Πρώτη ημέρα των πανελλαδικών εξετάσεων 2020 που διεξάγονται φέτος στη «σκιά» της υγειονομικής κρίσης και στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας εξετάστηκαν οι υποψήφιοι .
Υπενθυμίζεται ότι φέτος στις Πανελλήνιες οι υποψήφιοι είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν να εξεταστούν είτε με το παλαιό είτε με το νέο σύστημα. Η διαφορά είναι ότι με το νέο σύστημα δεν εξετάζονται οι υποψήφιοι των Ανθρωπιστικών Σπουδών στα Λατινικά, αλλά στην Κοινωνιολογία, και παράλληλα, δεν υπάρχουν συντελεστές βαρύτητας στις βαθμολογίες των μαθημάτων.
Επιτυχή την επιλογή των κειμένων που δόθηκαν προς εξέταση στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία χαρακτηρίζει η Ένωση Φιλολόγων ενώ μαθητές που μίλησαν στο agrinionews.gr κάνουν λόγο για βατά θέματα.
«Και τα τρία κείμενα εκπληρώνουν εμμέσως και ένα παιδαγωγικό ρόλο: καλούν τους υποψηφίους να γίνουν καλοί αναγνώστες, δημιουργικοί εκφραστές του γραπτού λόγου και ευαίσθητοι πολίτες» τονίζει η Πανελλήνια Ένωση Φιλολόγων.
Όπως αναφέρει, το πρώτο –του Θεόδωρου Γρηγοριάδη- αναφέρεται στη σημασία της Ανάγνωσης, το δεύτερο –του Κώστα Τσιρόπουλου– αναφέρεται στη σημασία της Γραφής. Το τρίτο είναι ένα σχετικά πρόσφατο ποίημα του Τίτου Πατρίκιου για τον ρόλο της ποίησης στην καθημερινή μας ζωή.
«Και τα τρία κείμενα εκπληρώνουν εμμέσως και ένα παιδαγωγικό ρόλο: καλούν τους υποψηφίους να γίνουν καλοί αναγνώστες, δημιουργικοί εκφραστές του γραπτού λόγου και ευαίσθητοι πολίτες.Ευχόμαστε από καρδιάς σε όλους τους υποψηφίους που μέσα στις δυσάρεστες συνθήκες της πανδημίας δοκιμάζονται, σε περιορισμένο χρόνο, σε μιαν απαιτητική εξέταση, Καλή Επιτυχία και Καλή Πρόοδο», αναφέρει η Ένωση των Φιλολόγων.
Συνομιλώντας με μαθητές που εξήλθαν από το εξεταστικό κέντρο στο 3ο Λύκειο Αγρινίου το agrinionews.gr εξήγαγε το συμπέρασμα πως στην πλειοψηφία τους θεώρησαν βατά τα θέματα ενώ παράλληλα επισήμαναν πως ο χρόνος ήταν αρκετός.
Για παράδειγμα, ο υποψήφιος Νίκος Ντούκας σημείωσε πως τα θέματα ήταν μέτριας δυσκολίας ενώ όσον αφορά στο θέμα της καραντίνας λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού τόνισε πως ίσως κάποια παιδιά να επηρεάστηκαν αρνητικά βγαίνοντας εκτός ρυθμού .
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Κατερίνα Μπόλη που σημείωσε πως τα θέματα ήταν εύκολα ωστόσο αρκετά παιδιά βγήκαν εκτός προγράμματος λόγω της πανδημίας.
Ο Γιάννης Κατσικογιάννης ανέφερε πως ο χρόνος ήταν αρκετός εφόσον κάποιος τον αξιοποιούσε σωστά, επισημαίνοντας πως ίσως η παραγωγή λόγου, με όριο 300 λέξεων, ίσως να δυσκόλεψε τους περισσότερους.
Άλλοι μαθητές ακόμη ανέφεραν πως το θέμα δεν ήταν από τα “SOS” αλλά ήταν σαφώς επίκαιρο.
Παγίδες και δυσκολίες στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και της Εκθεσης, λένε οι φροντιστές
Ως θέμα υψηλών απαιτήσεων χαρακτηρίζει η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας το θέμα της Έκθεσης που έπεσε σήμερα στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία, στην πρεμιέρα των Πανελληνίων 2020.
Η Ομοσπονδία Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδας (ΟΕΦΕ) σχολίασε γενικότερα τα θέματα των Πανελληνίων στα οποία κλήθηκαν να απαντήσουν οι μαθητές (δείτε εδώ τις απαντήσεις), όσον αφορά τόσο το νέο όσο και τα παλαιό σύστημα.
Το σχόλιο της ΟΕΦΕ για τη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία (νέο σύστημα):
Η θεματική ενότητα του «Βιβλίου» εντάσσεται στα διδακτέα θέματα των μικρότερων τάξεων του λυκείου, ενώ, ταυτόχρονα, συνδέεται και με την προτροπή της φιλαναγνωσίας σε όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Παρόλα αυτά, ο συνδυασμός των κειμένων και των ερωτημάτων με την ειδική ενότητα της ποίησης προκαλεί δυσκολίες στην ανάπτυξη τόσο του λογοτεχνικού ερωτήματος, όσο και των επιμέρους αναφορών σε αυτήν.
Όσον αφορά στις λεξιλογικές ασκήσεις, αυτές αντλούνται με σχετική ευκολία μέσα από τα κείμενα, αλλά χρειάζεται προσοχή από τους μαθητές τόσο στο ερώτημα «ΣΩΣΤΟ-ΛΑΘΟΣ» (Β1), επειδή απαιτούνται αναφορές και στα δύο κείμενα, όσο και στα ερωτήματα που αφορούν τη στίξη και τα σχήματα λόγου (Β2.α), καθώς είναι επιβεβλημένες ακριβείς αναφορές. Το θέμα της έκθεσης απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή, διότι ο κάθε μαθητής/τρια είναι ανάγκη να υποστηρίξει με προσωπικά επιχειρήματα τη στάση του απέναντι στην ανάγνωση βιβλίων. Πρόκειται για ένα υψηλών απαιτήσεων θέμα, που απευθύνεται σε κατάλληλα προετοιμασμένους μαθητές.
Στην προσπάθειά μας να καλύψουμε όσο το δυνατόν μεγαλύτερο φάσμα προσεγγίσεων, αναφέρουμε και τις δύο συμπεριφορές γνωρίζοντας ότι οι μαθητές μπορούν να επιδείξουν είτε αρνητική στάση απέναντι στην ανάγνωση βιβλίων, είτε φιλαναγνωσία. Ευχόμαστε καλή επιτυχία σε όλους τους μαθητές που δίνουν τον αγώνα τους και καλά αποτελέσματα.
Το σχόλιο της ΟΕΦΕ για τη Νεοελληνική Γλώσσα (παλαιό σύστημα)
Η θεματική ενότητα του «Βιβλίου» εντάσσεται στα διδακτέα θέματα των μικρότερων τάξεων του λυκείου, ενώ, ταυτόχρονα, συνδέεται και με την προτροπή της φιλαναγνωσίας σε όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς και σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Στο σύνολό του το διαγώνισμα των αποφοίτων είναι διαχειρίσιμο, με οικείες, τυποποιημένες ερωτήσεις, χωρίς ιδιαίτερες απαιτήσεις. Το θέμα της έκθεσης-παραγωγής λόγου είναι προσδιορισμένο στην οικεία ενότητα του βιβλίου (η συμβολή του βιβλίου στη συγκρότηση της προσωπικότητας των νέων και δράσεις εντός και εκτός σχολείου που θα βοηθήσουν στη φιλαναγνωσία), είναι με ευκρίνεια δοσμένο και δεν παρουσιάζει δυσκολίες στην προσέγγισή του.
Ευχόμαστε καλή επιτυχία στους απόφοιτους μαθητές που δοκιμάζονται για δεύτερη φορά και καλά αποτελέσματα.
iefimerida.gr
Εικόνες που ακολουθούν έξω απο το εξεταστικό κέντρο στο 3ο Γενικό Λύκειο Αγρινίου