Διεξαγωγή Βιωματικών Ποιητικών Εργαστηρίων σε μαθητές/μαθήτριες της Μέσης Γενικής και Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης στην Κύπρο και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Ελλάδα, κατά τη σχολική χρονιά 2023-24, υπό τον γενικό τίτλο:
«Μια χαραμάδα στο κλειστό παράθυρο, να γίνει δύναμη ζωής»
Το δημιουργικό, ποιητικό ταξίδι συνεχίζεται για τρίτη συνεχή χρονιά, ως ένα συναπάντημα ιδεών και συναισθημάτων τα οποία μοιράζονται μαθητές όλων των σχολείων της Κύπρου και σχολείων της Ελλάδος. Η θεσμοθέτηση του «Βιωματικού Ποιητικού Εργαστηρίου», υλοποιεί βασικούς στόχους της Παιδείας που συνιστούν διαχρονικά την ψυχοπνευματική ισορροπία, την αυτοαναγνώριση και κατά συνέπεια τη βελτίωση της εικόνας των μαθητών/τριών.
Τα Βιωματικά Ποιητικά Εργαστήρια, έχουν θεσμοθετηθεί από το Υπουργείο Παιδείας Αθλητισμού και Νεολαίας και λειτουργούν για τρίτη συνεχή χρονιά. Τα εργαστήρια ως μία διεπιστημονική, διαθεματική και καινοτόμος διαδικασία μάθησης, συγκεντρώνουν δεξιότητες του 21ου αιώνα, βασικές έννοιες και στάσεις απαραίτητες στην εκπαιδευτική διαδικασία, σε ένα ανθρώπινο, συμπεριληπτικό, δημοκρατικό και υγιές σχολείο. Απώτερος σκοπός τους είναι η συνάντηση των μαθητών και των μαθητριών με τον αληθινό εαυτό τους, την ψυχή, τη ζωή και την εξέλιξή τους, ως επίσης την ιστορία και τον πολιτισμό της πατρίδας μας. Ακολούθως επεσήμανε ότι οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες στη βιωματική, ποιητική διαδικασία των εργαστηρίων, δρώντας σε ένα ευχάριστο και υποβλητικό κλίμα, υπό την κατάλληλη καθοδήγηση και ενθάρρυνση, εκφράζονται και δημιουργούν ομαδικά και ατομικά, πρωτίστως μέσα από τον ποιητικό λόγο και, ακολούθως, μέσα από άλλες μορφές τέχνης και γνωστικά αντικείμενα. Στο πλαίσιο αυτό, αξιοποιώντας πολλαπλές ικανότητες, διευκολύνονται να υιοθετήσουν μια διερευνητική στάση απέναντι σε προσωπικές τους εμπειρίες, όπως επίσης τον κόσμο ευρύτερα.
Η διεξαγωγή των ποιητικών εργαστηρίων βρίσκεται υπό την εποπτεία και καθοδήγηση της κ. Χρυσούλας Αλεξάνδρου, Επιθεωρήτριας Φιλολογικών Μαθημάτων και ποιήτριας. Στα εργαστήρια συμμετέχουν μαθητές/-τριες Γυμνασίων, Λυκείων, Τεχνικών και Επαγγελματικών Σχολών.
Στο παραπάνω πλαίσιο το Γενικό Λύκειο Θέρμου, το Γενικό Λύκειο Παραβόλας και το Γυμνάσιο Αγίου Κωνσταντίνου φιλοξένησαν τα Βιωματικά Ποιητικά Εργαστήρια από τις 16.04.2024 έως τις 18.04.2024.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το πρόγραμμα, την Τρίτη 16.04.2024 πραγματοποιήθηκε με απόλυτη επιτυχία το πρώτο βιωματικό ποιητικό εργαστήριο στο ΓΕ.Λ Θέρμου και ακολούθησε η δράση ανατροφοδότησης την Τετάρτη 17.04.2024. Το εργαστήριο έλαβε χώρα στο χώρο της παραπάνω σχολικής μονάδας ενώ η συνάντηση ανατροφοδότησης στη μαγευτική τοποθεσία της Λίμνης Τριχωνίδας με συμμετοχή των μαθητών/τριων, εκπαιδευτικών και της Διευθύντριας του σχολείου κας Ούλλας Τίγκα. Ενεργά παραβρέθηκε και συμμετείχε στην συνάντηση της Τρίτης ο Διευθυντής του Γυμνασίου Αγίου Κωνσταντίνου Αγρινίου κ. Γρηγόριος Σκιαδάς και της Τετάρτης οι Διευθυντές του ΓΕ.Λ Παραβόλας, κ. Αθανάσιος Σαρδέλης και του Γυμνασίου Αγίου Κωνσταντίνου Αγρινίου κ. Γρηγόριος Σκιαδάς.
Την Πέμπτη 18.04.2024 διεξήχθη το δεύτερο ποιητικό εργαστήριο στο χώρο του Γυμνασίου Αγίου Κωνσταντίνου Αγρινίου με τη συνεργασία του παραπάνω σχολείου και του ΓΕ.Λ Παραβόλας. Και αυτή η δράση ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία λαμβάνοντας υπόψη τη συμμετοχική στάση των μαθητών/τριών, το παραγόμενο δημιουργικό έργο και το συνεργατικό πνεύμα που αναπτύχτηκε μεταξύ των παραβρισκόμενων.
Στην αποτελεσματικότητα των Βιωματικών Ποιητικών Εργαστήριων συνέβαλαν οι ωραίοι αισθητικά διαμορφωμένοι χώροι των δύο σχολείων, η δημιουργική συνεργασία των εμπλεκομένων εκπαιδευτικών και μαθητών/τριων και η εξαίρετη Επιθεωρήτρια Φιλολογικών Μαθημάτων και ποιήτρια κ. Χρυσούλα Αλεξάνδρου η οποία ήταν και η καθοδηγήτρια της δράσης. Οι μαθητές/τριες των σχολείων, μαζί με τους συντονιστές – υπευθύνους εκπαιδευτικούς και τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων, συνεργάστηκαν δημιουργικά, εξέφρασαν λόγο, αισθάνθηκαν, τραγούδησαν, έγραψαν, αντάλλαξαν απόψεις και ιδέες. Οι συμμετέχοντες με εργαλεία όπως η αξιοποίηση της βιωματικής εμπειρίας μέσω του καταιγισμού ιδεών και της αυτόματης γραφής συνέβαλαν στη δημιουργική γραφή δημιουργώντας την αίσθηση μιας ροής του λόγου και των συναισθημάτων εμπλέκοντας, παράλληλα, τους συμμετέχοντες σε αυτογνωστικές διαδικασίες ελεύθερης έκφρασης του συνειδητού και του υποσυνείδητου του ατόμου.
Η σκέψη λειτούργησε σε πολλά επίπεδα, φυσικά και μεταφορικά. Ιδέες και έννοιες γύρω από τη φύση, την ιστορία, τον πολιτισμό, την πίστη για την πατρίδα ή την ανθρώπινη ψυχή υπήρξαν οι βασικοί άξονες της καταγραφής γλωσσικών δομών όσον αφορά στις μνήμες, τις προσμονές και τις ελπίδες των μαθητών/τριών ανακαλύπτοντας αυθόρμητα και συχνά υποσυνείδητα τον ποιητικό λόγο αλλά και τον ίδιο τους τον εαυτό.
Από τα δύο εργαστήρια ως αποτέλεσμα των παραπάνω δημιουργικών διεργασιών προέκυψαν δύο ποιήματα:
- Βιωματικό Ποιητικό Εργαστήριο ΓΕ.Λ Θέρμου
ΔΕ ΛΕΕΙ ΝΑ ΞΗΜΕΡΩΣΕΙ
Είχε πανσέληνο όταν σε γνώρισα∙
Ψιθύρισα ένα μυστικό στον ώμο σου
και ένιωσα την ανάσα σου να τρέμει
«Πάντα με ηρεμούσε αυτή η λίμνη»
ήταν τα τελευταία σου λόγια Θερμό ποτάμι ο καημός
πόσο πολύ μου λείπεις
Απόψε
δε λέει να ξημερώσει
Κάστρο κλειστό βασανίζει το μυαλό μου
Πρόσφυγες στον δικό μας τόπο
Ένα παιχνίδι, μια αλήθεια σε ένα γεμάτο ημερολόγιο
Ήμουνα εκεί
Δεν έχω γράψει τίποτα
Ποιος έγραψε στίχους για μας
χωρίς εμάς;”
STILL LONGING FOR A DAWN
Under a full moon I met you;
Whispering a secret over your shoulder
I felt your breath breaking
“Always this lake calmed me down”
were all your last words
Unmet wishes a burning flow
Yet missing you so much
Tonight
Still longing for a dawn
A lifeless fortress torturing my head
Refugees in our own world
A game, a truth in a diary full
I was there
Not a line did I write
Words who drew for us
Never been asked?
- Βιωματικό Ποιητικό Εργαστήριο ΓΕ.Λ Παραβόλας & Γυμνάσιο Αγίου Κωνσταντίνου
ΔΕΝ ΕΧΟΥΜΕ ΦΤΑΣΕΙ ΩΣ ΤΟ ΤΕΛΟΣ
Τα ηλιοβασιλέματα κρατάνε περισσότερο τον Αύγουστο
Παρατηρητήριο της σκέψης τα βουνά μας
Βάρκα στη λίμνη οι πόθοι μας
γιοφύρι αψιδωτό κάθε ματιά μας
Και συναντιόμαστε ξανά
Ελλάδα μάνα
Εκεί
στην κορυφή με τον σταυρό τον ξύλινο
Εκεί όπου ο ποιητής
αγναντεύει τη θέα από ψηλά
γράφει στον χρόνο
και υμνεί τις παπαρούνες του βυθού
Δεν έχουμε ακόμα φτάσει ως το τέλος
Από αύριο
τα σφάλματά μας θενά γίνουν
δύναμη και ζωή
Οι θάλασσες μας, τα λαγκάδια μας
θα ημερέψουνε τον κόσμο
Εμείς, μάνα Ελλάδα μου
θα ξημερώνουμε μαζί τα ηλιοβασιλέματα!”
Ως Διευθυντής του Γυμνασίου Αγίου Κωνσταντίνου θέλω να ευχαριστήσω και να συγχαρώ την κ. Χρυσούλα Αλεξάνδρου, Επιθεωρήτρια Φιλολογικών Μαθημάτων της Κύπρου και ποιήτρια, για τη μοναδική συνεργασία και τις ιδιαίτερες παιδαγωγικές δεξιότητες με τις οποίες συνέβαλε αποτελεσματικά στην επιτυχία του εργαστηρίου. Η καθοδήγησή της ήταν άριστη κατά τη διάρκεια των δύο Βιωματικών Ποιητικών Εργαστηρίων προσφέροντας στους μαθητές/τριες και τους συναδέλφους συντονιστές μια πρωτόγνωρη εμπειρία γραφής και δημιουργίας.
Θέλω να ευχαριστήσω επίσης:
- το Σύμβουλο Εκπαίδευσης κ. Δημήτριο Ρηγογιάννη, ΠΕ11 για την παρουσία και συμμετοχή στη δράση.
- τους συναδέλφους Διευθυντές του ΓΕ.Λ Παραβόλας, κ. Αθανάσιο Σαρδέλη και του ΓΕ.Λ Θέρμου, κα Ούλλα Τίγκα για την άψογη συνεργασία μας.
- τους συντονιστές των ομάδων εργασίας των μαθητών/τριών του Γυμνασίου Αγίου Κωνσταντίνου κα. Άρτεμη Ταμπάκου, ΠΕ02 και κα Βασιλική Κούτσικου ΠΕ07, την εκπαιδευτικό κα Ευαγγελία Σημαιάκη, ΠΕ03 και τη Γραμματέα του Σχολείου, κα Ιουλία Αναγνωστοπούλου για τη συνολική τους συμβολή στην οργάνωση και επιτέλεση της όλης δράσης.
- τη φιλόλογο κ. Ελένη Ιωαννίδου, συνεργάτιδα της κας Χρυσούλας Αλεξάνδρου, για την υποστήριξή της στο όλο έργο, την υπομονή και επιμονή της συμβάλλοντας τα μέγιστα στη διαμόρφωση του τελικού αποτελέσματος.
Ο Διευθυντής του Γυμνασίου Αγίου Κωνσταντίνου Αγρινίου
Γρηγόρης Σκιαδάς
ΠΕ06 – ΜΑ Γλωσσολογίας