Χωρά το προμόσιον ιδιωτικών εταιρειών στα σχολεία;
Κάποιοι θα πουν ότι οι πάσης λογής και φύσεως εταιρίες δεν έχουν θέση στο δημόσιο σχολείο. Θα μιλήσουν μάλιστα για εμπορευματοποίηση της παιδείας, για ιδιωτικά συμφέροντα και για είσοδο επιχειρηματιών στις σχολικές αίθουσες. Άλλοι θα πουν πως ήταν απλώς μία πρωτοβουλία που στόχευε στο να διασκεδάσουν οι μαθητές και να ξεφύγουν για λίγο από τη ρουτίνα της σχολικής πραγματικότητας. Η αλήθεια είναι κάπου στη μέση.
Αυτό που τις περασμένες μέρες συνέβη σε δημοτικά σχολεία του Αγρινίου, με γνωστή σοκολατοβιομηχανία να προωθεί ουσιαστικά τα προϊόντα της μέσω διαφόρων, ελκυστικών για τα παιδιά, εκδηλώσεων μπορεί από κάποιους να χαρακτηριστεί κατακριτέο. Οι κλόουν, η δωρεάν διανομή της λατρεμένης για τα παιδιά σοκολάτας και το όλως ευχάριστο κλίμα, προφανώς ερμηνεύονται και διαφορετικά από ότι ενδεχομένως η εταιρία επιθυμεί .
Πρόκειται σαφώς για προώθηση προϊόντος, για «μάρκετινγκ» εντός του σχολείου, με αποδέκτες μάλιστα τα μικρά παιδιά, που ως γνωστόν είναι επιρρεπή και ιδιαίτερα δεκτικά. Το ερώτημα βέβαια που εύλογα δημιουργείται είναι ποιος και με ποια νομιμοποίηση δίνει την άδεια σε ιδιωτικές εταιρίες να εισβάλλουν στα σχολεία και να προωθούν τα προϊόντα τους.
Γονείς πάντως καταγγέλλουν στο «Γ» ως εντελώς ανεπίτρεπτο αυτό που συνέβη, πόσο μάλλον όταν το διαφημιζόμενο προϊόν απαγορεύεται ακόμη και να πωλείται στα σχολικά κυλικεία. Ενδεικτικό είναι αυτό που επισημαίνει γονιός δύο παιδιών σε δημοτικό σχολείο του Αγρινίου: «Σήμερα με μεγάλη μου έκπληξη άκουσα από τον Διευθυντή του σχολείου να ανακοινώνει ότι υπάρχει στο σχολείο ένας κλόουν από γνωστή σοκολατοβιομηχανία που θα δώσει μια παράσταση για τα παιδιά και παράλληλα θα διαφημίσει και τα προϊόντα της εν λόγω εταιρείας. Και όλα αυτά μέσα στο σχολείο , μέσα σε σχολική αίθουσα . Είναι άραγε το σχολείο τόπος marketing εταιρειών ; Αν ναι τότε κατά την γνώμη μου δυστυχώς ο κατήφορος δεν έχει τελειωμό. Πώς μια εταιρεία εκμεταλλεύεται σχολικές αίθουσες για να διαφημίσει προϊόντα τα όποια κατά γενική ομολογία είναι διατροφικές βόμβες; Την ίδια στιγμή που κάποια παιδάκια δεν έχουν ούτε για κουλουράκι έρχεται η εν λόγω εταιρεία να προτρέψει σε κατανάλωση σοκολάτας και σνακς…»
Απαντήσεις σε όλα αυτά ζητήθηκαν από τον διευθυντή του συγκεκριμένου σχολείου ο οποίος ασφαλώς δεν είχε να προβάλλει την παραμικρή αντίρρηση στα προαναφερθέντα, απέδωσε δε τη διοργάνωση της όλης δραστηριότητας στον υπερβάλλοντα ζήλο του σχολείου να προσφέρει το κάτι παραπάνω στα παιδιά: «Έχετε απόλυτο δίκιο. Δεν το σκεφτήκαμε όμως έτσι. Εμείς το μόνο που θέλαμε ήταν να δώσουμε λίγη χαρά στα παιδιά, μέσα από μία εκδήλωση που δεν μας κόστισε τίποτα, ούτε στο σχολείο φυσικά, ούτε όμως και στους μαθητές μας. Η δική μας αγωνία ήταν να κάνουμε το κάτι παραπάνω για αυτά τα παιδιά, πολλά από τα οποία δεν έχουν την οικονομική δυνατότητα να ακολουθήσουν άλλες δραστηριότητες- εκδηλώσεις του σχολείου, ούτε καν τις εκδρομές. Κατανοώ απόλυτα τις αντιδράσεις των γονέων ως προς το θέμα του «μάρκετινγκ», κάτι το οποίο εμείς ούτε που το σκεφτήκαμε , ζητώ όμως και τη δική τους κατανόηση, οι προθέσεις μας ήταν ανιδιοτελείς».
Η συγκεκριμένη εταιρία η οποία έχει ήδη «επισκεφτεί» σχολεία της περιοχής, βρίσκεται φαίνεται σε ευρεία καμπάνια προώθησης των προϊόντων της. Καλό είναι προς αποφυγήν παρεξηγήσεων οι διευθυντές των σχολείων να είναι περισσότερο επιφυλακτικοί σε κάθε ανάλογη πρόταση οποιασδήποτε εταιρίας και πριν πάρουν οποιαδήποτε πρωτοβουλία, να συμβουλεύονται την προϊστάμενη αρχή. Ο προϊστάμενος της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Ν. Αιτωλοακαρνανίας κ. Α. Μπαρμπετάκης πάντως, ξεκαθαρίζει πως δεν έλαβε γνώση για το θέμα και πως δεν ζητήθηκε καμία άδεια. «Δεν μπορεί να εισβάλλουν ιδιωτικές επιχειρήσεις στα σχολεία. Πάντως σε εμάς δεν ήρθε κανέναν σχετικό έγγραφο, ούτε από τις διευθύνσεις των σχολείων, ούτε από το Υπουργείο. Δεν μας ζητήθηκε κάποια σχετική άδεια, δεν γνωρίζαμε καν ότι υπάρχει τέτοιο θέμα».
Για το ίδιο ζήτημα, ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αγρινίου-Θέρμου «Κοσμάς ο Αιτωλός» κ. Σ. Αδάμης δήλωσε: «Ό, τι γίνεται από πλευράς των δασκάλων γίνεται με καλή πρόθεση, με μόνο στόχο να περάσουν καλά οι μαθητές των σχολείων τις τελευταίες μέρες του σχολικού έτους. Γιατί υπάρχουν μαθητές που δεν έχουν τη δυνατότητα για άλλου είδους διασκεδάσεις που κοστίζουν. Σαφώς και θα έπρεπε να ληφθεί υπ’ όψιν το γεγονός πως πρόκειται για ιδιωτική εταιρία. Σίγουρα όμως οι δάσκαλοι το έκαναν ανιδιοτελώς και για να δώσουν χαρά στα παιδιά…»
Σε κάθε περίπτωση, πάντως, θα πρέπει όλοι να λάβουν υπ’ όψιν τους πως ιδιαίτερα στη σημερινή συγκυρία, είναι αρκετά «ριψοκίνδυνο» να προβάλλει το ίδιο το σχολείο αγαθά που για πολλές οικογένειες είναι πρακτικά αδύνατο να προσφέρουν στα παιδιά τους… όσο και αν αυτά επιμένουν. Επιπλέον, αυτή την περίοδο, στα δημοτικά υλοποιείται Ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό πρόγραμμα διατροφής, με τη διανομή φρούτων και φρουτοσαλάτας, κάτι το οποίο δεν συνάδει με την προώθηση της σοκολάτας.
Μαρίνα Ζαρκαβέλη-Εφημερίδα “ΓΕΓΟΝΟΣ”