Της Κύρας Αδάμ
Στις αρχές Μαΐου η Κομισιόν πρότεινε την πλήρη κατάργηση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου στην ΕΕ, ως μέρος του 6ου πακέτου κυρώσεων σε βάρος της Μόσχας.
Όμως βαθιά μέσα στο προσχέδιο του ευρωπαϊκού νομικού κειμένου, υπάρχει μία πρόταση- βόμβα που επηρεάζει άμεσα την ελληνική ναυτιλία πρωτίστως, την οποία όλως περιέργως «ξέχασε» να αναφέρει η κα Φον ντερ Λάιεν στην σχετική ομιλία της. Στόχος της πρότασης είναι να εμποδίσει τη Ρωσσία να πουλά το πετρέλαιο της παγκοσμίως , καθώς το πετρέλαιο είναι η βασική πηγή εσόδων της. Γι’ αυτόν το λόγο η Κομισιόν ύπουλα προτείνει να απαγορευθεί σε όλες τις ναυτιλιακές εταιρείες ή εταιρείες ασφαλειών, οι οποίες ελέγχονται από ευρωπαίους υπηκόους, ή ευρωπαϊκές εταιρείες, να μεταφέρουν ή να εμπλέκονται στη μεταφορά του ρωσσικού πετρελαίου παγκοσμίως.
Η πρόταση αυτή βάλει ευθέως εναντίον της ελληνικής υπερπόντιας ναυτιλίας καθώς το 60% περίπου του ρωσσικού πετρελαίου μεταφέρεται με τάνκερ ελληνικής πλοιοκτησίας, ενώ οι ασφάλειες των τάνκερ καλύπτονται κατά 90% από τον ευρωπαϊκό νόμο.
Μέχρι στιγμής τρεις από τις πληττόμενες χώρες Μάλτα , η Κύπρος και η Ελλάδα έχουν από κοινού παρουσιάσει τις αντιρρήσεις τους, με την ελληνική κυβέρνηση όμως να κρατά πολύ χαμηλά τη φωνή της και τον πήχη ων αντιδράσεων της καίτοι η μεγάλη πλειοψηφία των πλοιοκτητών υπερπόντιας ναυτιλίας έχουν ελληνική /ευρωπαϊκή υπηκοότητα.
Η λήψη οποιασδήποτε τελικής απόφασης για επιπλέον ευρωπαϊκές κυρώσεις απαιτεί την πλήρη ομοφωνία και γι’ αυτό η Κομισιόν επιχειρεί τώρα να |στρογγυλέψει| για ελάχιστο διάστημα την πρόταση της για την δια θαλάσσης μεταφορά ρωσσικού πετρελαίου. Προτείνει δηλαδή να παραταθεί για τρεις μήνες η εφαρμογή ολικής απαγόρευσης σε ευρωπαϊκής προέλευσης ή συμφερόντων εταιρείες και πλοιοκτήτες , ενώ το αρχικό σχέδιο προέβλεπε ότι η απαγόρευση θα εφαρμοζόταν στο τέλος του μήνα.
Με αυτήν την παράταση της περιόδου εφαρμογής του ευρωπαϊκού εμπάργκο σε ρωσσικό πετρέλαιο, η Κομισιόν θεωρεί ότι θα κατευνάσει τις ανησυχίες της Ελλάδας Μάλτας και Κύπρου, χωρίς να είναι ακόμα γνωστές οι τελικές θέσεις των τριών αυτών χωρών είτε από κοινού είτε κατά μόνας.
Τη μεγαλύτερη φασαρία για την συνολική απαγόρευση ρωσσικού πετρελαίου στην Ευρώπη έχουν κάνει μέχρι στιγμής η Ουγγαρία Τσεχία και η Σλοβακία οι οποίες αρνούνται να σταματήσουν αμέσως τις εισαγωγές ρωσσικού πετρελαίου λόγω τη μεγάλων παράπλευρων επιπτώσεων στην οικονομία τους . Η Κομισιόν προτείνει να παραταθεί η περίοδος τροφοδοσίας με ρωσσικο πετρέλαιο των αυτών χωρών μέχρι το τέλος του 2024, ενώ για όλες τις άλλες η μεταβατική περίοδος λήγει στο τέλος του χρόνου.
Η απαγόρευση εισαγωγής ρωσσικού πετρελαίου , όταν αυτή οριστικοποιηθεί, θα εξαναγκάσει την Ευρώπη να βρει άλλες πηγές πετρελαίου και φυσικά θα τρέχει πίσω από τις τιμές του βαρελιού πετρελαίου , που δεν θα κατρακυλά στην κατηφόρα, αλλά θα ανεβαίνει ταχύτατα την ανηφόρα.
Και καθώς το ρωσσικό πετρέλαιο θα οδεύει σε νέα λιμάνια, στην Ινδία και την Κίνα πρωτίστως, η Ευρώπη θα τρέχει να βρει πετρέλαιο εκεί-που κατά το κοινώς λεγόμενο – έφτυνε στο παρελθόν. Δηλαδή θα αναζητά πετρέλαιο και σε χώρες που τις είχαν κατατάξει μαζί με τις ΗΠΑ σε χώρες-παρίες στις οποίες είχαν επιβάλει πολύχρονες κυρώσεις . Δύο από τις χώρες αυτές είναι η Βενεζουέλα , αλλά και το Ιράν…
Αλλά είπαμε, περασμένα ξεχασμένα.