Σημαντικό άθρο-παρέμβαση για τις υποδομές δημοσίευσε ο Γιώργος Σταμάτης, υποψήφιος Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας με τη Νέα Δημοκρατία.
«Ο χρόνος όμως πιέζει, οι ζωτικοί αυτοί οδικοί άξονες δεν μπορούν να περιμένουν άλλο. Πρέπει να γίνουν τώρα, έπρεπε να έχουν γίνει πριν από χρόνια. Όλοι θα κριθούμε στο άμεσο μέλλον από το τι κάναμε γι’ αυτές τις υποδομές», επισημαίνει με έμφαση.
Γράφει ο Γιώργος Σταμάτης*
Μια βόλτα στις πόλεις και τα χωριά του νομού, μια κουβέντα με όποιον βρει κανείς στα μαγαζιά και στα καφενεία, αρκούν για να διαπιστώσει κάποιος τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στο νομό.
Η διαπίστωση για τα θέματα που απασχολούν τον τόπο μας είναι κοινή: δημογραφικός μαρασμός, εγκατάλειψη των χωριών και έλλειμμα παραγωγής και εργασίας στα αστικά κέντρα. Μετανάστευση, όχι μόνο εσωτερική πια αλλά και συνέχιση του “brain drain” στο εξωτερικό.
Καλώς ή κακώς, κάποιες περιοχές στην Ελλάδα πρώτα αναπτύχθηκαν, κυρίως τουριστικά, και μετά αναζήτησαν υποδομές στην υγεία, τα δίκτυα, τις οδικές αρτηρίες, τις μεταφορές. Εμείς είμαστε ακόμη πιο πίσω, δεν είμαστε καν σε αυτό το επίπεδο. Και είναι αναγκαιότητα να πολεμήσουμε επιτέλους για τις βασικές υποδομές που θα βάλουν την περιοχή στον χάρτη.
Αυτό αφορά ειδικά τις περιοχές της Αιτωλοακαρνανίας που έμειναν εκτός σχεδιασμού στις οδικές υποδομές, αυτές που ήδη αλλάζουν και αναπτύσσουν άλλες πόλεις και περιφερειακές ενότητες.
Πιστεύω ακράδαντα ότι, ειδικά για τις βορειοδυτικές ακτές της Αιτωλοακαρνανίας, το Ξηρόμερο, την περιοχή του Αγρινίου, την Αμφιλοχία και όλη την πρόσβαση από το Ιόνιο προς την Κεντρική και Ανατολική Ελλάδα ο δρόμος Πλατυγιάλι – Αγρίνιο – Καρπενήσι – Λαμία είναι πλέον ζήτημα ύπαρξης κι επιβίωσης.
Πρόκειται για κάτι που οφείλουν να αντιληφθούν άπαντες και να δώσουν την μάχη, όποιον πολιτικό χώρο κι αν εκπροσωπούν. Ειδικά με την πρόοδο που έφεραν στον τουρισμό οι αλλαγές στο αεροδρόμιο του Ακτίου και η μεγάλη τουριστική επιτυχία της Λευκάδας και της περιοχής της Παλαίρου, πρέπει να γίνει στόχος όλων μας να υλοποιηθούν άμεσα τα κομμάτια που είναι ήδη υπό κατασκευή ή έχουν ήδη έτοιμες μελέτες για τα πρώτα 28χμ του δρόμου Αγρίνιο-Καρπενήσι.
Αυτό θα σημάνει ότι οι αναπτυσσόμενες ακτές του Ιονίου, με τις εμβληματικές διεθνείς επενδύσεις όπως στο Βαρκό, θα έρθουν σε άμεση επαφή με την ενδοχώρα της Αιτωλοακαρνανίας, με το μεγάλο αστικό κέντρο, το Αγρίνιο κι από εκεί με την όμορη και πανέμορφη Ευρυτανία.
Κυρίως, όμως, θα επέλθει η ζωτικής σημασίας αποκατάσταση επαφής με την Ανατολική Ελλάδα και τα λιμάνια της, με ό, τι αυτό σημαίνει για τις μεταφορές και τα logistics.
Πρέπει να θυμόμαστε ότι στον κατάλογο των στρατηγικών επενδύσεων της Περιφέρειάς μας τρία πεδία υπάρχουν για την περιοχή: α) η αξιοποίηση του λιμανιού του Αστακού, β) η ανάπτυξη λιμενικών έργων στον Αστακού και γ) η ανάπτυξη του Λιμένα Μύτικα. Αν αυτό συνδυαστεί με την σημασία του «Άκτιο-Αμβρακία», γίνεται αντιληπτό πόσο κρίσιμο είναι να προχωρήσει αυτή η σύνδεση από το Πλατυγιάλι στο Αγρίνιο κι από εκεί στο Καρπενήσι.
Αν δεν προχωρήσει αυτό το έργο, φοβάμαι πολύ πως ο νόμος μας θα μείνει τελείως έξω από τις εξελίξεις για δεκαετίες, αποκομμένος και κολλημένος στην εσωστρέφεια.
Όλοι αναγνωρίζουν ότι είναι απαραίτητο να υπάρξουν και σοβαρές υποδομές στην άρδευση και στήριξη για την παραγωγική ανασυγκρότηση μιας περιοχής που είναι εγκληματικό να μην «ταΐζει» με υψηλής ποιότητας αγροτικά προϊόντα όλη την Ελλάδα. Θα είναι μάταιος όμως κάθε τέτοιος παραγωγικός σχεδιασμός αν οι μεταφορές είναι ακριβές ή αν εύφορες κι αξιοποιήσιμες εκτάσεις είναι απομονωμένες και αντιεμπορικές.
Τέλος, δεν θα πρέπει να ξεχνάμε την αποκατάσταση της πιο εξόφθαλμης αδικίας μέσα στον σχεδιασμό των δικτύων και των υποδομών στην Αιτωλοακαρνανία: την απομόνωση του Αγρινίου και μια ολόκληρης ενδοχώρας από την Ιόνια Οδό. Αυτή τη στιγμή η Ιόνια Οδός χρησιμεύει στο παρακάμψει κάνεις γρηγορότερα το νόμο μας, καθώς πάει από Πάτρα προς Ιωάννινα ή το ανάποδο.
Υπάρχει η θέληση στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών να προχωρήσει άμεσα, με τις απαραίτητες μελέτες του έργου να βρίσκονται σε τελικό στάδιο και το έργο να είναι σε προχωρημένο στάδιο ωρίμανσης, χρειάζεται όμως επιτάχυνση των διαδικασιών.
Οι συνθήκες είναι απολύτως ώριμες όχι μόνο σε επίπεδο σχεδιασμού αλλά και κοινωνικά και πολιτικά για τα έργα αυτά. Οι πολίτες έχουν καταλάβει την κρισιμότητά τους, για παράδειγμα σχετικά με το «Πλατυγιάλι-Αγρίνιο-Καρπενήσι» υπάρχει ένας πολύ ενεργός φορέας πολιτών που φροντίζει να υπενθυμίζει την σημασία του.
Ο χρόνος όμως πιέζει, οι ζωτικοί αυτοί οδικοί άξονες δεν μπορούν να περιμένουν άλλο. Πρέπει να γίνουν τώρα, έπρεπε να έχουν γίνει πριν από χρόνια.
Όλοι θα κριθούμε στο άμεσο μέλλον από το τι κάναμε γι’ αυτές τις υποδομές.
*Υποψήφιος Βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας με την Νέα Δημοκρατία