Από το 114 μΧ οι διαφωνίες σχετικά με την ημερομηνία εορτασμού του
Νηστεία συνόδευε πάντα το Πάσχα, αλλά το πότε θα σταματούσε η νηστεία και θα άρχιζε η εορτή αμφισβητήθηκε έντονα. Το ερώτημα της ημερομηνίας δίχαζε με τους μεν να λένε ότι η εορτή πρέπει να πραγματοποιείται την ημέρα της Αναστάσεως, και τους δε να επιμένουν στην ημερομηνία του εβραϊκού Πάσχα.
Στη Μικρά Ασία, μια ομάδα εκκλησιών ισχυρίστηκε ότι οι Απόστολοι Ιωάννης και Φίλιππος όρισαν την 14η ημέρα του Νισάν ως ημερομηνία του εορτασμού. Αυτή η ομάδα έγινε γνωστή ως τεσσαρεσκαιδεκατίτες (quartodecimans, από την λατινική λέξη για τον αριθμό 14).
Διαμάχη υπήρχε και ως προς την διάρκεια της νηστείας: κάποιοι θεωρούσαν ότι έπρεπε να νηστεύουν μια μέρα, άλλοι δύο ημέρες, άλλοι περισσότερο, και άλλοι επί σαράντα ημέρες.
Η παράδοση της Δυτικής Εκκλησίας, ήδη από το 150 μ.Χ. ήταν να τελειώνει η νηστεία την Κυριακή μετά το Πάσχα των Εβραίων δεδομένου ότι αυτή ήταν η ημέρα της εβδομάδας, κατά την οποία ο Χριστός ανέστη εκ νεκρών.
Η σύνοδος της Νικαίας
Το 325, στην Α΄Οικουμενική Σύνοδο της Νικαίας, το ζήτημα διευθετήθηκε τελικά από την εκκλησία ως σύνολο, ώστε να ενωθεί ολόκληρο το σώμα του Χριστού ως προς την ημέρα του εορτασμού της Ανάστασης.
Φαίνεται ότι ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα της έριδος ήταν ότι ο εορτασμός του Πάσχα των Εβραίων είχε διολισθήσει σε μια περίοδο πριν από την εαρινή ισημερία. Για να εξασφαλιστεί ότι η εορτή δεν θα συνέχιζε να πηγαίνει προς τα πίσω στο χρόνο, τα μέλη της Συνόδου επιθυμούσαν μια ημερομηνία μετά την εαρινή ισημερία.
Ετσι, η Σύνοδος αποφάσισε ότι το Πάσχα θα πρέπει να εορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο μετά την εαρινή ισημερία.
Αυτή είναι μια ημερομηνία που ευθυγραμμίζεται με την εβραϊκή ημερομηνία του Πάσχα χωρίς να είναι άμεσα συνδεδεμένη μαζί της, αλλά πάντα την άνοιξη.
Επειδή η σελήνη έχει έναν κύκλο 28 ημερών, η πανσέληνος θα ήταν συγκρίσιμη με την 14η ημέρα από όταν άρχιζε ο εβραϊκός μήνας με την νέα σελήνη.
Με αυτόν τον υπολογισμό, η ημερομηνία του Πάσχα είναι κινητή, και μπορεί να κυμαίνεται από τα τέλη Μαρτίου μέχρι τις αρχές Μαϊου στο τρέχον ημερολόγιό μας.