Ερώτηση με θέμα τις «Πολιτικές και τα μέτρα στήριξης του τουρισμού στην Ορεινή Ναυπακτία» κατέθεσε στη Βουλή ο βουλευτής Αιτωλοακαρνανίας του ΚΙΝΑΛ Δημήτρης Κωνσταντόπουλος.
Όπως αναφέρει ο κ. Κωνσταντόπουλος «η Ορεινή Ναυπακτία με τα ακραία καιρικά φαινόμενα, αλλά και τις επιπτώσεις από την πανδημία έχει υποστεί αξιοσημείωτο πλήγμα στην τοπική της οικονομία», ζητώντας από την πολιτεία να ενεργοποιήσει άμεσα μέτρα στήριξης για τον εναλλακτικό τουρισμό της περιοχής ώστε να ορθοποδήσει οικονομικά.
Αποδέκτες της ερώτησης ο Υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας, ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης, ο Υπουργό Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης, ο Υπουργός Τουρισμού Βασίλης Κικίλιας και ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής.
Αναλυτικά το κείμενο της ερώτησης:
Θέμα: Πολιτικές και μέτρα στήριξης του τουρισμού στην Ορεινή Ναυπακτία.
«Η Αιτωλοακαρνανία είναι ο μεγαλύτερος σε έκταση νομός της χώρας, πλούσια σε φυσικούς και πολιτισμικούς πόρους. Διαθέτει πέντε φυσικές και τρεις τεχνητές λίμνες, τρία μεγάλα ποτάμια και δύο λιμνοθάλασσες, εκτεταμένη ακτογραμμή, αρκετά φυσικά λιμάνια, πλούσιους βιοτόπους και βεβαίως πολλούς ορεινούς όγκους.
Ειδικότερα, η Ορεινή Ναυπακτία, με περισσότερα από 45 χωριά, διαθέτει μοναδική φυσική ομορφιά και αποτελεί πόλο έλξης για επισκέπτες από όλη την Ελλάδα και το εξωτερικό. Προσφέρεται δε για την περαιτέρω ανάπτυξη δράσεων εναλλακτικού τουρισμού ώστε να πετύχουμε τον στόχο του τουρισμού των 365 ημερών.
Τα δύο τελευταία χρόνια, ωστόσο, η Ορεινή Ναυπακτία με τα ακραία καιρικά φαινόμενα, αλλά και τις επιπτώσεις από την πανδημία έχει υποστεί αξιοσημείωτο πλήγμα στην τοπική της οικονομία. Ένα από τα σημαντικότερα εμπόδια για την ανάπτυξή της είναι το απαρχαιωμένο και επικίνδυνο οδικό της δίκτυο.
Πέρα από τις κατολισθήσεις που συμβαίνουν κατά καιρούς και για την αποκατάσταση των οποίων υπάρχουν σημαντικές καθυστερήσεις, υπάρχουν και εκτενή σημεία της Ορεινής Ναυπακτίας που δεν έχουν ποτέ ασφαλτοστρωθεί, όπως οι διαδρομές Πέρκος – Περίστα μήκους 3,5 χλμ, Κλεπά- Λειβαδάκι μήκους 3,5 χλμ , Κλεπά – Δενδροχώρι μήκους 5 χλμ, Καλλονή – Κριάτσι μήκους 6 χλμ, τα οποία αφενός δημιουργούν έναν ιδιότυπο κοινωνικό αποκλεισμό για τους κατοίκους των περιοχών αυτών, αφετέρου δε υπονομεύουν κάθε προοπτική ανάπτυξης.
Όσο δε για τις κατολισθήσεις, τούτες έχουν προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στην τοπική οικονομία και ιδίως στον κλάδο του τουρισμού. Υπάρχουν σημεία όπου το οδικό δίκτυο έχει αποκοπεί και οι κοινότητες βρίσκονται ουσιαστικά σε αποκλεισμό, όπως συνέβη πρόσφατα με την Κοινότητα της Αμπελακιώτισσας.
Οι κάτοικοι, οι επιχειρήσεις, οι ξενοδοχειακές μονάδες της περιοχής, βρίσκονται πλέον σε απομόνωση. Ταυτόχρονα, η αποκοπή της πρόσβασης σε γειτονικές κοινότητες, που αποτελούσαν μέχρι πρότινος πόλο έλξης για τους επισκέπτες που ανακάλυπταν τις γύρω περιοχές, τη φύση, την μοναδικής ομορφιάς Ευηνολίμνη, λειτουργεί αποτρεπτικά για την προσέλκυση επισκεπτών στην περιοχή.
Τούτο διότι, με τα νέα δεδομένα, οι επισκέπτες καλούνται να περιοριστούν στα όρια της κοινότητας και της ξενοδοχειακής μονάδας που επισκέπτονται.
Ταυτόχρονα, δρόμοι που ουσιαστικά εξυπηρετούν Κοινότητες της Ορεινής Ναυπακτίας, παραμένουν χαρακτηρισμένοι ως δασικοί, με αποτέλεσμα να μην πραγματοποιούνται σε αυτούς τα έργα και οι συντηρήσεις που απαιτούνται.
Απέναντι στα συσσωρευμένα αυτά προβλήματα, οι κάτοικοι και οι επιχειρήσεις της Ορεινής Ναυπακτίας έχουν εισπράξει την αδράνεια της Πολιτείας. Δεν έχουν πραγματοποιηθεί και δεν έχουν προγραμματισθεί έργα για τη βελτίωση των οδικών αξόνων της Ορεινής Ναυπακτίας που παραμένουν επί δεκαετίες σε τραγική κατάσταση. Ούτε όμως και σύγχρονα αντιπλημμυρικά έργα ώστε να θωρακιστεί η ευρύτερη περιοχή από τις επιπτώσεις τις κλιματικής αλλαγής.
Παρότι δε από την ευρύτερη περιοχή υδροδοτείται η Αττική μέσω των φραγμάτων Ευήνου και Μόρνου, ουδέποτε έως σήμερα έχουν δοθεί αντισταθμιστικά οφέλη στους Δήμους Ναυπακτίας, Δωρίδας και Θέρμου, ένα θέμα που έχει φτάσει μέχρι και τα ευρωπαϊκά όργανα και έχω επανειλημμένως θέσει μέσω του κοινοβουλευτικού ελέγχου.
Τα αντισταθμιστικά αυτά, θα μπορούσαν να λειτουργήσουν προς όφελος των τοπικών κοινωνιών, μέσω της κατασκευής υποδομών, ωστόσο καμία ενέργεια δεν έχει γίνει έως σήμερα από την Πολιτεία προς αυτή την κατεύθυνση.
Με τα δεδομένα αυτά, κάθε δημόσια ή ιδιωτική πρωτοβουλία για την ανάπτυξη του εναλλακτικού τουρισμού παραμένει άκαρπη.
Για παράδειγμα, ο θρησκευτικός τουρισμός και η ανάδειξη των προσκυνηματικών και θρησκευτικών μνημείων και τόπων της περιοχής και ο ιαματικός τουρισμός δεν μπορούν να αναπτυχθούν χωρίς την αναβάθμιση του οδικού δικτύου και των γενικότερων υποδομών και την παράλληλη στήριξη των ξενοδοχειακών μονάδων.
Η ανάπτυξη, όμως, του εναλλακτικού τουρισμού μπορεί να εγγυηθεί ένα σταθερό εισόδημα για τους κατοίκους.
Στο πλαίσιο αυτό, η Πολιτεία οφείλει να ενεργοποιήσει άμεσα μέτρα στήριξης για τον εναλλακτικό τουρισμό στην Ορεινή Ναυπακτία.
Πέντε προτεινόμενα μέτρα είναι:
1ον: Άμεση βελτίωση του αναφερθέντος οδικού δικτύου και άμεση αποκατάσταση των ζημιών από τις κατολισθήσεις.
2ον: Δημιουργία ειδικού υποπρογράμματος για τον εναλλακτικό τουρισμό, ενταγμένου στο πρόγραμμα «Τουρισμός για Όλους», προκειμένου να αυξηθεί η επισκεψιμότητα στην Ορεινή Ναυπακτία κατά τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες.
3ον: Διεύρυνση του προγράμματος «Κοινωνικός Τουρισμός» και ειδική μέριμνα για την ευρύτερη περιοχή κατά τους φθινοπωρινούς και χειμερινούς μήνες.
4ον: Καμπάνια προβολής και διαφήμισης της ευρύτερης περιοχής της Ορεινής Ναυπακτίας αναφορικά με τις δυνατότητες του εναλλακτικού τουρισμού.
5ον: Δημιουργία ειδικού Υποέργου ΕΣΠΑ υψηλής δημόσιας δαπάνης για την ενίσχυση της Ορεινής Ναυπακτίας ως περιοχής που χαρακτηρίζεται από φυσικά ή άλλα ειδικά μειονεκτήματα με εστίαση στην ανάπτυξη εναλλακτικών τουριστικών υποδομών.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτώνται οι αρμόδιοι Υπουργοί:
1.Ποια μέτρα προτίθενται να ενεργοποιήσουν άμεσα για να αντισταθμιστούν οι αρνητικές επιπτώσεις στον τουρισμό της Ορεινής Ναυπακτίας λόγω των προβλημάτων στο οδικό δίκτυο;
2.Ποιο είναι το σχέδιο του Υπουργείου Τουρισμού για την ενίσχυση της Ορεινής Ναυπακτίας;.
Ο Ερωτών Βουλευτής
Δημήτρης Κωνσταντόπουλος».