Της Μαριάννας Τζάννε
Tους κρουνούς χρηματοδότησης από τις τράπεζες θα ανοίξει η ψήφιση των αναθεωρημένων συμβάσεων από τη Βουλή την επόμενη εβδομάδα, ρίχνοντας επιπλέον 700 εκ. ευρώ στους οδικούς άξονες ως το τέλος του 2015.
Σύμφωνα με τα όσα δήλωσε τις προηγούμενες μέρες στη Βουλή ο υπουργός Υποδομών, κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, 112 εκ. ευρώ θα δοθούν από την πρώτη μέρα της επανεκκίνησης στην Ολυμπία Οδό, ενώ στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου θα πέσουν μέσα στο 2014 άλλα 100 εκ. ευρώ που θα διπλασιαστούν το 2015.
Περίπου 35 τράπεζες θα παραμείνουν στο πρόγραμμα χρηματοδότησης των αυτοκινητοδρόμων, καθώς οι περισσότερες ξένες έχουν αποχωρήσει και γίνεται εξαγορά τραπεζικών μεριδίων. Τα περίπου 44 χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που χρηματοδοτούσαν τους αυτοκινητοδρόμους σταμάτησαν το 2010 να τους ενισχύουν με ρευστότητα, μετά την κατάρρευση του κυκλοφοριακού μοντέλου και την κάθετη πτώση των εσόδων από διόδια που ανήλθε σε 62%.
Παρόμοια προβλήματα χρηματοδότησης αντιμετώπισαν οι Ισπανοί και οι Πορτογάλοι. Οι πρώτοι, σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών έδωσαν άτοκα δάνεια στους παραχωρησιούχους και στους κατασκευαστές για να τελειώσουν τα έργα. «Στην Πορτογαλία επέλεξαν κάτι πιο λαϊκό. Έκαναν τα σκιώδη διόδια, τα οποία περνάει ο αυτοκινητιστής, καταγράφεται και στο τέλος του χρόνου, πληρώνει όλος ο πορτογαλικός λαός, μέσα από τον προϋπολογισμό, ένα έσοδο. Το αποτέλεσμα ήταν τεράστια ελλείμματα και να φύγουν οι παραχωρησιούχοι από τα έργα. Το πιο ζωντανό παράδειγμα στην Ελλάδα είναι η κατάρρευση της Υποθαλάσσιας Αρτηρίας Θεσσαλονίκης όπου με απόφαση της διαιτησίας, επιδικάστηκαν στους κατασκευαστές 80 εκατ. για ένα έργο, που άξιζε 90 εκατ.. «Δεν έχουν δοθεί ακόμα τα χρήματα, γιατί δεν υπάρχουν. Και κάθε μέρα μετράνε νόμιμοι τόκοι οι οποίοι ξέρετε ότι είναι τεράστιοι» είπε ο υπουργός στη Βουλή.
Σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοΐδη οι τράπεζες θα βάλλουν συνολικά 1,7 δισ. ευρώ στα έργα, τα οποία ενέχουν ακόμη πολύ μεγάλο ρίσκο. Όπως είπε η περίπτωση του Μαλιακός Κλειδί ανήκει σε αυτή την κατηγορία καθώς ενώ έχει ολοκληρωθεί πάνω από το 70% του έργου δεν έχει ξεκινήσει η σήραγγα Τ3 του Πλαταμώνα. Στην Ολυμπία Οδό έχει κατασκευαστεί το 35% του έργου και στην Ιόνια Οδό το 30%. Μόνο το 16% έχει ολοκληρωθεί στην Κεντρική Οδό. «Τα έργα δεν είναι ακόμα έτοιμα ούτε στο 50%. Ακόμη και στον Μορέα που είναι το 91% ολοκληρωμένο, ήρθε το δίλημμα της χρηματοδότησης και όχι από μια εμπορική τράπεζα, αλλά από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, η οποία είναι η πιο σκληρή απ’ όλες» επανέλαβε ο κ. Χρυσοχοΐδης.
Παρέμβαση για την ολοκλήρωση των έργων έκανε πρόσφατα στη Βουλή και ο ΣΑΤΕ, συνδέοντας την επανεκκίνηση των οδικών αξόνων με τον σχεδιασμό και την υλοποίηση συμπληρωματικών υποδομών: κάθετους δρόμους, συνδέσεις με λιμάνια, αεροδρόμια, βιομηχανικές περιοχές, τουριστικά θέρετρα. «Πρέπει να δούμε τους αυτοκινητόδρομους μέσα σε ένα χάρτη μιας συνολικής στοχευμένης ανάπτυξης της χώρας” είπε ο κ. Δημήτρης Κωνσταντινίδης γενικός γραμματέας του συνδέσμου των ανώτατων τεχνικών εταιριών.
Στον κλάδο, προ κρίσης, απασχολούνταν 400.000 εργαζόμενοι και σήμερα, με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής, απασχολούνται μόλις 172.000, δηλαδή 228.000 εργαζόμενοι στις κατασκευές έχουν μείνει εκτός εργασίας” είπε.
Πάνω από όλα, όπως είπε, η δημιουργία σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων, θα οδηγήσει σε ασφαλείς και ταχύτερες μετακινήσεις, που θα συμβάλουν, σύμφωνα με ειδικές μελέτες, στην μείωση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 4,4 φορές και στην μείωση των θυμάτων κατά 5,1 φορές.