Παρασκευή, 2 Οκτωβρίου, 2020

Νώντας Νικάκης: Η Παιδαγωγική Ακαδημία Αργυροκάστρου

downloadΟ λυκειάρχης Νώντας Νικάκης απο τη Βόνιτσα, με αφορμή την μεθόδευση της Αλβανίας να κλείσει την Παιδαγωγική Ακαδημία Αργυροκάστρου, μας γράφει:


Η ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΉ ΑΚΑΔΗΜΊΑ ΑΡΓΥΡΌΚΑΣΤΡΟΥ
    Δυο  φορές που επισκέφθηκα το Αργυρόκαστρο μόλις κατέβηκα από το λεωφορείο αμέσως κατευθύνθηκα στο κτίριο της παιδαγωγικής ακαδημίας.
 Από μικρο παιδί είχα πληροφορίες από τον πάτερα μου ιερέα παπα-Νικάκη καθ όσον ο ίδιος συμμετείχε σε πολλές εκδηλώσεις για το βορειοηπειρωτικό πρόβλημα και είχε βαθιά φιλιά με τον τελευταίο μητροπολίτη Αργυρόκαστρου Παντελεήμονα (1890-1969) ο οποίος υπήρξε πρόεδρος της κεντρικής επιτροπής βορειοηπειρωτικού αγώνος
   Γνώρισα από κοντά τους συνάδελφους καθηγητές και ενημερώθηκα για  τα προβλήματα τους και διαπίστωσα τις δύσκολες συνθήκες διδασκαλίας και τις ελλείψεις σε βιβλία και άλλα εποπτικά μέσα.
     Θαύμασα τους συνάδελφους καθηγητές για το πάθος που είχαν όσον άφορα την διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας του ελληνικού πολιτισμού σε εποχές πολύ δύσκολες.
     Σήμερα μου έφθασε ένα mail απο το himara.gr δημοσίευμα που αναφέρει ότι η ακαδημία θα παύσει να προσφέρει το διδακτικό της έργο κατά κανόνα στην ελληνική μειονότητα κλπ
     Ας διαβάσουμε ένα σύντομο ιστορικό για να πληροφορηθούμε περισσότερα στοιχεία:
Αναμνήσεις από την πρώην Παιδαγωγική Σχολή Αργυροκάστρου του δάσκαλου Βαγγέλη Τσιάμη
Το 1971, μετά από 10 χρόνια διακοπής, άρχισε να λειτουργεί ξανά η Μέση Παιδαγωγική Σχολή του  Αργυροκάστρου (Τμήμα Ελληνικών).
   Επωμίστηκα το καθήκον διοργάνωσης  και λειτουργίας της σχολής, σε μια περίοδο με πολλά και δισεπίλυτα προβλήματα.
Πρωταρχικά εξασφαλίστηκε με  δυσκολία το διδακτικό προσωπικό: Γιώργος Ράφτης και αργότερα ο Σπύρος Μίλης για τα φυσικομαθηματικά, ο Γιώργος Φωτίου και αργότερα ο Δημήτρης Παππάς  για την Ελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, ο Θανάσης Μπόλος και αργότερα η Ελευθερία Λαμποβιτιάδη για την Βιολογία και Χημεία, ο Κώστας Γκατζιώνης για την Παιδαγωγική κλπ.
     Ασφαλώς, με την πάροδο  του χρόνου ήρθαν και άλλοι δάσκαλοι, ίσως όχι καταρτισμένοι  στα Ελληνικά, αλλά οι προσπάθειές τους ήταν αξιέπαινες. Δυσκολίες υπήρχαν και όσον αφορά τη σύνταξη των προγραμμάτων στα διάφορα μαθήματα. Αλλά με τη βοήθεια και άλλων έμπειρων συναδέλφων ξεπεράστηκαν τα δύσκολα.
    Μεγάλες δυσκολίες και για την εξασφάλιση των απαιτούμενων βιβλίων. Στηριζόμενοι σε ελληνικά εγχειρίδια συντάξαμε τη Γραμματική της Ελληνικής Γλώσσας. Πρωτεύον ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση έπαιξε ο δάσκαλος  Φώτος Τσιούκλας, ο οποίος συνεργάστηκε και με άλλους δασκάλους, όπως με τον Γιώργο Λίτση και Δημήτρη Παππά, ενώ τα βιβλία στα άλλα μαθήματα μεταφράζονταν από τα Αλβανικά. Στην αρχή διανέμονταν στους μαθητές μεταφρασμένα φυλλάδια. Στην εκτύπωση αυτών βοήθησε πολύ ο έμπειρος τυπογράφος Λεωνίδας Λάμπρος, δουλεύοντας με παλιούς πολύγραφους.
     Μεγάλη η προσφορά και  του ακούραστου δακτυλογράφου Βασίλη Λούτση, ο οποίος δούλευε εντατικά, για να σταλούν τα υλικά εγκαίρως στον Εκδοτικό Οίκο των Τιράνων, όπου μας βοηθούσε πολύ ο διευθυντής του Εκδοτικού Μερκούρης Αλιμέρκο. Ασφαλώς, πολλές φορές οι μεταφράσεις δεν ήταν πετυχημένες, γιατί γινόταν και από ακαλλιέργητες πένες, όμως οι κατάλληλοι δάσκαλοί μας διόρθωναν τα κείμενα.
     Παρ’ όλες τις δυσκολίες οι δάσκαλοι εργαζόταν με αίσθημα ευθύνης, ώστε τα παιδιά να μάθουν όσο πιο καλά Ελληνικά. Ακόμη κι εκείνοι της Φυσικής Αγωγής, όπως ο Χρήστος Καραντζιάς και ο Σωτήρης Ντόντος, προσπαθούσαν να μεταφράσουν τα παραγγέλματα στην Ελληνική Γλώσσα.
       Στη διάθεσή μας είχαμε μόνον ένα Αλβανο-Ελληνικό λεξικό, πόνημα του Νίκου Γκίνη. Μολαταύτα το Τμήμα των Ελληνικών λειτούργησε κανονικά, αντιμετωπίζοντας κάθε δυσκολία μέσα και έξω από το σχολείο.
     Οι ξένοι επισκέπτες αξιολογούσαν  θετικά τις προσπάθειες των  δασκάλων και των μαθητών μας,  που, αν και ήταν αποκομμένοι από τον εθνικό κορμό, δούλευαν συνειδητά και μάθαιναν στα παιδιά καλά γράμματα, ανάλογα με τις συνθήκες και τις δυνατότητες.
Έτσι ο άνθρωπος  πετυχαίνει πολλά στη ζωή του, όταν έχει θέληση και υπηρετεί  τον τόπο και τον λαό του
Σάββατο, 20 Σεπτεμβρίου 2014
  Η Αλβανία κλείνει την Παιδαγωγική Ακαδημία Αργυροκάστρου, που έβγαλε χιλιάδες δασκάλους και που κράτησαν «ζωντανό» τον Ελληνισμό στα σκληρά χρόνια της δικτατορίας του Εμβέρ Χότζα!
Μία ακόμη μεθόδευση της Αλβανίας σε βάρος της Ελληνικής Μειονότητας βρίσκεται σε εξέλιξη: Πρόκειται για σχέδιο της  Κυβέρνησης Ράμα, να κλείσει την Παιδαγωγική Ακαδημία Αργυροκάστου, η οποία μετρά 61 χρόνια συνεχούς λειτουργίας και αποτελούσε ένα σημαντικότατο  ίδρυμα  που εκπαίδευσε και έβγαλε χιλιάδες δασκάλους που κράτησαν «ζωντανό» τον Ελληνισμό  στα σκληρά χρόνια της Δικτατορίας του Εμβέρ Χότζα.
     Η κίνηση αυτή, έρχεται να συμπληρώσει μια σειρά άλλων που έχουν στόχο την εξάλειψη κάθε τι Ελληνικό στη γειτονική χώρα και στην πλήρη αλβανοποίηση του χώρου και ειδικότερα του Βορειοηπειρωτικού. Η απόφαση αυτή, που σύμφωνα με πληροφορίες είναι ειλημμένη, προσκρούει στη συμφωνία πλαίσιο για τις μειονότητες που έχει υπογράψει η Αλβανία. Ωστόσο είναι άγνωστο και κυρίως ποιος έχει τη βούληση να βάλει φραγμό στις αυθαιρεσίες της Αλβανικής Κυβέρνησης, σε ό, τι αφορά τα δικαιώματα των Μειονοτήτων. Όπως εκτιμούν στελέχη του Βορειοηπειρωτικού χώρου, μάλλον το αντίθετο συμβαίνει, καθώς η άνευ όρων απόδοση στην Αλβανία του καθεστώτος προς ένταξη στην Ε.Ε. χώρας, έχει «οπλίσει» με μεγαλύτερη αλαζονεία και αμετροέπεια την Κυβέρνηση Ράμα, που προχωρεί ακάθεκτη στα σχέδιά της.
    Το πρόβλημα αφορά πρώτιστα την Ελληνική Κυβέρνηση που θα πρέπει – αν δεν το έπραξε- να κινηθεί άμεσα για να βάλει φραγμό στα σχέδια της Αλβανίας, γιατί διαφορετικά το αποτέλεσμα είναι προδιαγεγραμμένο.
     Να σημειωθεί ότι σήμερα η Κυβέρνηση Ράμα, φέρεται ακόμη πιο σκληρά και από τον Εμβέρ Χότζα, επί ημερών του οποίου το 1953, λειτούργησε για πρώτη φορά η Παιδαγωγική Ακαδημία Αργυροκάστρου. Από τις αίθουσές βγήκαν επίσης σημαντικοί λόγιοι, άνθρωποι της διανόησης που έλαμψαν στον Βορειοηπειρωτικό χώρο.

Το 1996 η ελληνική κυβέρνηση ανακαίνισε τις εγκαταστάσεις της Παιδαγωγικής Ακαδημίας με έργα συνολικού κόστους 140 εκατομμυρίων δραχμών.  Το Αλβανικό Υπουργείο Παιδείας, έρχεται σήμερα και αμφισβητεί   την χρησιμότητα  ύπαρξής της και αν δεν υπάρξει αντίδραση.

 

Θέματα που ενδιαφέρουν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.