«Οι Υπηρεσίες μας, στο σύνολό τους, είναι βαθύτατα υποστελεχωμένες ενώ την ίδια στιγμή οι εισερχόμενες σε αυτές υποθέσεις αυξάνονται δραματικά», αναφέρει σε ανακοίνωση του ο Σύνδεσμος Επιμελητών Δικαστηρίων Ανηλίκων.
«Αν και τα φαινόμενα παραβατικότητας ανηλίκων αυξάνονται δραματικά, οι υπηρεσίες επιμελητών ανηλίκων που χειρίζονται, σύμφωνα με το νόμο, αυτά τα περιστατικά, παραμένουν υποστελεχωμένες», καταγγέλλει το ΔΣ του Συλλόγου Επιμελητών Δικαστηρίων Ανηλίκων.
Είναι ενδεικτικό, σύμφωνα με τα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, πως στο Τμήμα Επιμελητών Ανηλίκων Αθηνών, μόνο το έτος 2024 (μέχρι σήμερα) εισήλθαν στην Υπηρεσία περί τα 1500 νέα περιστατικά ενώ οι υπάλληλοι που υπηρετούν είναι μόνο 12.
Η κατάσταση αυτή επιδεινώνεται δε σε υπηρεσίες της περιφέρειας «πολλές εκ των οποίων είναι μονοπρόσωπες και ο μοναδικός συνάδελφος που υπηρετεί εκεί ασκεί παράλληλα και καθήκοντα Επιμελητή Κοινωνικής Αρωγής».. Μπροστά σε αυτή την εικόνα, το ΔΣ του Συλλόγου Επιμελητών Δικαστηρίων Ανηλίκων κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και οφείλει ,όπως αναφέρει, «να ενημερώσει την ελληνική κοινωνία για την κατάσταση που επικρατεί στις Υπηρεσίες Επιμελητών Ανηλίκων της χώρας, τις μόνες δημόσιες Υπηρεσίες οι οποίες είναι επιφορτισμένες με την αντιμετώπιση της παραβατικότητας των ανηλίκων, η οποία καθημερινά απασχολεί πλέον τη δημοσιότητα».
Οι επιμελητές ανηλίκων θεωρούν μάλιστα πως το πρόβλημα θα γίνει πιο έντονο εξαιτίας του νέου Οργανισμού του Υπουργείου Δικαιοσύνης «ο οποίος δημιουργεί υπερδιευθύνσεις, ένα υδροκέφαλο μόρφωμα που χωρίς παράλληλη αύξηση προσωπικού» και προβλέπει αλλαγή της τοπικής αρμοδιότητας Υπηρεσιών με διεύρυνση αυτής και, πλήττοντας κυρίως την περιφέρεια και δημιουργώντας περαιτέρω συνθήκες κατάρρευσης των Υπηρεσιών τους».
Η ανακοίνωση:
Το ΔΣ του ΣΕΔΑ, μετά από πολλές προσπάθειες διαλόγου με τους αρμόδιους φορείς του Υπουργείου Δικαιοσύνης, οι οποίες έπεσαν στο κενό, οφείλει να ενημερώσει την ελληνική κοινωνία για την κατάσταση που επικρατεί στις Υπηρεσίες Επιμελητών Ανηλίκων της χώρας, τις μόνες δημόσιες Υπηρεσίες οι οποίες είναι επιφορτισμένες με την αντιμετώπιση της παραβατικότητας των ανηλίκων, η οποία καθημερινά απασχολεί πλέον τη δημοσιότητα.
Οι Υπηρεσίες μας, στο σύνολό τους, είναι βαθύτατα υποστελεχωμένες ενώ την ίδια στιγμή οι εισερχόμενες σε αυτές υποθέσεις αυξάνονται δραματικά. Ενδεικτικά στο Τμήμα Επιμελητών Ανηλίκων Αθηνών, μόνο το έτος 2024 μέχρι σήμερα) εισήλθαν στην Υπηρεσία περί τα 1500 νέα περιστατικά ενώ οι Υπάλληλοι που υπηρετούμε είμαστε μόνο 12! με προοπτική περαιτέρω μείωσης του αριθμού μας από το 2025.
Παράλληλα εξακολουθούμε να συνεργαζόμαστε με χιλιάδες περιστατικά από τα προηγούμενα έτη, των οποίων είτε εκκρεμούν δικαστήρια, είτε έχει ανατεθεί σε εμάς η επιμέλειά τους, έχοντας πλέον αγγίξει τα όρια της επαγγελματικής κατάρρευσης. Αυτή η εικόνα επικρατεί και στις Υπηρεσίες της περιφέρειας, πολλές εκ των οποίων είναι μονοπρόσωπες και ο μοναδικός συνάδελφος που υπηρετεί εκεί ασκεί παράλληλα και καθήκοντα Επιμελητή Κοινωνικής Αρωγής.
Την κατάσταση αυτή έρχεται να επιδεινώσει ο νέος Οργανισμός του Υπουργείου Δικαιοσύνης, ο οποίος δημιουργεί υπερδιευθύνσεις, ένα υδροκέφαλο μόρφωμα που χωρίς παράλληλη αύξηση προσωπικού είναι καταδικασμένος να αποτύχει. Παράλληλα, ο νέος δικαστικός χάρτης προβλέπει αλλαγή της τοπικής αρμοδιότητας Υπηρεσιών με διεύρυνση αυτής και πλήττει κυρίως την περιφέρεια δημιουργώντας περαιτέρω συνθήκες κατάρρευσης των Υπηρεσιών μας.
Παρόλα αυτά καίτοι αιτηθήκαμε ουδέποτε κληθήκαμε να διατυπώσουμε τις απόψεις μας σε σχέση με τα ανωτέρω αν και μας αφορούν άμεσα, ασφαλώς για να βρεθούμε προ τετελεσμένων και ειλημμένων αποφάσεων. Μία μόνο εξήγηση υπάρχει για αυτή την κατάσταση: Η πορεία αυτή είναι σκόπιμα επιδιωκόμενη και εντάσσεται στην συνολική υποβάθμιση του Δημοσίου, όπως πραγματοποιείται στη Δημόσια Υγεία και Παιδεία με στόχοτην ιδιωτικοποίηση μέχρι τώρα κρατικών κοινωνικών δομών.
Η ευθύνη για ό,τι συμβαίνει και θα συμβεί βρίσκεται στις επιλογές της πολιτικής ηγεσίας, η οποία φαίνεται ότι προσανατολίζεται στη πλήρη ΜΚΟποίηση των Υπηρεσιών Ανηλίκων τις χώρας (μέσα από πρωτόκολλα συνεργασίας που βάζουν την ιδιωτικοποίηση των Υπηρεσιών μας όχι από το παράθυρο, αλλά κυριολεκτικά από την κεντρική είσοδο) και στην αντιμετώπιση της παραβατικότητας των ανηλίκων με κάθε λογής καινοφανή «κουμπιά» και επιστημονικά αμφισβητούμενες για τα ελληνικά κοινωνικά δεδομένα, άκριτα εισαγόμενες λύσεις.
Την ίδια ώρα, η διοίκηση της Υπηρεσία Επιμελητών Ανηλίκων Αθηνών, με πρόφαση τις ελλείψεις σε διοικητικό προσωπικό, υποχρεώνει τους Επιμελητές Ανηλίκων να εκτελούν πλήθος «παράλληλα» και «αλλότρια» καθηκόντα, σε βάρος της εκτέλεσης του έργου μας, το οποίο είναι η συνεργασία με τους ανήλικους και τις οικογένειές τους. Η επίκληση όμως των ελλείψεων σε προσωπικό δεν αποτελεί νόμιμη αιτιολογία για την ανάθεση αλλότριων καθηκόντων, δοθέντος ότι οι ελλείψεις προσωπικού συνιστούν ένα διαρκές και διαχρονικό φαινόμενο και όχι μια έκτακτη περίσταση.
Εύλογα αντιλαμβάνεται κανείς ότι η επίκληση του πολυδιαφημισμένου «βέλτιστου συμφέροντος του ανηλίκου» μόνο προσχηματική και επικοινωνιακή είναι στις παρούσες συνθήκες. Οι πολίτες και οι βαλλόμενοι συνεχώς γονείς με το πρόσχημα της βολικής δήθεν «ατομικής ευθύνη» τους/μας πρέπει να γνωρίζουν ότι βρίσκονται απέναντι σε συγκεκριμένες πολιτικές επιλογές που θέλουν να απαλλάξουν το κράτος από κάθε δική του τεράστια ευθύνη και να τις μετακυλήσουν στο καθένα από εμάς ξεχωριστά, έχοντας φροντίσει να διασπείρουν πρώτα κάθε είδους ηθικό πανικό.
Καταγγέλλουμε αυτή τη στάση ως απόλυτα υποκριτική. Αν υπήρχε πολιτική βούληση για την μείωση της τόσο πολύ προβαλλόμενης «παραβατικότητας των ανηλίκων», το πρώτο πράγμα που θα αποφασιζόταν ήταν η στελέχωση των Υπηρεσιών μας με προσωπικό. Αντ’ αυτού το Υπουργείο Δικαιοσύνης επέλεξε να προβεί σε εκατοντάδες προσλήψεις για τη Δικαστική Αστυνομία, καθιστώντας σαφές τί θεωρεί ως προτεραιότητα.
Εμείς σε κάθε περίπτωση εμείς ως εργαζόμενοι, κρινόμαστε καθημερινά από τους πολίτες που καταφεύγουν στα γραφεία μας και όχι από την εσκεμμένη διάθλαση όσων θεωρεί το Υπουργείο και οι πολιτικοί εντολοδόχοι του ως πραγματικότητα.