, διαπρέπει στον τομέα της εικονικής πραγματικότητας εδρεύοντας στις ΗΠΑ. «Γκουρού του μέλλοντος» τον αποκαλούν δημοσιεύματα του τύπου.
Είναι ο ιδρυτής της Enosis, μιας εταιρείας καινοτομίας πάνω στις τεχνολογίες αιχμής και την εικονική πραγματικότητα, με έδρα στο Λος Αντζελες, και εξπέρ παγκόσμιας κλάσης σε αυτό τον χώρο.
Έχει δει την πόρτα του εργαστηρίου του στις ΗΠΑ ν΄ ανοίγει και να μπαίνουν μέσα στελέχη της «Google», προτείνοντας συνεργασία. Συνεργάστηκε μάλιστα με τους εν ζωή «Queen», προκειμένου να σχεδιάσει μια εμπειρία VR βασισμένη στο θρυλικό «Bohemian Rhapsody».
Ο γεννηθείς το 1978 Βαγγέλης Λυμπουρίδης σπούδασε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Γλασκόβης, γνωστή ως «ακαδημία του Μάκιντος», όπου έκανε διαδραστική τέχνη σε Fine Arts με υπολογιστές, συνέχισε με μάστερ στα Διαδραστικά Συστήματα στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και ολοκλήρωσε τις σπουδές του με ένα διδακτορικό στο ίδιο πανεπιστήμιο.
«Το διδακτορικό μου ήταν πάνω στον ρόλο του ανθρώπινου σώματος στα διαδραστικά συστήματα, “Whole body interaction”, όπως λέγεται. Δηλαδή, στη σύνδεση του ανθρώπινου σώματος με αισθητήρες και πώς μπορούμε να την παρακολουθήσουμε και να πράξουμε όποια είδους διάδραση – όπως συνέβαινε στο “Minority Report”, όπου επικοινωνούσαν με τον υπολογιστή με κινήσεις των χεριών. Αυτό είναι το επόμενο βήμα στην επιστήμη των υπολογιστών: το “spatial computing” δηλαδή κάτι σαν “χωρική υπολογιστική”», εξηγεί ο ίδιος στο protothema.gr .
Κύριο αντικείμενο της έρευνας ήταν η σύνδεση της εικονικής πραγματικότητας με τον τομέα της ψυχαγωγίας και της αφήγησης ιστοριών. «Εγώ έτρεχα το Mix reality studio στη Σχολή Κινηματογράφου του USC, ένα ίδρυμα που θα μπορούσα να χαρακτηρίσω ως τον βασικό πυλώνα του Χόλιγουντ, καθώς είναι η πρώτη Σχολή Κινηματογράφου που ιδρύθηκε στις ΗΠΑ από τον Ντάγκλας Φέρμπανκς», διηγείται ο Βαγγέλης Λυμπουρίδης.
Μιλώντα παλαιότερα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ σημείωσε ότι σε μια εποχή που η αλματώδης πρόοδος της τεχνολογίας δημιουργεί ισχυρή ανησυχία για την επίπτωση στον άνθρωπο, ο φόβος δεν βοηθάει.ό».
Όπως εξηγεί, «η Εικονική Πραγματικότητα (VR) βασίζεται στην αίσθηση της ύπαρξης μέσα στο ψηφιακό μέσο. Αυτή δομείται από μια σειρά ψευδαισθήσεων που το VR δημιουργεί. Οι βασικές είναι η ψευδαίσθηση ότι αυτό που ζεις, πραγματικά συμβαίνει στον χώρο και η ψευδαίσθηση της κοινωνικότητας, όταν υπάρχουν άλλοι χρήστες, avatars κτλ».
Συμπληρώνει πως το VR δεν είναι απλά τεχνολογία, αλλά ένα μέσο. «Και, όπως είπε ο Μακ Λούαν, αν δεν μπορείς να κατανοήσεις το μέσο, δεν μπορείς να κατανοήσεις το μήνυμα. H γιαγιά μου δεν κατανοεί το Ίντερνετ. Αντίστοιχα, κάποιοι άνθρωποι μέσης ηλικίας δεν μπορούν να καταλάβουν το VR. Χρειαζόμαστε νέες γενιές, που θα μεγαλώσουν με το καινούργιο μέσο, θα φτιάξουν τη γλώσσα του και θα το προσαρμόσουν στις ανάγκες τους. Έχουμε ακόμη καιρό για την ευρεία χρήση του VR» υπογραμμίζει και συμπληρώνει: «το VR είναι το μοναδικό μέσο που συνδυάζει την παροχή μιας εμπειρίας με φοβερή δόση δύναμης, αφού ο σχεδιαστής VR τρόπον τινά “παίρνει” τις αισθήσεις σου, τις έχει 100%».
Ακούγοντας τον Φρέντι a capella
Το 2016 συνεργάστηκε με την Google και τους Queen, για τη δημιουργία της εμπειρίας εικονικής πραγματικότητας «Bohemian Rhapsody VR»: «Εκείνο τον Ιανουάριο μπήκανε στο εργαστήριό μου κάποιοι της Google, η οποία ήθελε να κάνει κάτι πειραματικό, που συνδυάζει VR και μουσική. ‘Ηθελαν ό,τι προκύψει να το παρουσιάσουν στο Google I/O τον Μάιο. Μου έστειλαν λίστα 250 τραγουδιών και η πρώτη μου επιλογή ήταν το “Βohemian Rhapsody”. Αυτό έγινε Δευτέρα. Την Τετάρτη μου λένε “οι Queen είναι μέσα, θα σου στείλουμε τα original stems (πρωτότυπα μουσικά αρχεία)”. Μέχρι την Πέμπτη είχα τα “stems” και βάζω a capella φωνή και πιάνο Φρέντι. Ανατρίχιασα. Κι εκεί ένιωσα την ευθύνη και είπα “πρέπει να κάνουμε το Bohemian ένα καλτ VR”. Και να “παίζει” πού; Στα κινητά του 2015! Τότε οι συσκευές ήταν για να παίρνεις τηλέφωνο και να βλέπεις μηνύματα και εμείς θα κάναμε να “τρέχει” το VR σε επίπεδο που θα έλεγε ο άλλος “γουάου”! Οι μισές από τις άσπρες τρίχες που έχω είναι από το διδακτορικό και οι υπόλοιπες από το Bohemian (γελάει). Γιατί ξεκινήσαμε τον Μάρτιο και την πρώτη εβδομάδα του Μαΐου το παρουσιάσαμε στο Google Ι/Ο, όπου το είδε ο CEO της Google, Sundar Pichai, κι αποφάσισαν στην Google να το κυκλοφορήσουν για το κοινό. Κάναμε την παραγωγή, ενώ ταυτόχρονα δημιουργούσαμε τη γλώσσα και τα εργαλεία. Το προηγούμενο βράδυ μάλιστα, στο Google I/O, κράσαρε! Δεν κοιμήθηκα τρεις νύχτες, αλλά επέμεινα ότι θα δουλέψει. Όταν έπαιξε …ηρέμησα. Ήταν η πρώτη μου δουλειά ως Enosis» θυμάται.
Πληροφορίες από AΠΕ-ΜΠΕ-protothema.gr
Διαβάστε συνέντευξη του Βαγγέλη Λυμπουρίδη στην Αλεξάνδρα Γούτα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ
Διαβάστε συνέντευξη στον Θανάση Διαμαντόπουλο στο prototheme.gr