Τα Εκπαιδευτήρια “Παναγία Προυσιώτισσα” διοργανώνουν κάθε χρόνο διαγωνισμό ποίησης, που απευθύνεται στους μαθητές και τις μαθήτριες όλων των δημόσιων και ιδιωτικών σχολείων του Νομού Αιτωλοακαρνανίας(εξαιρούνται οι μαθητές των διοργανωτών Εκπαιδευτηρίων). Σκοπός του διαγωνισμού είναι να ενεργοποιήσει το ενδιαφέρον των νέων για τον ποιητικό λόγο, την ενασχόληση με τη συγγραφή λογοτεχνικού κειμένου, αλλά και ευρύτερα να ενθαρρύνει τη γνωριμία των παιδιών με τον κόσμο της δημιουργικής γραφής, ως αντίδοτο στη μονομερή επαφή τους με τα τεχνολογικά προϊόντα της εποχής μας.
Του Παναγιώτη Δρέλλια*
Στον φετινό 7o Μαθητικό Διαγωνισμό Ποίησης 2018-2019, που ήταν αφιερωμένος στις σπουδαίες ποιήτριες Μαρία Πολυδούρη(1902-1930) και Κική Δημουλά(γενν. 1931), συμμετείχαν μαθητές και μαθήτριες Ε΄-ΣΤ΄ τάξης Δημοτικού, των τριών τάξεων Γυμνασίου και των τριών τάξεων του Λυκείου, που φοιτούν στα σχολεία του Νομού Αιτωλοακαρνανίας. Η Πενταμελής Επιτροπή Κρίσης του διαγωνισμού απαρτίζεται από εκπαιδευτικούς ειδικούς στη λογοτεχνία. Τα τρία Βραβεία συνοδεύονται από χρηματικά έπαθλα των 250, 150 και 100 ευρώ, ενώ οι τρείς Έπαινοι συνοδεύονται από δέματα λογοτεχνικών βιβλίων που απονεμήθηκαν την Κυριακή 21 Απριλίου 2019 στο Δημοτικό Θέατρο Αγρινίου σε μια εξαιρετική εκδήλωση με ποικίλο μουσικο-θεατρικό, φιλολογικό και ποιητικό περιεχόμενο.
Ως μέλος της κριτικής επιτροπής αξιολόγησης εκφώνησα σύντομή ομιλία με τίτλο
«Από τον λυρικό σπαραγμό της Μαρίας Πολυδούρη και την υπαρξιακή μελαγχολία της Κικής Δημουλά στις αγωνίες και τα όνειρα των σημερινών παιδιών», της οποίας παρουσιάζω τα κυριότερα σημεία:
“…Για τη Μαρία Πολυδούρη η αποψινή βραδιά είναι και ένα είδος μνημοσύνου, αφού γεννήθηκε και πέθανε μήνα Απρίλιο. Έζησε λίγο, μόνο 28 χρόνια, η προσφορά της όμως στα Γράμματα παραμένει αδιαμφισβήτητη. Το μαρτυρούν τα ρομαντικά ποιήματά της που εξακολουθούν να διαβάζονται, να γοητεύουν και να επανεκδίδονται. Το μαρτυρούν οι πολλαπλές μελοποιήσεις των αμάραντων στίχων της από εκλεκτούς έλληνες συνθέτες, όπως ο Σταύρος Κουγιουμτζής, ο Νότης Μαυρουδής, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου, ο Βασίλης Δημητρίου. Οι ξεχωριστές ερμηνείες της Ελευθερίας Αρβανιτάκη, της Νένας Βενετσάνου, της Νατάσας Μποφίλιου, της Ελεονόρας Ζουγανέλη, του Λαυρέντη Μαχαιρίτσα, του πρόωρα χαμένου Θάνου Ανεστόπουλου από το συγκρότημα ΔΙΑΦΑΝΑ ΚΡΙΝΑ έχουν χρωματίσει μελωδικά υπέροχους στίχους εκείνης της ωραίας και βασανισμένης ύπαρξης, όπως ήταν η Μαρία Πολυδούρη. Όταν έφυγε το 1930, ένα χρόνο μετά, γεννήθηκε η Κική Δημουλά που ξεκίνησε τη λογοτεχνική της πορεία δειλά και ταπεινά, με την καθοδήγηση του συντρόφου της, του διακεκριμένου Ποιητή ΄Αθου Δημουλά. Με το πέρασμα των χρόνων η δημοφιλής ποιήτρια και ακαδημαικός από το 2002 ανήλθε στις κορυφές της σύγχρονης Ελληνικής και Ευρωπαικής Ποίησης.
Στον φετινό Μαθητικό Διαγωνισμό τα ποιήματα των παιδιών ήταν εμπνευσμένα από θέματα φυσιολοτρικά, πατριωτικά, στοχαστικά, αλλά και από επίκαιρα ζητήματα, όπως το μεταναστευτικό πρόβλημα, η παγκόσμια φτώχεια και η αποξένωση των ανθρώπων. Διαχρονικές θεωρώ και τις υπενθυμίζω στα παιδιά τις επισημάνσεις ενός σπουδαίου Ποιητή του 20ου αιώνα, του αμερικανού Έζρα Πάουντ, ο οποίος στο μνημειώδες βιβλίο του «Η αλφαβήτα της ανάγνωσης» τόνιζε -από το 1937- ότι για να συγκινεί, για να διδάσκει και για να τέρπει ένα ποίημα πρέπει να τηρεί 4 απαράβατους κανόνες:
1) άμεση πραγμάτευση του αντικειμένου
2) χρήση λέξεων που αναδύουν εύστοχες εικόνες
3) επίτευξη ενός μουσικού ρυθμού
4) επιστροφή στα κλασικά κείμενα.
Εκτός από τα ποιήματα που βραβεύονται φέτος(αναλυτικά παρατίθενται στο τέλος του άρθρου) μου άρεσαν και με συγκίνησαν επίσης: το ποίημα «Συνήθεια» του Ερμή Βόντα από το 1ο Λύκειο Αγρινίου, μια ελεγεία για τα χαμένα αισθήματα από τη φθορά του χρόνου, το ποίημα «Μια ζωή αναπηρία» του Θεόδωρου Σιδηρόπουλου από το 1ο Δημ. Σχολ. Αγίου Κωνσταντίνου, μια έκφραση συμπόνιας για τους αδικημένους της ζωής, το ποίημα «Δακρυσμένη Θάλασσα» της Δέσποινας Στύλιου από το 3ο Γυμνάσιο Αγρινίου, μια κραυγή αγωνίας για την οικολογική καταστροφή και τέλος το ποίημα «Bullying» της Αγγελικής Τουλιάτου από το 2ο Δημ. Σχολ. Μεσολογγίου, ένα μήνυμα προστασίας και αγάπης στα παιδιά με φυσικές αδυναμίες.
Η εποχή μας είναι αρκετά δύσκολη. Στα ανώνυμα πλήθη των μεγαλουπόλεων κυριαρχεί η άγονη βιασύνη, η κοινωνική σκληρότητα, η ψυχική ερημιά. Εκδηλώσεις σαν τη σημερινή είναι βαρυσήμαντες, φέρνουν κοντά τόσους ανθρώπους και μεταφέρουν τον αθάνατο λόγο των Ποιητών όπως της αλησμόνητης Μ. Πολυδούρη και της πολυαγαπημένης Κικής Δημουλά…”
————————————————————————–
ΒΡΑΒΕΙΑ-ΕΠΑΙΝΟΙ (Γ’ Γυμνασίου/ Α’-Β’-Γ’ Λυκείου)
Κολύμπι | Α’ ΒΡΑΒΕΙΟ | Ευαγγελία Τσίντζα | 7ο Γυμνάσιο Αγρινίου |
Σταθμός ουτοπία | Β’ ΒΡΑΒΕΙΟ | Βανέσσα Σελεβίστα | 2ο ΓΕΛ Αγρινίου |
Χλωμή Σελήνη | Γ’ ΒΡΑΒΕΙΟ | Μαριάννα Σταματίου | Γυμνάσιο Αντιρρίου |
Η σιωπή | α’ έπαινος | Μαρία Κουτσούρη | 1ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου |
Καθείς αξίζει κάτι | α ‘ έπαινος | Νικόλαος Πετρόπουλος | 1ο ΓΕΛ Ναυπάκτου |
Περι-διαβάσεις | β ‘ έπαινος | Γιώργος Αθανασίου | 1ο ΓΕΛ Αγρινίου |
Επιλογές | γ ‘ έπαινος | Σπυριδούλα Τρομπούκη | Μουσικό Γυμν. Αγρινίου |
Ο ακροβάτης | γ ‘ έπαινος | Σοφία Κασσάρα | 6ο ΓΕΛ Αγρινίου |
————————————————————————–
ΒΡΑΒΕΙΑ-ΕΠΑΙΝΟΙ (Ε’-ΣΤ’ Δημ. Σχολ./Α’-Β’-Γ’ Γυμνασίου)
Φυλακισμένοι στο σήμερα | A’ BΡΑΒΕΙΟ | Ιωάννα Παπαμιχαήλ | Γυμνάσιο Αντιρρίου |
Ο κύκλος της σταγόνας | Β’ ΒΡΑΒΕΙΟ | Ελευθέριος Ψεύτης | 2ο Δημ. Σχολ. Ευηνοχωρίου |
Είδα ένα όνειρο | Γ’ ΒΡΑΒΕΙΟ | Ιωάννης Γατζούδης | 2ο Δημ. Σχολ. Νεοχωρίου |
Ταξίδι στα αστέρια | α’ έπαινος | Χρήστος Σκαλιώτης | 2ο Δημ. Σχολ. Νεοχωρίου |
Μια μέρα στο σχολείο | β’ έπαινος | Ουρανία Κορδάτου | 3ο Γυμνάσιο Αγρινίου |
Οι ταλαιπωρημένοι πρόσφυγες | γ’ έπαινος | Θεοδώρα Μουρσιώτη | 2ο Δημ. Σχολ. Νεοχωρίου |
Το ποδήλατο | γ ‘ ‘επαινος | Ιωάννης Ζήσης | Δημ. Σχολ. Ευηνοχωρίου |
*panagd@otenet.gr (Μέλος Κριτικής Επιτροπής Αξιολόγησης Διαγωνισμού)