Πολλά σχόλια ακούγονται τις τελευταίες ώρες για το ότι τα Canadair που διαθέτει η Ελλάδα είναι παλαιά και ότι δεν έχει εκσυγχρονιστεί ο στόλος, και αυτό πιθανώς να εξηγεί και την πτώση του αεροσκάφους στην Κάρυστο, με αποτέλεσμα τον χαμό των δυο ηρωικών πιλότων.
Η αλήθεια όμως είναι λίγο διαφορετική. Δεν έχουμε αγοράσει νέα Canadair γιατί πολύ απλά δεν υπάρχουν στην αγορά νέα Canadair. Η εταιρεία που εξαγόρασε την Bombardier, που φτιάχνει τα Canadair έχει σταματήσει τη γραμμή παραγωγής από το 2015, έως ότου συγκεντρωθεί ικανός αριθμός νέων παραγγελιών .
Η Ελλάδα όμως έχει ήδη πιάσει θέση για να είναι μέσα στις πρώτες χώρες που θα παραλάβουν τα νέα Canadair CL-515 αμέσως με την επανεκκίνηση της γραμμής παραγωγής.
Αυτό δήλωσε και πρόσφατα ο Κυριάκος Μητσοτάκης, στην επίσκεψή του στην Αεροπορική Βάση της Ελευσίνας, την 383 Μοίρα Ειδικών Επιχειρήσεων και Αεροπυρόσβεσης και την 355 Μοίρα Τακτικών Μεταφορών:
“Κι επειδή ξέρω ότι πετάτε κι ένα αεροπλάνο το οποίο είναι παλιό και δύσκολο και βγάζει βλάβες, ειδικά για τους χειριστές των CL- 215 έχω πολύ βαθιά εκτίμηση. Η δική μας η δουλειά είναι να σας υποστηρίζουμε έμπρακτα στη δουλειά την οποία κάνετε εσείς και το συντομότερο δυνατόν να αντικαταστήσουμε πια τα CL-215 με τα καινούρια CL-515.
Είναι στο προγραμματισμό μας να είμαστε από τους πρώτους οι οποίοι θα τα αποκτήσουμε, όταν με το καλό ξαναπάρει μπροστά η γραμμή παραγωγής, για να μπορείτε κι εσείς να πετάτε το πιο σύγχρονο αεροπλάνο το οποίο θα υπάρχει διαθέσιμο”, τόνισε ο κ. Μητσοτάκης.
Στη Βουλή τη Δευτέρα, ο πρωθυπουργός είχε πει ότι η γραμμή παραγωγής Canadair πρέπει να ξαναμπεί μπροστά από την αρχή, με ένα καινούριο μοντέλο Canadair, που είναι το 515, για το οποίο “οι πρώτοι που θα τα παραλάβουμε, οι πρώτοι που θα παραλάβουμε καινούρια Canadair 515, εκτιμώ καλώς εχόντων των πραγμάτων το 2026 -δύο, με πόρους από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από το “rescEU”, και πέντε από το ειδικό επιχειρησιακό πρόγραμμα Πολιτικής Προστασίας”.
Από το Εθνικό Πρόγραμμα Πολιτικής Προστασίας ύψους 1,9 δις ευρώ έχουν δεσμευτεί κονδύλια για την αγορά 5 νέων Canadair CL- 515 συν δυο ακόμα μέσω του προγράμματος rescEU συνολικού προϋπολογισμού 412 εκ. €. Συνολικά δηλαδή, σχετικά σύντομα θα αποκτήσουμε 7 νέα Canadair αμέσως με την επαναλειτουργία της γραμμής παραγωγής, ενώ προβλέπεται επίσης η αναβάθμιση 7 CL-415 σε CL-515).
Τα Canadair που επιχειρούν είναι όντως παλαιά, αλλά υφίστανται πολύ καλή διαχείριση και service και κανένα αεροσκάφος δεν πετάει αν δεν έχει πιστοποίηση από τους μηχανικούς, αν δηλαδή δεν το έχουν κρίνει ικανό προς πτήση.