Στα μέρη μας, μετά τα εγκαίνια χθες της Ιόνιας από τον πρωθυπουργό και μετά από όσες δεσμεύσεις εκείνος ανέλαβε, το πρόβλημα τώρα είναι αν θα γίνει απευθείας η σύνδεση με το Αγρίνιο ή θα προκριθεί η λύση του ήδη υπάρχοντος δικτύου για να γλιτώσει το κράτος χρόνιο και χρήμα. Στην υπόλοιπη Ελλάδα είναι αν τα αρχαία στο Ελληνικό θα ματαιώσουν 70.000 θέσεις εργασίας και αν μια Ιταλική επένδυση στην Κάρυστο που επιχειρείται από το 2003(!) στο μεγαλύτερο αιολικό πάρκο της χώρας, θα πάει στράφι. Πάνω από όλα τα δικαστήρια, η κληρονομιά μας και οι ντιζελομηχανές για ρεύμα στα νησιά.
Μέσα σε όλα αυτά όμως κανείς δεν πήρε χαμπάρι ποιος έβαλε τα λεφτά για την Ιόνια Οδό. Ε, βγήκε χθες και το εξήγησε η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Στο https://ec.europa.eu/greece/news/20170905/ionia%20odos_el εξηγεί πως «εκφράζει την ικανοποίησή της για τα σημερινά εγκαίνια της Ιόνιας Οδού η οποία κατασκευάστηκε κατά 100 % με κονδύλια της πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη συνοχή, χάρη στα έκτακτα μέτρα που πρότεινε η Επιτροπή το 2015 (…)Η Ιόνια Οδός είναι μία από τις 5 χρηματοδοτούμενες από την ΕΕ παραχωρήσεις αυτοκινητοδρόμων στη χώρα, με τον Αυτοκινητόδρομο Μορέας στην Πελοπόννησο, τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου που συνδέει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη, την Ολυμπία Οδό Πατρών – Κορίνθου και το μεσαίο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου E65 στην Κεντρική Ελλάδα. Όλες οι παραπάνω οδικές αρτηρίες υποστηρίχθηκαν με κονδύλια της ΕΕ ύψους 3,6 δισ. ευρώ συνολικά για την Ελλάδα. Με την απρόσκοπτη σύνδεση της Ελλάδας με την υπόλοιπη Ευρώπη μέσω στρατηγικού διευρωπαϊκού δικτύου και καθιστώντας δυνατή την ομαλή ροή προσώπων και εμπορευμάτων, οι εν λόγω πέντε αυτοκινητόδρομοι, που υλοποιήθηκαν με τη βοήθεια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συμβάλλουν καθοριστικά στη σταθερή οικονομική ανάπτυξη της χώρας»
Έχει και το ιστορικό: Στα μέσα του 2015, η Ελλάδα υπέβαλε αίτηση και της χορηγήθηκε πρόγραμμα στήριξης της σταθερότητας στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ΕΜΣ). Η Επιτροπή πρότεινε σειρά μέτρων για την κινητοποίηση ποσού έως και 35 δισ. ευρώ, στο πλαίσιο διαφόρων χρηματοδοτικών προγραμμάτων της ΕΕ για την περίοδο 2014-2020, και στις 15 Ιουλίου 2015 εξέδωσε ανακοίνωση με τίτλο «Νέο ξεκίνημα για την απασχόληση και την ανάπτυξη στην Ελλάδα», με στόχο να συνδράμει την Ελλάδα.
Ως αποτέλεσμα των εν λόγω έκτακτων μέτρων, η Ελλάδα έλαβε περίπου 2 δισ. ευρώ από χρηματοδοτικά κονδύλια της ΕΕ κατά τα έτη 2015 και 2016, επιπλέον των όσων είχαν ήδη προγραμματιστεί. Η εν λόγω εμπροσθοβαρής χρηματοδότηση έχει συμβάλει στη στήριξη της οικονομίας σε μια εποχή ανεπαρκούς χρηματοοικονομικής ρευστότητας.
Μέχρι τις 10 Ιουνίου 2017, 2 έτη μετά το σχέδιο για την απασχόληση και την ανάπτυξη, η Ελλάδα έλαβε περίπου 11 δισεκατομμύρια ευρώ από κονδύλια της ΕΕ, γεγονός που την έφερε επικεφαλής στην απορρόφηση κονδυλίων από τα διαρθρωτικά ταμεία της ΕΕ για την περίοδο 2007-2013, και μεταξύ των χωρών με τις καλύτερες επιδόσεις στη χρήση κονδυλίων της ΕΕ για την περίοδο 2014-2020 από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, το Ταμείο Συνοχής και το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο.
Τώρα το ερώτημα είναι: αφού πήραμε το 100% των κονδυλίων από την Ε.Ε. γιατί βάλαμε παντού διόδια; Μα γιατί μέσα στα έργα μπήκαν- μέσω τραπεζών- ιδιώτες/κατασκευαστές χωρίς τους οποίους και πάλι δεν θα γινόταν τα έργα! Ακόμη και με 100% χρηματοδότηση από τα ευρωπαϊκή κονδύλια!
Έτσι βέβαια μπορεί να απαντηθεί το γιατί όπου έχει ΕΣΠΑ ή «Ταμείο Συνοχής» τα έργα και οι δρόμοι γίνονται ενώ όπου χρηματοδοτεί το ελληνικό κράτος ο δρόμος είναι σαν της Καμπούλ…
Γ.Σ.