«Δεν θα μπορούσαμε ποτέ να φανταστούμε τον παραλογισμό τον οποίο βιώνουμε σήμερα, ότι θα χρειαζόταν να αγωνιστούμε για το αυτονόητο, να μην επιτρέψουμε δηλαδή στο Υπουργείο Υποδομών να καταστρέψει ολοκληρωτικά (να γκρεμίσει!) τη σιδηροδρομική γέφυρα του Εύηνου ποταμού. Σε οποιοδήποτε κράτος της Ε.Ε. δεν θα υπήρχε ουδεμία περίπτωση να διανοηθεί οποιοσδήποτε υπουργός ότι μπορεί με μία εντολή να ζητήσει την καταστροφή μιας συγκοινωνιακής υποδομής και μάλιστα ιστορικής σημασίας».
Τα ανωτέρω αποτελούν χαρακτηριστική αναφορά του Δ.Σ. του Ομίλου Φίλων του Σιδηροδρόμου Βορειοδυτικής Ελλάδας, «Χαρίλαος Τρικούπης» με επιστολή , που κοινοποιείται προς κάθε αρμόδιο, ζητείται από το Υπουργείο Υποδομών να μην καταστρέψει την σιδηροδρομική γέφυρα του Εύηνου.
Η επιστολή με θέμα “Το υπουργείο Υποδομών καταστρέφει δημόσια έργα” είναι η εξής:
Αξιότιμοι κυρίες/κύριοι,
Δεν θα μπορούσαμε ποτέ να φανταστούμε τον παραλογισμό τον οποίο βιώνουμε σήμερα, ότι θα χρειαζόταν να αγωνιστούμε για το αυτονόητο, να μην επιτρέψουμε δηλαδή στο Υπουργείο Υποδομών να καταστρέψει ολοκληρωτικά (να γκρεμίσει!) τη σιδηροδρομική γέφυρα του Εύηνου ποταμού. Σε οποιοδήποτε κράτος της Ε.Ε. δεν θα υπήρχε ουδεμία περίπτωση να διανοηθεί οποιοσδήποτε υπουργός ότι μπορεί με μία εντολή να ζητήσει την καταστροφή μιας συγκοινωνιακής υποδομής και μάλιστα ιστορικής σημασίας.
Όπως πληροφορηθήκαμε από την Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιούργησε στους κατοίκους των Κοινοτήτων Ευηνοχωρίου, Γαλατά και Περιθωρίου η πτώση της οδικής γέφυρας της περιοχής, σε τηλεδιάσκεψη που πραγματοποιήθηκε με φορείς του Υπουργείου Υποδομών και της τοπικής αυτοδιοίκησης, η Γ. Γραμματέας του Υπουργείου μετέφερε την απόφαση του Υπουργού για κατεδάφιση της σιδερένιας, σιδηροδρομικής γέφυρας, για «τεχνικούς λόγους».
Πράγματι στο Δ.Σ. του ΟΣΕ την Πέμπτη 19/8/2022 υπήρχε ως θέμα στην ημερήσια διάταξη η «Κατεδάφιση της παλαιάς σιδηροδρομικής γέφυρας Εύηνου της γραμμής Κρυονερίου – Αγρινίου (Κ-Α) στην περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας (ΑΡΜΟΔΙΑ Δ/ΝΣΗ: ΔΙΣΣΑ)»
Συμπεραίνουμε λοιπόν ότι έχει μεθοδευτεί εδώ και καιρό μια τέτοια απόφαση χωρίς να υπάρξει κάποια ενημέρωση των πολιτών και των εμπλεκόμενων φορέων.
Η γέφυρα έχει υποστεί ζημιές τον Δεκέμβριο του 2021 παράλληλα με την οδική γέφυρα που βρίσκεται δίπλα της. Οι κάτοικοι της περιοχής έχουν αποκλειστεί και καθημερινά αντιμετωπίζουν τεράστια προβλήματα στις μετακινήσεις τους χωρίς να μπορούν να εργαστούν στα χωράφια τους ή οι μαθητές να μετακινηθούν στα σχολεία τους. Η επισκευή των γεφυρών είναι επείγουσα. Προς αυτή την κατεύθυνση υπήρχε μέχρι τώρα η πρωτοβουλία της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας να επισκευάσει άμεσα τη σιδηροδρομική γέφυρα και να κατασκευάσει κατάστρωμα μικτό, ώστε να μπορούν να διέρχονται αυτοκίνητα (έτσι λειτουργούσε η γέφυρα μέχρι το 1967, πριν την κατασκευή της οδικής) μέχρι να κατασκευαστεί εκ νέου η καινούρια οδική.
Φτάνουμε όμως σήμερα στο σημείο το Υπουργείο Υποδομών να αρνείται να προχωρήσει στην απλή λύση της επισκευής της σιδηροδρομικής γέφυρας ώστε να αποκατασταθεί άμεσα η συγκοινωνία για την περιοχή. Και το παράλογο δεν τελειώνει εδώ: το Υπουργείο «διατάσσει» επιπλέον και την κατεδάφιση της σιδηροδρομικής γέφυρας.
Η σιδηροδρομική γέφυρα αποτελεί κομμάτι της σιδηροδρομικής γραμμής Κρυονερίου – Μεσολογγίου – Αγρινίου (προαστιακός Αιτωλοακαρνανίας) που ανακαινίστηκε ριζικά το 2004 με κόστος 13 εκατομμύρια ευρώ. Δεν λειτούργησε ποτέ έκτοτε, με ευθύνη της πολιτείας. Η συγκεκριμένη σιδηροδρομική γραμμή είναι χαρακτηρισμένη ως «Ενεργό δίκτυο υπό προσωρινή αναστολή», δηλαδή ο ΟΣΕ είναι υποχρεωμένος να την διατηρεί σε λειτουργική κατάσταση ώστε ο οποιοσδήποτε ενδιαφερόμενος σιδηροδρομικός πάροχος να μπορεί άμεσα να δρομολογήσει τραίνα.
Η γέφυρα είναι ιστορικής σημασίας, εφόσον λειτουργεί από το 1891 και αποτελεί μνημείο βιομηχανικής κληρονομίας και τοπόσημο για την περιοχή, καθώς δεν υπάρχει άλλο αντίστοιχο έργο υποδομής στην περιοχή αυτής της εποχής και αυτής της κλίμακας.
Το έργο αυτό έχει κατασκευαστεί με τα χρήματα των Ελλήνων πολιτών, έχει επισκευαστεί και είναι έτοιμο προς χρήση και κανείς δεν έχει το δικαίωμα να αποφασίσει τηνκαταστροφή του. Δεν γνωρίζουμε εάν κρύβονται σκοπιμότητες πίσω από αυτή την απόφαση.
Καλούμε τον κ. Υπουργό και όλους τους εμπλεκόμενους να αναθεωρήσουν την παράλογη απόφασή τους. Υπενθυμίζουμε επίσης ότι σαν πολίτες και συλλογικότητες διατηρούμε το δικαίωμά μας για προσφυγή στην Ελληνική δικαιοσύνη και στα ανώτατα δικαστήρια.
Με εκτίμηση,
Ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Ομίλου Φίλων του Σιδηροδρόμου Βορειοδυτικής Ελλάδας,
«Χαρίλαος Τρικούπης»
Βαγγέλης Πυρπύλης
H επιστολή κοινοποιήθηκε σε:
Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών, Κώστα Καραμανλή
Υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη
Περιφερειάρχη Δυτικής Ελλάδας, Νεκτάριο Φαρμάκη
Υπηρεσία Νεωτέρων Μνημείων και Τεχνικών Έργων Δυτικής Ελλάδας, Πελοποννήσου και
Νοτίου Ιονίου
Πρόεδρο & Διευθύνοντα σύμβουλο ΟΣΕ, Σπυρίδωνα Πατέρα
Πρόεδρο & Διευθύνοντα Σύμβουλο ΕΡΓΟΣΕ, Χρήστο Βίνη
ΟΣΕ Α.Ε. Διεύθυνση Συντήρησης Γραμμής
ΟΣΕ/ΔΙΠΑΡ/ΥΓΠ/Β’ Τμ. Γραμμής Πάτρας
Δήμαρχο Ναυπακτίας, Βασίλειο Γκίζα
Δήμαρχο Μεσολογγίου, Κωνσταντίνο Λύρο
Δήμαρχο Αγρινίου, Γιώργο Παπαναστασίου
Βουλευτές Αιτωλοακαρνανίας, Καραγκούνη Κωνσταντίνο, Σαλμά Μάριο, Λιβανό Σπήλιο,
Βαρεμένο Γεώργιο, Μωραΐτη Θάνο, Κωνσταντόπουλο Δημήτριο,
Παπαναστάση Νικόλαο
Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που δημιούργησε
στους κατοίκους των Κοινοτήτων Ευηνοχωρίου, Γαλατά και Περιθωρίου
Διεθνή Επιτροπή για τη Διατήρηση της Βιομηχανικής Κληρονομιάς – Τiccih
Ομάδα Βιομηχανικών Δελτίων Καταγραφής- Β.Ι.Δ.Α.
MOΝUMENTA, Προστασία της φυσικής και της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς Ελλάδας και
Κύπρου
MME