Εδώ και κάποιες μέρες προβάλλεται στο Άνεσις το τελευταίο σημείωμα του Παντελή Βούλγαρη. Η ταινία έχει ως θεματικό πυρήνα την εκτέλεση των 200 στη Καισαριανή την 1η Μαϊου 1944. Ως εδώ θα ήταν μια απλή αναγγελία ενός κινηματογραφικού έργου. Εκείνο όμως που αξίζει να σχολιαστεί είναι η παρουσία πολλών Αγρινιωτών κάθε γκάμας ηλικίας. Ανάμεσα σε αυτή και εκείνοι των παραγωγικών ηλικιών που έχουν απομείνει στην πόλη άνω των 25.
Το ενδιαφέρον αυτό πηγάζει ίσως από πολλές υποσυνείδητες επιθυμίες. Δεν είναι μόνο η τακτική κινηματογραφική επίσκεψη ενός σινεφίλ. Ήταν ίσως και το γεγονός ότι ένα έργο υπόσχονταν με τις σύγχρονες προδιαγραφές της τέχνης να καλύψει, ότι δεν κάλυψαν οι αντίστοιχες κινηματογραφικές παραγωγές τύπου “Λοχαγού Νατάσα” τη δεκαετία του ’70.
Το έργο όμως έστω με λανθάνοντα τρόπο κέντριζε την Αγρινιώτικη μνήμη. Η πόλη έχει ακριβώς ένα αντίστοιχο φορτίο που διαπραγματεύεται: Τους 120 εκτελεσθέντες της Αγίας Τριάδος, τον προηγούμενο ακριβώς μήνα, τον Απρίλη του 1944, που εκτελέσθηκαν οι 200 της Καισαριανής. Όσοι την παρακολούθησαν είχαν υπόψιν τους στο υποσυνείδητό τους τα γεγονότα της Αγίας Τριάδας. Το αν τα σύνδεσαν ή όχι είναι καθαρά υποκειμενικό ζήτημα. Ο καθένας το μοιράστηκε με τον εαυτό του και την παρέα του.
Όπως και να έχει όμως η ταινία του Βούλγαρη ταίριαζε και με έναν θλιβερό τρόπο με την υποβόσκουσα δημόσια μνήμη των 120: Δεν είχε happy end, δεν εμφανίστηκε ξαφνικά ένας Καζάκος να “γαζώσει” 50 γερμαναράδες και να πέφτουν κάτω σαν τραπουλόχαρτα δίνοντας έτσι μια κινηματογραφικού τύπου “Κάθαρσις” στον αναγνώστη. Το τελευταίο σημείωμα του Βούλγαρη είχε εκτελεσθέντες που αποδέχτηκαν τη τραγική μοίρα τους. Η αποδοχή του πεπρωμένου, η αγωνία και η ατμόσφαιρα στον χώρο κράτησης ίσως θύμισε τις φυλακές της Αγίας Τριάδας. Για αυτό και το κινηματογραφικό θλιβερό “τέλος” ταιριάζει γάντι με το θλιβερό τέλος αλλά και τη θλιβερή συνέχεια σιωπής των 120 στην Αγία Τριάδα.
Τα παραπάνω στοιχεία κάνουν ίσως τον απαραίτητο συνειρμό που υπαγορεύει το γύρισμα αντίστοιχης ταινίας στο Αγρίνιο. Θα αναδείξει ένα κομμάτι της ταυτότητας της πόλης ίσως και θλιβερό. Από την άλλη θα κάνει και ένα βύθισμα, το οποίο δεν είχε το γεγονός της εκτέλεσης των 200 στην Καισαριανή που πραγματεύτηκε ο Βούλγαρης: Εκείνο του ενεργού δοσιλογισμού, που πήρε μέρος με διάφορους τρόπους στην διαδικασία των εκτελέσεων στο Αγρίνιο.
Το Αγρίνιο και οι 120 είναι μια ευκαιρία για κινηματογραφικό βύθισμα στο σκοτεινό αυτό κομμάτι που κανείς δεν τόλμησε ως τώρα. Κάποια στιγμή όμως θα γίνει…
Λ.Υ.
Υ.Γ. Μη θεωρείτε Decadence μέρος την Αιτωλοακαρνανία για γύρισμα εμπορικής ταινίας. ¨Ηδη γίνεται στο Μεοολόγγι “το θαύμα της Θάλασσας των Σαργασσών» . Γιατί όχι και μία με σύγχρονο ιστορικό περιεχόμενο;
5 Σχόλια
Πάντως το σχόλιό σας θα ήταν πλήρες, αν αναρτούσατε και την ανακοίνωση των Γερμανικών αααρχών κατοχής. Δεν μιλά η ανακοίνωση για 200 Έλληνες όπως μας λέει ο κ. Βούλγαρης, αλλά γιά 200 κομμουνιστές….
«Γιώργο Κ» ακριβώς αυτό που κάνεις τώρα θέλω να θίξω με το σχόλιό μου! Το πλιάτσικο και την καπηλεία με σκοπό τον διχασμό. Για μένα ήταν Έλληνες, για σενα ήταν κομμουνιστές! Φτάνει πια, μας τα χετε κάνει τσουρέκια με τον ιδεολογικό σας αυτισμό! 70 χρόνια πέρασαν! Οι Γερμανοί έγιναν δημοκράτες κι εσείς συγκυβερνάτε με τους ναζί. Το Τείχος έπεσε, τα αποτελέσματα τα είδαμε… Άντε να πάμε παραπέρα!!!! Άντε!!!
Γιωργο πιπερι στο στομα. Ολοι αυτοι εχουν απογονους και δεν θελουν να γραψει η ιστορια τι εκανε ο παππουλης τους. 70 χρονια περασαν. Αφηστε τους επιτελους να χαρουν τις περιουσιες που κληρονομησαν. Ξερεις ποσους ντενεκεδες λαδι βλεπουν τα βραδια στον υπνο τους; Αντε να παμε παραπερα οταν εχουμε παρελθον που δεν μας βολευει να το σχολιαζουμε. Αντε! ! !
Για πρώτη φορά ο Ροδίτης έχει δίκιο
Βύρωνα, σοσιαλοτραφή και ξεγάνωτε τενεκέ, τράβα να ρωτήσεις για τον δικό μου τον παππούλη και μετά τα ξαναλέμε!