Του Λίνου Υφαντή,
Μπορεί το 2022 το ζήτημα της Εθνικής Οδού Αγρίνιο-Καρπενήσι να τέθηκε δυναμικά στα πλαίσια του από το 1995 καθορισμένου διευρωπαϊκού δικτύου “Πλατυγιάλι-Αγρίνιο-Καρπενήσι-Λαμία”, όμως η διάνοιξη του δρόμου ολοκληρώθηκε μόνο το 1949. Έως τότε οδική σύνδεση υπήρχε μόνο έως τον Άγιο Βλάση ενώ το Καρπενήσι ήταν τελείως αποκλεισμένο από τη Δυτική Ελλάδα και η πρόσβαση υπήρχε μόνο με τα πόδια. Το τέλος της Κατοχής του εμφυλίου πολέμου σηματοδότησε την ανασυγκρότηση της χώρας. Έτσι οι μονάδες Μηχανικού του Α Σώματος Στρατού ανέλαβαν την κατασκευή των 40χμ που απέμεναν για την ολοκλήρωση της Εθνικής Οδού Αγρινίου Καρπενησίου. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο βίντεο “ο Διοικητής του Α Σώματος Στρατού Αντιστράτηγος Θρασύβουλος Τσακαλώτος καταφτάνει για να εγκαινιάσει τη νέα οδό που κατασκεύασαν οι μονάδες Μηχανικού του Α Σώματος. Ο Θ. ΤΣΑΚΑΛΩΤΟΣ επιθεωρεί το τιμητικό άγημα. Μετά την έπαρση της σημαίας και τον αγιασμό, επίσημος εκφωνεί λόγο και ο Τσακαλώτος κόβει την κορδέλα των εγκαινίων. Μακρά σειρά αυτοκινήτων εγκαινιάζει την οδό. Ο φακός καταγράφει τμήματα της ορεινής διαδρομής κατά μήκος της οποίας υπάρχουν γέφυρες κατασκευασμένες από το Μηχανικό. Στρατιωτικοί και πολίτες έχουν συγκεντρωθεί σε τοποθεσία όπου πρόκειται να κατασκευασθεί γέφυρα αφιερωμένη στη μνήμη του αξιωματικού του Εθνικού Στρατού Δημήτριο Μαρκόπουλου. Η ταινία κλείνει με πλάνα του Θ. Τσακαλώτου που μιλάει στους άνδρες του Μηχανικού.
Η δημιουργία της νέας οδού ήταν πανηγυρική. Όπως γράφει η εφημερίδα “Εμπρός” με το που διανοίχθηκε ο δρόμος ξεκίνησε το πρώτο αυτοκίνητο από το Καρπενήσι προς το Αγρίνιο και αντιστρόφως το πρώτο λεοφωρείο από το Αγρίνιο στο Καρπενήσι, το οποίο βέβαια έφτασε στην Ευρυτανία με τη δύση του Ηλίου…
Κρατήσαμε για το τέλος το όνομα της οδού που εγκαινιάστηκε. Επρόκειτο για την οδό Ρούμελης. Με το όνομα αυτό επιχειρήθηκε να δοθεί από τότε μια διεύρυνση στο νόημα της σύνδεσης Αγρινίου-Καρπενησίου. Είναι προφανές ότι από τότε γίνονταν αντιληπτό ότι η Δυτική Στερεά Ελλάδα έπρεπε να ενωθεί με την Ανατολική Στερεά, δηλαδή να ενωθεί όλη η Ρούμελη. Τέσσερις δεκαετίες μετά ο δρόμος αυτός εντάσσεται στα Διευρωπαϊκά δίκτυα και το 2020 χαρακτηρίζεται με ΦΕΚ ως άξονας διεθνούς σημασίας. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι η αρχή όλων βρίσκεται στο μακρινό 1949, όταν δόθηκε το όνομα “Ρούμελη”αλλά έκτοτε ελάχιστες παρεμβάσεις έγιναν ιδίως από την πλευρά της Αιτωλοακαρνανίας….
1 Σχόλιο
Οι ανθρωποι που εφτιαξαν την Οδο Ρουμελης (Αγρινιο Καρπενησι Λαμια),ειχαν πραγματικη συναισθηση της σπουδαιοτητας αυτου του εργου.Σημερα η Στερεα ειναι διαχωρισμενη,αφου η Αιτωλοακαρνανια ο μεγαλυτερος νομος της Στερεας αλλα και της χωρας υπαγεται στην ……Πελοποννησο! Τοσο σαν περιφερεια οσο και σε αποκεντρωμενη διοικηση!Ευτυχως η υπολοιπη Στερεα υπαγεται σαν περιφερεια στη Λαμια,αλλα Δυστυχως σαν αποκενυρωμενη διοικηση στη….Λαρισα!Πως λοιπον σε ενα τετοιο κατακερματισμενο διαμερισμα περιμενουμε εργα και αναπτυξη;Για τξν Πατρα απο το Αγρινιο για 83 χιλιομετρα χρειαζεται το πολυ 1 ωρα η 1,30 με φερρυ.Αντιστοιχα για Αγρινιο Καρπενησι μεσω Προυσσου για 80 χιλιομετρα και με καλο καιρο χρειαζονται 2 περιπου ωρες,ενω για 114 χλμ μρω Αγ Βλασιου παλι με καλο καιρο σχεδον 3 ωρες.Να λοιπον πως η Αιτωλοακαρνανια και το Αγρινιο εγιναν αποικια της Πατρας!