Του Λίνου Υφαντή,
Κάθε χρόνο μέρες αποκριάς αναπτύσσεται μετά την Τσικνοπέμπτη το -ρητορικό-ερώτημα “γιατί το Αγρίνιο δεν έχει καρναβάλι” από τους λάτρεις του είδους. Φυσικά ανακινείται μια ιστορία για το ότι το εμπόδιζαν τοπικοί θρησκευτικοί κύκλοι κτλ κτλ.
Δεν θα σταθούμε παλαιότερα για το τι συνέβη και δεν ξανάγινε καρναβάλι στον Άγιο Κωνσταντίνο. Δύο δεκαετίες σχεδόν πέρασαν και άλλαξαν πολλά.
Αν πάμε στην καρδιά της υπόθεσης και ας αναρωτηθούμε: Αν κάναμε άλλο ένα εμπορικό καρναβάλι στο Αγρίνιο, με άρματα, γκρουπάκια κτλ κτλ τύπου Πατρινής imitation θα πετύχαινε; Φυσικά και όχι, γιατί ότι κάνεις δεύτερο, εξ ορισμού έρχεσαι δεύτερος.
Αλήθεια, πια είναι η προστιθέμενη καρναβαλική αξία σε όλο τον δυτικό άξονα; Μα φυσικά διοργάνωση αποκριάτικων εκδηλώσεων βασισμένα σε λαογραφικά τελετουργικά. Η δυτική Μακεδονία ( καρναβάλι Νάουσας, Κοζάνη, Σιάτιστα κτλ) πρώτα στηρίχθηκε σε αυτά και έπειτα σηκώθηκε ως δεύτερος πανελλαδικός αποκριάτικος πόλος η Ξάνθη.
Μπούλες, σκυλαραίοι και δρώμενα που έχουν ρίζες από τα αρχαία διονυσιακά χρόνια είναι αυτά που έδωσαν το κάτι παραπάνω στις παραπάνω πόλεις.
Έτσι λοιπόν και στην περίπτωση του Αγρινίου. Μόνο κάτι τέτοιο προς τη λαογραφική κατεύθυνση θα σήκωνε διοργάνωση στο Αγρίνιο ως πόλο έλξης. Ίσως ακόμα καλύτερα αν γίνονταν σε μια Δημοτική Ενότητα του Καλλικρατικού Δήμου Αγρινίου εκτός πόλης. Στα Παρακαμπύλια είχαν γίνει παλαιότερα τέτοιες προσπάθειες.
Ας δούμε όμως τι διαθέτει και τι όχι η περιοχή για τον σκοπό αυτό. Έχουμε πλούσιες φολκόρ ομάδες, με δεκάδες χορευτικά, από παραδοσιακούς μέχρι κρητικούς χορούς. Δεν διαθέτουμε όμως καταγεγραμμένα λαογραφικά τελετουργικά που θα μπορούσαν να μετατραπούν σε εμπορικά δρώμενα και να φέρουν κόσμο να τα δει. Δείτε ένα παλαιότερο άρθρο εδώ (https://www.agrinionews.gr/agrinio-apokries-ethima/) για τα έθιμα του Αγρινίου που κατέγραψε η λαογραφία. Θα διαπιστώσετε ότι οι γαλατόπιτες, οι μπούλες και τα αυγά δεν φθάνουν.
Αν λοιπόν δεν έχουμε λαογραφικό τελετουργικό, θα πρέπει να εφεύρουμε. Ας βάλουμε λοιπόν το θέμα στη σωστή του βάση.
1 Σχόλιο
Πως το είπατε αυτό ; “να εφεύρουμε έθιμο” ;;;;;
Βρε παιδιά προσέξτε τι γράφετε γενικότερα. Η Λαογραφία και η Εθνογραφία είναι Επιστήμες που αγγίζουν θέματα ευαίσθητα της κουλτούρας κάθε τόπου και εν γένει του Ελληνικού Πολιτισμού !
Τα έθιμα είναι οι συνήθειες που έφτασαν μεχρι τις μέρες μας. Το θέμα θέλει πολυ ανάπτυξη. Πιστεύω ακράδαντα πως αν οποιοδήποτε θέμα της Λαογραφίας το προσεγγίσουμε με ευλάβεια και εάν ο στόχος είναι η αναβίωσή του και η διάσωσή του, τότε θα πετύχει !