Τετάρτη, 19/09/2018

Iστορικός &φυσιολατρικός τουρισμός στα Παρακαμπύλια: Ένα στοίχημα που δεν παίχτηκε ποτέ,

Η Δημοτική ενότητα Παρακαμπυλίων, αποτελείται από 10 κοινότητες, και 49 οικισμούς έτσι όπως έχουν καταγραφεί από τον «Καποδίστρια» Η ενότητα βρίσκεται εκατέρωθεν του οδικού άξιονα Αγρινίου Καρπενησίου,και εκτείνεται από το 20ο έως το 50ο περίπου χιλιόμετρο της.

ΚΟΥΤΟΥΠΑΣ:Η ΨΗΛΟΤΕΡΗ ΚΟΡΥΦΗ ΣΤΑ ΠΑΡΑΚΑΜΠΥΛΙΑ

 

ΣΑΡΓΙΑΔΑ

ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΟΙΚΙΣΜΟΙ

  • Δ.δ. Αγίου Βλασίου
  • ο Άνω Άγιος Βλάσιος
  • η Αγία Παρασκευή
  • τα Καραμαναίικα
  • ο Κάτω Άγιος Βλάσιος
  • ο Κάτω Κάμπος
  • το Λάπατο
  • η Μπόκρη
  • η Σκαλιτίνα
  • τα Σοβολακίτικα
  • Δ.δ. Αγαλιανού 
  • ο Αγαλιανός
  • τα Λακώματα
  • το Χάραμα
  • Δ.δ. Αμπελίων 
  • τα Αμπέλια
  • αι Αυλακιές
  • το Βαϊνάρι
  • τα Δροσινιάτικα
  • η Κράψη
  • ο Πλάτανος
  • ο Σταυρός
  •  
  • Δ.δ. Κυπαρίσσου 
  • η Κυπάρισσος
  • τα Κελλάκια
  • Δ.δ. Πεντακόρφου
  • το Πεντάκορφο
  • η Αγία Δευτέρα
  • η Αγία Παρασκευή
  • τα Ανδρωναίικα
  •  
  • Δ.δ. Ποταμούλας 
  • η Ποταμούλα
  • ο Κελανίτης
  • τα Τσουναίικα
  • Δ.δ. Σαργιάδας
  • η Σαργιάδα
  • η Αγία Βαρβάρα
  • ο Κοκκινόλογγος
  • η Λεντίνη
  • η Μαυρομύτη
  • το Ποτιστικό
  • η Φραγκόσκαλα
  • Δ.δ. Σιδήρων 
  • η Χαραυγή (ή Χαράστη)
  • ο Άγιος Βασίλειος
  • τα Ακριδαίικα
  • Δ.δ. Χούνης 
  • η Χούνη
  • ο Κάμπος
  • οι Λάκες
  • τα Λουτρά
  • τα Μπασδουναίικα
  • η Παλαιοχούνη
  • τα Παλαιοχώρια
  • το Ρίο
  • τα Σκιαδαίικα
  • Δ.δ. Ψηλοβράχου 
  • ο Ψηλόβραχος
  • η Αγία Τριάδα
  • Γέφυρα

Στην δημοτική ενότητα των Παρακαμπυλίων,δεν τέθηκε ποτέ ως κύριος στόχος ο τουριστικός και φυσιολατρικός τουρισμός.Δεν επενδύσαμε τουριστικά δηλαδή όσο έπρεπε στην Ιστορία  και το φυσικό κάλλος του τόπου μας προκείμενου να αποκομίσουμε οφέλη.
Ο συνδυασμός του ορεινού ανάγλυφου με τις παραλίμνιες περιοχές της λίμνης των Κρεμαστών και Καστρακίου είναι πράγματι εντυπωσιακός και αυτό δεν το λέμε εμείς οι γηγενείς,αλλά οι κατά καιρούς,ξένοι επισκέπτες ,που δεν είχαν καμία σχέση με την περιοχή μας:
«Πόσο όμορφα είναι τα μέρη σας μα δυστυχώς πόσο αναξιοποίητα!»
Λέγεται ότι ο Στρατής Μυριβήλης, ο γνωστός ποιητής,αποκάλεσε τον Άγιο Βλάση «Το μπαλκόνι της Ρούμελης » λόγω της εξαιρετικής θέας που έχει και του ατέλειωτου βάθους του ορίζοντά του..
Όμως κανένα Θεϊκό χέρι δεν θα ακουμπήσει την περιοχή μας για να γίνει ξαφνικά γνωστή και επισκέψιμη.
Χρειάζεται τουριστικό πρόγραμμα ,ανθρώπους με όραμα και κυρίως επιμονή.
Η αλήθεια είναι ότι στο παρελθόν έγιναν κάποιες προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά ήταν αρκετά ανοργάνωτες και κυρίως ασυντόνιστες, με την τοπική κοινωνία και τους επίσημους φορείς της..

ΑΓΑΛΙΑΝΟΣ





 ΟΙ ΔΕΚΑΕΤΙΕΣ ΤΟΥ ’80, ’90, &2000 ΚΑΙ ΤΑ ΑΠΟΛΥΤΑ ΑΝΑΓΚΑΙΑ ΠΟΥ ΠΟΝΑΝΕ ΑΚΟΜΑ..

Η ρητορική αυτών των ετών κυρίως από όλα τα πολιτικά πρόσωπα, ήταν ότι «πρέπει να δούμε πρώτα αυτά που έχουμε απόλυτα ανάγκη και μετά όλα τα υπόλοιπα»
Η περιοχή μας κατά την περίοδο αυτή έπασχε είναι αλήθεια από έργα υποδομής..Φως νερό τηλέφωνο,ήταν άγνωστα για αρκετούς οικισμούς..
οι τοπικοί κοινοτάρχες και αργότερα οι Καποδιστριακοί δήμοι επικεντρώθηκαν σε αυτά και παρότι υπήρξαν πολλές κοινοτικές επιδοτήσεις μέσα σε μια εποχή οικονομικής ευμάρειας , έγιναν αρκετά αλλά  όχι  τα αναμενόμενα.Τρανή απόδειξη είναι το γεγονός ότι τα προβλήματα συνεχίζονται και σήμερα.
Επί παραδείγματι αναφέρουμε τα προβλήματα του πόσιμου νερού που έχουν πολλοί οικισμοί,αλλά και κοινότητες ιδίως τους θερινούς μήνες.Για άρδευση φυσικά ούτε λόγος.
Ενδεικτικά και εξ όσων γνωρίζουμε,μπορούμε να αναφέρουμε επίσης τα εξής:
Στον οικισμό της Αγίας Παρασκευής δεν έχει φτάσει ακόμα άσφαλτος,ενώ στα Σκιαδέικα Χούνης μόλις πρόσφατα, έπεσαν κάποια τσιμέντα όταν διεκόπη εντελώς η οδική επικοινωνία με τα σπίτια του οικισμού. προβλήματα στο οδικό δίκτυο υπάρχουν ακόμα στην κοινότητα Ψηλοβράχου,αφού από το χωριό μέχρι την Αγία Τριάδα είναι χωματόδρομος. Προβλήματα υπάρχει και στην ύδρευση του
Η διακοινοτική οδοποιία και οι αγροτικοί δρόμοι έμειναν σχεδόν στο επίπεδο των προηγούμενων δεκαετιών.

 Ο ΣΕΠΕΤΟΣ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΚΟΡΦΟ


ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ …ΚΑΘΟΛΟΥ ΑΝΑΓΚΑΙΑ

Παράλληλα όμως με τα έργα υποδομής ,όλα αυτά τα χρόνια δεν υπήρξε ποτέ ένα οργανωμένο τουριστικό σχέδιο ανάπτυξης.

Ωστόσο γίνανε κάποιες κινήσεις:

1983:Η κοινότητα Αγίου Βλασίου εντάσσεται στις τουριστικές ζώνες του ΕΟΤ και μαζί με την Χούνη μπαίνει στους τουριστικούς χάρτες της Ελλάδας έστω και τυπικά ,με πρωτοβουλίες των τότε κοινοταρχών Αντώνη Κούρου και Στάθη Βασίλη.

Ήταν μια πολύ σημαντική κίνηση η οποία έφερε κάποιες προσωπικές πρωτοβουλίες ιδιωτών που επένδυσαν τα χρήματά τους σε καταλύματα κυρίως.

ΤΕΛΙΚΑ ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΟΛΥΤΑ ΑΝΑΓΚΑΙΑ;

Η ζωή μας βρίθει από αναγκαιότητες, που ποικίλουν αναλόγως των λαών τα ηθών ,και του νομικού τους πλαισίου.
Άλλες κοινωνίες πάλι προτάσσουν διαφορετικές ανάγκες ανάλογα με τα πολιτισμικά τους δεδομένα .Μέσα σε αυτές,άλλες ανάγκες έχουν οι άνδρες,άλλες οι γυναίκες,άλλες τα παιδιά,οι γονείς οι έφηβοι και ούτω καθεξής.
Όμως αν εξαιρέσουμε την ανάγκη της επιβίωσης η οποία πηγάζει μέσα από το ένστικτο της αυτοσυντήρησης είμαστε αλήθεια ικανοί να ξεχωρίσουμε ποια είναι αυτή που θα είναι στην κορυφή της ιεράρχησής μας, όχι τόσο σε ατομικό τόσο επίπεδο αλλά σε συνολικό;
Μπορούν να πουν δηλαδή μετά βεβαιότητος όσοι ηγούνται των κοινωνιών,ποια θα προτάξουν πρώτη ποια δεύτερη,η ποια είναι αυτή που καθορίζεται εν τέλει ως ανάγκη ή ως πολυτέλεια,εξαιρουμένων βέβαια των αναγκών που προκύπτουν από έκτακτες καταστάσεις;
Μπορούν οι συνθήκες σε μια στιγμή του χρόνου να επαληθεύσουν την πρωτεύουσα επιλογή ή φτάνουμε πολλές φορές να παραδεχθούμε ότι «εκ των υστέρων» ήταν σωστή ή λάθος;

Αναμφίβολα ο χρόνος είναι ο βασικός κριτής των επιλογών,και η λάθος ιεράρχηση των αναγκών,σε μια δεδομένη χρονική στιγμή οφείλεται στην έλλειψη της πίστης , της κριτικής σκέψης, της τόλμης και της διορατικότητας, των εκάστοτε ηγετών.
Μπορούμε αλήθεια,να κρίνουμε με αντικειμενικά κριτήρια,αφαιρώντας τις προσωπικές παρορμήσεις της στιγμής,και ενδεχομένως το προσωπικό συμφέρον,μιας κατά τη γνώμη μας άκαιρης του επιλογής,η θα συμβιβαστούμε καιρό μετά, με την γνωστή ρήση:»Τελικά η τάδε επιλογή ήταν 100 χρόνια μπροστά ή πίσω » ανάλογα την περίσταση αλλά δεν το καταλάβαμε;
Τελικά δηλαδή οι αποφάσεις του παρελθόντος -όπου κυριαρχούσαν οι μεσοβέζικες λύσεις στα έργα υποδομής,χωρίς να υπάρχει καμία άλλη σκέψη,πόσο μάλλον προς στον Ιστορικό και τον φυσιολατρικό τουρισμό- ήταν λάθος οι σωστές,κυρίως όταν αυτή η τακτική ακολουθείται πιστά έως σήμερα;
Οι απαντήσεις είναι γύρω μας και έρχονται από την ίδια την κοινωνία στην οποία ζούμε..Η παρακάτω ιστορία είναι αληθινή:

ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ

Μια ηλικιωμένη γυναίκα έπειτα από βαρύ εγκεφαλικό που υπέστη αμέσως μετά από εγχείριση καταρράκτη,ήταν σε κρίσιμη κατάσταση,Οι γιατροί είχαν δώσει ελάχιστες ελπίδες στους οικείους της..Η κόρη όμως παρότι η γυναίκα έπνεε τα λοίσθια,συνέχιζε να βάζει τυπολατρικά τα κολλύρια στην μάνα της,αφού ήταν κι αυτή μια επιβεβλημένη οφθαλμική θεραπεία .
Όλοι απορούσαν για την τυπολατρεία μιας επιμέρους θεραπείας,αφού η επείγουσα κατάσταση ήταν το εγκεφαλικό και όχι τα μάτια.. Η στιγμή επέβαλε άλλη λογική.
Προτεραιότητα ήταν η ιδία η ζωή.. Άρα τα κολλύρια ήταν μια εντελώς άχρηστη θεραπεία.Η κόρη όμως το πίστευε,μέχρι που η πίστη της την δικαίωσε μετά από λίγο καιρό.
Η ασθενής εν τέλει όχι μόνο επέζησε ,αλλά κατάφερε να επιστρέψει σε έναν κανονικό ρυθμό ζωής!
Και φυσικά τα «άχρηστα κολλύρια» έτσι όπως τουλάχιστον όλοι τα θεωρούσαν αποδείχθηκαν πολύτιμα στην όρασή της και στην μετέπειτα ζωή της.
Η ιστορία αυτή μας δείχνει ότι όλα μπορούν να συμβούν παράλληλα,όταν ο στόχος είναι πολύπλευρος και όχι μονοδιάστατος.
Οι ανάγκες καθορίζουν τους στόχους και η πίστη μαζί με την ικανότητα φέρνουν το αποτέλεσμα.Το αποτέλεσμα είναι η ίαση και η ίαση φέρνει την ευτυχία .Μεταφορικά σε μια κοινωνία η ευτυχία φέρνει την ευημερία.
Συμπερασματικά η δράση πρέπει να είναι πολυεστιασμένη σε όλα αυτά που πονάει ένας τόπος και όχι στα πιο σημαντικά.Όπως συνέβη ακριβώς στο παράδειγμα της παραπάνω ιστορίας.

Οι δέκα κοινότητες της Παρακαμπυλιας ενότητας σήμερα νοσούν βαριά.
Λίγα σχολεία απομένουν πια,οι πιο πολλοί κάτοικοι έχουν φύγει και οι λίγοι που απομένουν κρατούν με κόπο Θερμοπύλες..

Άρα,αντιμετωπίστηκε σωστά η «ασθενής»Παρακαμπύλια ενότητα μέχρι σήμερα ή κάθε φορά εστιάζαμε στα σοβαρά προβλήματα αγνοώντας τα επιμέρους;Τα επιμέρους αν αντιμετωπιζόταν παράλληλα με τα σοβαρά τι εξέλιξη θα χε ο «ασθενής»;





ΤΑ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ..

Ένα επιμέρους λοιπόν θέμα που δεν αντιμετωπίστηκε ποτέ σωστά έως καθόλου ειναι ο ιστορικός και φυσιολατρικός τουρισμός,ένα στοίχημα που δεν παίχτηκε ποτέ, και άρα δεν κερδήθηκε ποτέ.
Χρόνια ακούγαμε ότι η βαριά βιομηχανία της Ελλάδας είναι ο τουρισμός.Κάθε μέρος της Ελλάδας δυο πράγματα προ έτασσε με υπερηφάνεια.
Πρώτα και καλύτερα την ιστορία του,όποια κι αν ήταν αυτή και μετά το φυσικό του κάλλος.Βεβαίως υπάρχουν πολλοί τόποι με βαθιά ιστορία και φυσική ομορφιά πολύ καλύτερη της περιοχής μας!
Υπάρχουν όμως και τόποι πολυδιαφημισμένοι από τους οποίους δεν έχουμε να ζηλέψουμε τίποτα!
Η διαφορά είναι ότι εκεί εργάστηκαν με σύνεση .Συνεργάστηκαν όλοι οι φορείς και οι οικονομικοί παράγοντες αρμονικά μεταξύ τους ,προέταξαν με πάθος την ιστορία και τις ομορφιές του τόπου τους, δούλεψαν πάνω σε αυτούς τους τομείς,πέτυχαν τον στόχο τους,και αυτόματα μαζί με αυτούς έλυσαν και βασικές τους ανάγκες.
Δεν είναι τυχαίο ότι κάθε περιοχή ακόμα και η πιο κοσμοπολίτικη προτάσει πρώτα περήφανα την τοπική της ιστορία και μετά τα αξιοθέατα της..
Η επισκεψιμότητα στις περιοχές αυτές , έλυσε ως δια μαγείας προβλήματα υποδομής όταν αυτά πριν από τον τουρισμό φαινόταν δυσεπίλυτα!

ΚΡΕΜΑΣΤΗ ΓΕΦΥΡΑ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΚΟΡΦΟ

ΤΑ ΕΠΙΜΕΡΟΥΣ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΤΩΡΑ ΑΝΑΓΚΑΙΑ

Η επισκεψιμότητα λοιπόν ειναι ο στόχος,γιατί φέρνει χρήματα στην τοπική κοινωνία,μέσω των τουριστικών καταλυμάτων,δια μέσω των συναλλαγών των τοπικών επαγγελματιών με τους τουρίστες,αλλά και αύξηση της παραγωγής στην κτηνοτροφία και στη γεωργία γιατί  Δόξα τον Θεό έχουμε μέρη εύφορα αμόλυντα ,παρθένα από βιομηχανικά λύματα,ή κάθε άλλου είδους ρύπανση κυρίως στις παραλίμνιες περιοχές που προσφέρονται για κάθε είδους καλλιέργειες και ιδίως βιολογικές.

Ίσως είναι πιο σημαντικό από ποτέ να συνεργαστούμε όλοι :

Ο Δήμος Αγρινίου ,οι Παρακαμπύλιες κοινότητες οι τοπικοί σύλλογοι ,αλλά και οι επαγγελματίες των χωριών μας είτε δρουν επαγγελματικά στην περιοχή, είτε όχι, καθώς και όλοι οι δημότες με όποιον τρόπο μπορούν, και να προτάξουν ένα συγκεκριμένο πακέτο ιστορικού και φυσιολατρικού Τουρισμού,όπως κάνουν δηλαδή παντού στην Ελλάδα και ανά τον κόσμο.Η πρόταση απαιτεί συνεργασία,κόπο και υπομονή,αλλά είναι κάτι που μπορεί να πραγματοποιηθεί,αν θέλουμε να μην αποδεχθούμε την μοίρα μας. Να αφήσουμε τα χωριά μας να αργοπεθαίνουν δηλαδή λέγοντας ότι αυτή είναι η φυσική ροή των πραγμάτων.

ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΑΚΕΤΟ ΠΟΥ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΠΡΟΤΑΞΕΙ Η ΠΑΡΑΚΑΜΠΥΛΙΑ ΕΝΟΤΗΤΑ..

ΑΓΑΛΙΑΝΟΣ

ΟΙ ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟΙ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΙ:

Παραθέτουμε τους τουριστικούς προορισμούς.Βασική πηγή η επίσημη ιστοσελίδα του πρώην  Δήμου Παρακαμπυλίων.

 ΙΣΤΟΡΙΚΑ ΚΑΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ


1)Ιστορία του Δ.Δ Αγίου Βλασίου

ΑΓΙΟΣ ΒΛΑΣΙΟΣ

Ο Άγιος Βλάσης βρισκόταν στην τοποθεσία Παλαιοχώρι. Από την προφορική παράδοση
μαθαίνουμε ότι το χωρίο κατοικήθηκε τον 16 αι. Από Σουλιώτες και άλλους Ηπειρώτες.

Επί Τουρκοκρατίας ήταν πρωτεύουσα του βιλαετίου (αρματωλίκι) Σοβολάκου, ενός από τα 5 βιλαέτια του γνωστού δημοτικού τραγουδιού. Το αρματωλίκι αυτό εκτεινόταν στον Δήμο Παρακαμπυλίων, σε μεγάλο τμήμα της Ευρυτανίας, ανατολικά έως τον Προυσσό και βόρεια έως το Κερασοχώρι. Το χωριό απελευθερώθηκε από τον τουρκικό ζυγό, το πρώτο κιόλας έτος επανάστασης.

2) Η μάχη της Κορομηλιάς(1823)

Το 1823 ο ήρωας της Ελληνικής Ιστορίας Γ. Καραϊσκάκης έδωσε μάχη με τα παλικάρια του στην θέση Κορομηλιά (Δ.Δ. Αγίου Βλασίου) ενάντια στον Ισμαήλ Πλιάσσα, Χατζή Μπέντο και Άγο Βασάρη. Στο σημείο αυτό που έγινε η ηρωική μάχη υψώνεται μνημείο-προτομή του Γ. Καραϊσκάκη.

3) Ο Πύργος του Ακροποτάμου (440π.χ.)


ΚΟΥΛΟΠΥΡΓΟΣ

Το μοναδικό αυτό αρχαιολογικό στολίδι του τόπου μας, που βρίσκεται στη θέση Αύλακες του Δ.Δ Αμπελίων, υψώνεται σε μια εκπληκτική θέση, όσον αφορά τη θέα, και βρίσκεται στην τελευταία κορυφογραμμή, που ονομάζεται << Παλιοκρέβατα>> ή <<Μαλαικός>>.

Το ύψος του Πύργου ανέρχεται στα 14m και χρησιμοποιούνταν ως πρατήριο. Σύμφωνα με τον θρύλο οι λίθοι με τους οποίους είναι φτιαγμένος ο Πύργος μετεφέρθησαν από Κύκλωπες.

4) Το πήδημα του Κατσαντώνη.

Το ιστορικό αυτό σημείο βρίσκεται στο Δ.Δ. Χούνης. Ο Ευρυτάνας κατά κόσμο Γατζούδης Αντώνης πολέμησε με κίνδυνο την ζωή του τον Τουρκικό Ζυγό. Προκειμένου να αποφύγει την σύλληψη από τους Τούρκους, προτίμησε να πηδήξει από το στενότερο σημείο του ποταμού Αχελώου και να περάσει από το Βάλτο στη Τριχωνίδα.

5) <<13 βρύσες και μία>>



ΟΙ 13 ΒΡΥΣΕΣ ΣΤΗΝ ΧΟΥΝΗ

Στο Δ.Δ. Χούνης κατά την διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου οι Ιταλοί λάξευσαν το πρόσωπο του Μουσολίνι στην κυριότερη από τις 13 βρύσες.

Οι βρύσες είναι κάτω από την δροσερή σκιά πλατάνων και οι περαστικοί μπορούν να ξεδιψάσουν πίνοντας το ολοδρόσο νερό, που αναβλύζει από την πηγή.
Θα προσθέσουμε τα εξής:

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΚΑΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

1) <<ΚΑΡΑΙΣΚΑΚΕΙΑ>>


Η ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΜΑΧΗΣ ΤΗΣ ΚΟΡΟΜΗΛΙΑΣ

Σε ανάμνηση της νικηφόρας μάχης, που έδωσε το 1823 ο Γ. Καραϊσκάκης με τα παλικάρια του, διοργανώνονται κάθε χρόνο Τον Αυγουστο εορταστικές εκδηλώσεις, στα πλαίσια των οποίων πραγματοποιούνται: εικονική μάχη με άλογα, αναπαρίσταται η τότε μάχη, λαμπαδοφορίες, θεατρικές παραστάσεις, μουσικές εκδηλώσεις κτλ.

2) <<ΟΔΥΣΣΕΙΟΝ ΘΕΑΤΡΟΝ>>

 ΤΟ ΟΔΥΣΣΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΠΟΤΑΜΟΥΛΑ

Το Θέατρο ίδρυσε η Πολιτιστική Εταιρεία Ποταμούλας, μέλος της οποίας ήταν ο αλήστου μνήμης , και αξιόλογος συγγραφέας Βασίλειος Ιωακείμ.
Χώρος είναι υπαίθριος,,δραστηριοποιουταν  πλήρως κατά την θερινή περίοδο, όπου απαγγέλλονταν ποιήματα από καλλιτέχνες, δίνονταν θεατρικές παραστάσεις και πραγματοποιούνταν  μουσικές συναυλίες,στην δεκαετία κυριως του  2.000

kemastaΕ. ΠΡΟΪΟΝΤΑ-ΕΤΑΙΡΕΙΕΣΟ τόπος μας παράγει παρθένο ελαιόλαδο, βρώσιμη χονδροελιά και καλαμών, γευστικότατο μέλι ανθέων και θυμαρίσιο, γνήσια αρωματικά φυτά του βουνού όπως ρίγανη και βότανα, χαμομήλι και τσάι Επίσης οι ταξιδιώτες μπορούν να δοκιμάσουν τα νοστιμότατα παραδοσιακά γλυκά, φραγμένα από αγνά υλικά και με σπιτική συνταγή, όπως είναι το καρυδάκι, το βύσσινο, το κεράσι, το κυδώνι και η μαρμελάδα. Το δε αγριοβατόμουρο που βγαίνει στην περιοχή είναι εξαιρετικό και περιζήτητο.
Ο τόπος μας ακόμα φημίζεται για τα αγνά κρέατα από καλοθρεμμένα αιγοπρόβατα ελευθέρας βοσκής, κοτόπουλα αλλά και από τα παραδοσιακά αλλαντικά.
Τα τυροκομικά δε προϊόντα αρίστης ποιότητας, καθόσον στο Δ.Δ. Πεντακόρφου λειτουργεί τυροκομείο, -μεταφέρθηκε πια  στο 7ο χλμ της εθνικής οδού Αγρινίου Καρπενησίου- το οποίο παράγει τυρί φέτα, βούτυρο γιαούρτι και ξερή μυζήθρα.ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ-ΦΥΣΗ

ΓΕΦΥΡΑ ΕΠΙΣΚΟΠΗΣ

1) ΜΟΝΟΠΑΤΙΑ

Στο Δήμο Παρακαμπυλίων και ειδικότερα στον όγκο του όρους Παναιτωλικού είναι χαραγμένα πλήθος ορειβατικών-δασικών-κυνηγετικών μονοπατιών. Στα Δ.Δ. Αγαλιανού και Ψηλοβράχου υπάρχουν εκπληκτικές διαδρομές για τους λάτρεις ων 4Χ4, που θα τους χαρίσουν μοναδικές στιγμές συγκίνησης.

2) ΛΙΜΝΕΣ

ΣΑΡΓΙΑΔΑ

Στο Δ.Δ. Χούνης βρίσκεται ο οικισμός των Κρεμαστών, όπου απλώνεται η ομώνυμη τεχνητή λίμνη των Κρεμαστών, εμβαδού 81τετραγωνικά χιλιόμετρα. Στη λίμνη αυτή είναι κατασκευασμένο το φράγμα του υδροηλεκτρικού σταθμού της ΔΕΗ.

Η τεχνητή αυτή λίμνη είναι από τις μεγαλύτερες στα Βαλκάνια, αλλά και ο υδροηλεκτρικός σταθμός, είναι από τους δυναμικότερους σε παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Το φράγμα έχει κατασκευαστεί λίγο πιο κάτω από το σημείο που ενώνονται οι 3 ποταμοί Ταυρωπός -Αγραφιώτης-Αχελώος.

ΚΑΤΑΡΑΚΤΗΣ ΣΤΗΝ ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΑΓΡΙΝΙΟΥ

3) ΡΕΜΑΤΑ-ΠΟΤΑΜΙΑ

Α) Το Χουνόραμα στο Δ.Δ. Χούνης.

Β) Ο ποταμός Ζέρβας, που πηγάζει από το Δ.Δ. Πεντακόρφου περνάει από τα Δ.Δ. Κυπαρίσσου και καταλήγει στην τεχνητή λίμνη Καστρακίου, μέρος της οποίας βρέχει το Δ.Δ. Σαργιάδας.

Γ) Ο ποταμός Λάτος, που διασχίζει το Δ.Δ. Ποταμούλας και συναντιέται στο κέντρο του χωριού με το ποταμό Κυπαρισσιώτη και καταλήγουν εν συνεχεία και οι 2 μαζί στο ποταμό Ζέρβα.

Δ) Ο ποταμός Τρικεριώτης, που σχηματίζεται από τον Κρικελοπόταμο και τον ποταμό Καρπενησιώτη και διέρχεται από το Δ.Δ. Αγαλιανού.

Όλα αυτά τα ποτάμια σχηματίζουν στις εκβολές τους εκπληκτικούς χειμάρρους, ενώ οι όχθες τους είναι μοναδικές σε κάλος.
Οι πανέμορφες παραλίμνιες περιοχές του Αγίου Βλασίου στην θέση Προύλπος,και της Σαργιάδας,

4) ΠΑΝΙΔΑ

Η πανίδα αποτελείται από αμφίβια, πτηνά, ερπετά και σπάνια θηλαστικά, μερικά από τα οποία είναι είδη υπό εξαφάνιση, όπως η αγριόγατα FelisSilivestris, ένα σπανιότατο είδος νανονυχτερίδας, ο πιπιστρέλος, βάρους μόλις 3gr και το αγριογούρουνο.

5) ΔΕΝΔΡΑ-ΔΑΣΗ

Συμπλέγματα αειφύλλων-πλατυφύλλων συναποτελούν το κύριο όγκο των δασών του τόπου, στα οποία συμπεριλαμβάνεται και το σπάνιο είδος της οικογένειας του δρυός Ilexaquifolium. Επίσης από την οικογένεια των κωνοφόρων συναντάμε τον Ίταμο ( taxusbaccata ).

Δένδρα που υπάρχουν είναι οι ελιές, οι καρυδιές, οι αμυγδαλιές, οι καστανιές και τέλος συμπλέγματα ελάτης αποτελούμενα από την κεφαλληνιακή και το υβρίδιο ελάτης.

6) ΓΕΝΙΚΑ

Α) Το Δ.Δ. Ψηλοβράχου φημίζεται για σπήλαια πλούσια σε σταλαγμίτες και σταλαχτίτες, εύκολα σε πρόσβαση.Η Τσοκα ,ή Μεγάλη Ράχη  τα Καμάρια με θέα το σύνολο της λίμνης Κρεμαστών αλλά και τα βουνά της Ευρυτανίας γύρω γύρω. Η θέση Βίγλα που η θέα είναι καταπληκτική. Η περιοχή Σάγδαρη με μεγάλα πλατάνια και κρύο νερό. Το σπήλαιο του χωριού στη θέση Νάιρο αυτή τη στιγμή κλειστό μετά από κατολίσθηση στην είσοδό του.

ΤΟ ΣΠΗΛΑΙΟ ΣΤΗΝ ΘΕΣΗ ΝΑΙΡΟ ΣΤΟΝ ΨΗΛΟΒΡΑΧΟ
ΟΧΥΡΩΜΑΤΑ ΤΟΥ ΕΜΦΥΛΙΟΥ ΣΤΟΝ ΨΗΛΟΒΡΑΧΟ

Η Αγία Δευτέρα. Το ελατόδασος κάτω από το δρόμο που πάει για Αλέστια Ευρυτανίας. Ιστορικής σημασίας είναι η Αγία Δευτέρα και τα πατήματα  του Καραΐσκάκη. Εκεί υπάρχει αρχαίο τείχος  των Αιτωλών. Τα απομεινάρια από στρατόπεδο από την εποχή του εμφυλίου στη Μεγάλη Ράχη.

Τέλος, η συντριπτική πλειοψηφία των εκκλησιών του Δήμου είναι παλιές και μοναδικές όπως π.χ. η εκκλησία του Προφήτη Ιλισσαίου στον οικισμό Βαιναρίου του Δ.Δ. Αμπελίων, και η εκκλησία της Αγίας Δευτέρας στα Δ.Δ. Πεντακόρφου και Ψηλοβράχου.
Επίσης

ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ 19ΟΥ ΑΙΑΩΝΑ ΣΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ ΣΤΟΝ ΑΓΑΛΙΑΝΟ

Οι τοιχογραφίες της εκκλησίας της Γέννησης της Θεοτόκου στον Αγαλιανό που έγιναν το 1866.

Ο Σεπετός στο Πεντάκορφο. Πρόκειται για τον πιο μεγάλο καταρράκτη στην περιοχή. Το ύψος του είναι περίπου στα 100μ. Δίπλα του υπάρχουν 3 μύλοι,του με κυριότερο αυτόν του Γαβρίλη, Ο άλλος είναι στον οικισμό στα Καρδαρέικα όπου περνάει το ποτάμι από το νερό του καταρράκτη και στο πιο χαμηλό σημείο του χωρίου ενώ ο νερόμυλος στην Αγία Δευτέρα λειτουργεί ως σήμερα.
Υπάρχει επίσης μια Πανέμορφη  κρεμαστή γέφυρα που ενώνει το χωριό με τον οικισμό Ανδρωνέικα .. μέσα σε καταπράσινο τοπίο
Ο  εντυπωσιακός καταρράκτης στην Αγία Παρασκευή Αγίου Βλάσίου.

Ο ΜΥΛΟΣ ΤΟΥ ΓΑΒΡΗΛΗ ΣΤΟ ΠΕΝΤΑΚΟΡΦΟ

Όλα αυτά τα στοιχεία συνθέτουν ένα ιδανικό πλέγμα δραστηριοτήτων για κάθε επισκέπτη που αναζητεί έναν πνεύμονα πρασίνου είτε το καλοκαίρι είτε το χειμώνα ντύνονταν στα λευκά τα όμορφα χωριά μας

ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ ΠΟΥ ΕΓΙΝΑΝ ΣΤΟ ΠΑΡΕΛΘΟΝ .

  • Οι 13 βρύσες των Ιταλών κατακτητών στην Χούνη αποτελούν σίγουρα πόλο έλξης και στο παρελθόν έγιναν πολλές προσπάθειες για την ανάδειξή της.
  • Ο σύλλογος Ρουμελιωτών έστησε το 1977 αναμνηστική στήλη απέναντι από τις βουνοκορφές της Κορομηλιάς στα Καραμανέικα.
  • Η ανάδειξη της μάχης της Κορομηλιάς ή μάχη του Σοβολάκου με οπλαρχηγό τον Γεώργιο Καραΐσκάκη:
  • Ξεκίνησε το 1997 από τον σύλλογο Αγιοβλασιτων Αγρινίου και Αθήνας.Το 2001 εμπλουτίστηκε με την θεατρική αναπαράσταση , ενω μέχρι το 2009 είχε τεθεί υπό την αιγίδα του Δήμου Παρακαμπυλίων .Η αναπαράσταση συνεχίζεται μέχρι σήμερα με βασικό διοργανωτή τον σύλλογο φίλων της ιστορικής μνήμης της μάχης της Κορομηλιάς και του Θεάτρου με την συμπαράσταση των περισσότερων συλλόγων της περιοχής μας.
  • Εδω και χρόνια στην θέση Σαγδαρη στον ψηλόβραχο πραγματοποιείται εκδήλωση ,στα πατήματα του Καραΐσκάκη με πατροπαράδοτο πανηγύρι και χορευτικά συγκροτήματα.Ανάλογες εκδηλώσεις γίνονται από όλους τους πολιτιστικούς συλλόγους της περιοχής.
  • Το Οδύσσειο Θέατρο στην Ποταμούλα Αγρινίου.Με πρωτοβουλία του Βασίλη Ιωακείμ που εκμεταλλεύεται ιστορικές πηγές χτίζεται το 1998 το Οδύσσειο Θέατρο και ταυτόχρονα δημιουργείται ο σύλλογος των φίλων Οδυσσείου Θεάτρου.Μετά τον θάνατο του πρωτεργάτη Βασίλη Ιωακείμ ,ελάχιστες παραστάσεις έγιναν στον χώρο..
  • Η ανάδειξη του αρχαίου του ακροποτάμου στις Αυλακές η Κουλόπυργου: Αναδείχθηκε και μάθαμε όλοι την ιστορία του ,μέσω των Φρυκτωριών που πραγματοποιήθηκαν με μεγάλη επιτυχία δίπλα από τον Πύργο,το 2002 με την συνεργασία των φίλων του οδυσσείου Θεάτρου Ποταμούλας και του Δήμου Παρακαμπυλίων. Η εκδήλωση -μαζί με την αναπαράσταση της μάχης της Κορομηλιάς -ήταν όαση σε ένα πολιτιστικά έρημο τοπίο,αλλά δυστυχώς δεν συνεχίστηκε..Ο Πύργος αφέθηκε στην τύχη του με αποτέλεσμα πριν λίγο καιρό να καταρρεύσει η ανατολική πλευρά του..
  • Το 2008 ο νεοσύστατος σύλλογος Παρακαμπυλιων νέων προσπαθεί να αναδείξει το φυσικό κάλος ολόκληρης της περιοχής.Μια ομάδα νέων παιδιών ρίχνεται στην μάχη κάτω από άνισες συνθήκες..Η τοπική κοινωνία δεν στηρίζει τις επιλογές τους,όπως η ανάδειξη των παραλίμνιων περιοχών κάνοντας ριβερ πάρτι στον Αγαλιανο και ταυτόχρονες δράσεις με αθλήματα στο νερό..Το σποτάκι που έβγαλαν τότε συγκινεί ακόμα και σήμερα..
  • Το 2015 ξεκίνησαν εκδηλώσεις μνήμης για την μαύρη επέτειο της ολοσχερούς καταστροφής του Αγίου Βλασίου από τους Γερμανούς το 1941 από ομάδα πολιτών και τοπικών συλλόγων.
  • το 2014 ο Λίνος Υφαντής και μέλος των Παρακαμπυλιων νέων με προσωπική δουλειά και πολύ όρεξη εκδίδει τον πρώτο τουριστικό οδηγό για τα Παρακαμπυλια, που παρέχει όλες τις πληροφορίες για τους ταξιδιώτες.
  • Το 2015 με πρωτοβουλία του συλλόγου φίλων της ιστορικής μνήμης της μάχης της Κορομηλιάς και του Θεάτρου πραγματοποιήθηκε επιστημονικό -ιστορικό συνέδριο σε Άγιο Βλάση – Μεσολόγγι με θέμα την δράση του Καραΐσκάκη στην ευρύτερη περιοχή.
  • Το 2016 δυο αδέλφια Ο Χρήστος και Τίμος Παρθένης μέσω του blog τους προσπαθούν να μας γνωρίσουν την μαγεία των βουνών μας μέσα από την αγάπη τους για την ορειβασία..Σε όλο αυτό το διάστημα οι πολιτιστικοί σύλλογοι προσπαθούν με όποιο μέσο διαθέτουν να κρατήσουν τα έθιμα και τις παραδόσεις των χωριών τους διοργανώνοντας κυρίως το καλοκαίρι διάφορες εκδηλώσεις..
  • Το 2016 ο πολιτιστικός σύλλογος Χαράστης «Παναγία η Πολυσπορίτισσα» ανακαινίζει το παλιό δημοτικό σχολείο του χωριού και το μετατρέπει σε πνευματικό κέντρο της περιοχής.
ΤΣΟΥΓΚΡΙ-ΑΓΑΛΙΑΝΟΣ

ΤΩΡΙΝΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ:

Όλοι οι σύλλογοι της περιοχής προσπαθούν να διαφυλάξουν τα έθιμα και τις παραδόσεις τους,αλλά και τα φυσικά μνημεία του τόπου τους….
Σαργιάδα και Κυπάρισσος αναδεικνύουν παλιές παραδοσιακές βρύσες. Μάλιστα ο πολιτιστικός και εξωραϊστικός σύλλογος Κυπαρίσσου την χτίζει εκ βάθρων χρησιμοποιωντας μόνο παραδοσιακή πέτρα.
Ο σύλλογος Αγιοβλασιτων και Πεντακόρφου έχουν ως κύριο μέλημα τον καθαρισμό των παλιών μονοπατιών στα σοκάκια των χωριών τους.Σκοπός και η είναι η ανάδειξη των μοναδικών  φυσικών τοπίων του χωριού τους.
Μια μεγάλη προσπάθεια έχει ήδη ξεκινήσει ο σύλλογος φίλων της ιστορικής μνήμης της μάχης της Κορομηλιάς και του Θεάτρου!Την δημιουργία Ιστορικού μουσείου Γεώργιος Καραϊσκάκης στον Άγιο Βλάσιο Αγρινίου, με ταυτόχρονη ανάδειξη των Ταμπουριών και της Σπηλιάς του Καραΐσκάκη στην ιστορική Κορομηλιά!Ο Σύλλογος αναμένει απάντηση από τον Δήμο Αγρινίου,για να παραχωρηθεί χώρος μέσα στο πρώην δημαρχιακό κτήριο σε αίθουσα που δεν χρησιμοποιείται πια,καθώς και βελτίωση του δρόμου προς τον ιστορικό χώρος της Κορομηλιάς ώστε να είναι προσβάσιμος με Ι.Χ αυτοκίνητο.Θεωρείται βέβαιο ότι η δημοτική αρχή διαθέτει πολιτιστικές ευαισθησίες τέτοιες που θα βοηθήσουν στην επίτευξη των στόχων του συλλόγου
Ο σύλλογος Αγαλιανωτών διοργανώνει για τα μέλη και τους φίλους του το καλοκαίρι περιπάτους στο βουνό,ψάρεμα μπάνιο στο ποτάμι.
Ο ξενώνας 4 εποχές κοσμεί τον Άγιο Βλάσιο με τα πολυτελή δωμάτιά του, εδώ και 4 χρόνια περίπου!

ΦΡΑΓΜΑ ΚΡΕΜΑΣΤΩΝ

ΑΡΚΟΥΝ ΟΙ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΕΣ;

Όχι δεν αρκεί μόνο η φιλότιμη προσπάθεια πολιτών και συλλόγων!Πρέπει να δράσουμε τώρα συνολικά ,στοχευμένα και με οργανωμένο σχέδιο.
Ας στοιχηματίσουμε επιτέλους στο μόνο που μπορούμε να ποντάρουμε αυτή την στιγμή.Στον φυσιολατρικό και τον Ιστορικό τουρισμό.
Το στοίχημα για να κερδηθεί πρέπει να γίνουν πολλά! Με συνεργασία όλων των φορέων της Παρακαμπύλιας ενότητας η όποια θα πρέπει να έχει την πολιτική βούληση του Δήμου Αγρινίου,μπορεί να προσφερθεί ένα ικανοποιητικό πακέτο φυσιολατρικού και ιστορικού τουρισμού στα Παρακαμπύλια!
Οι ορεινές και παραλίμνιες διαδρομές,Το Οδύσσειο Θέατρο , ο Κουλόπυργος,τα ταμπούρια του Καραΐσκάκη και το ενδεχόμενο μουσείο που θα κοσμήσει την περιοχή,οι 13 Βρύσες των Ιταλών κατακτητών στην Χούνη , Η Σάγδαρη στον Ψηλόβραχο,τα αναρίθμητα μέρη με την δική τους τοπική και ιστορική αξία όπως τ αλώνι στα Σκιαδέικα και το Τσουγκρι στον Αγαλιανό,προστιθέμενα με το μεγαλύτερο σύγχρονο έργο που χει γίνει ποτέ στην περιοχή,το φράγμα των Κρεμαστών και την γέφυρα της Επισκοπής ,μπορούν να ικανοποιήσουν μεγάλη μερίδα επισκεπτών προσφερόμενα ως πακέτο τουριστικού προορισμού,και μπορούν να δώσουν τουριστική ώθηση στην περιοχή μας.

Και όλα αυτά κάτω από ένα στοχευμένο σχέδιο προώθησης με σκοπό και στόχο την οικονομική άνοδο της ιδιαίτερης πατρίδας μας..

ΑΡΧΑΙΟ ΤΟΙΧΟΣ ΣΤΟΝ ΨΗΛΟΒΡΑΧΟ

https://parakampylianews.blogspot.com/2018/06/blog-post_13.html

Διαβάστε επίσης

Facebook comments:

1 Σχόλιο

  1. Ανώνυμος

    Πολύ ωραία τα λες. Όμως για να έρθουν τουρίστες πρέπει να υπάρχουν καταλήματα για να μείνουν. Τη δεκαετία του΄90 κατασκευάστηκαν σε όλο το δήμο Παρακαμπυλίων αρκετοί ξενώνες με επιδοτούμενα προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Μάλιστα με τις γνωστές μηχανορραφίες μηχανικών ,κατασκευαστών και αρμόδιων ελεγκτών, οι δικαιούχοι δεν έβαλαν ούτε ένα ευρώ από την τσέπη τους. Πού είναι σήμερα αυτοί οι ξενώνες; Έγιναν εξοχικά των δικαιούχων. «Μαζί τα φάγαμε», είπε κάποιος και δεν είχε άδικο. Και μετά περιμένουμε τουριστική ανάπτυξη…

Σχολίασέ το

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.