Ποια επαγγέλματα θα εξαφάνιζαν η ρομποτική και οι μηχανές-εργάτες στην Ελληνική επαρχία σε μερικές δεκαετίες

rompotagrotikostomeas

Η αντικατάσταση της εργατικής τάξης από τις μηχανές στο πλαίσιο της ρομποτικής είναι ένα θέμα σαφώς που δεν μπορούμε να το δούμε στα στενά όρια της Αιτωλοακαρνανίας.

Θα μπορούσε βέβαια το θέμα να πιαστεί από τις αρχές του 1930, όταν οι καπνεργάτες έκαναν απεργία για την αντικατάσταση της «βελόνας» για την συσκευασία του καπνού από τις μηχανές. Ήταν η εποχή που η μηχανή ανακηρύσσονταν σε εχθρό της εργατικής τάξης, με τις αναταράξεις που έφερε στο μεταβατικό στάδιο αλλαγής του τρόπου ενασχολήσης.

Σήμερα, έναν αιώνα περίπου μετά, οι «νοήμονες μηχανές» ή αλλιως ρομποτ  φαίνεται να κάνουν την εμφάνιση τους. Αυτή τη φορά η αναλογία νέων επαγγελμάτων-κατάργηση παλαιών φαίνεται να ανατρέπεται, καθώς όλα τα αναλαμβάνουν οι μηχανές.

Σύμφωνα με το αμερικάνικο site career test ανάμεσα στα επαγγέλματα που κινδυνεύουν από τη ρομποτική είναι αγρότης, χειριστής μηχανημάτων φαίνεται να κινδυνεύουν. Κοντά σε αυτά προσθέτουμε κάθε λογής αχθοφόρο, μεταφορέα. Αν προχωρήσει δε και το project αυτοκίνητο χωρίς οδηγό και αυτόματη κυκλοφορία, τότε καταργούνται φορτηγατζήδες, οδηγοί λεωφορείων και άλλα συναφή.

Από την άλλη υπάρχουν οι αισιόδοξες προβλέψεις της Διεθνούς Ομοσπονδίας Ρομποτικής (IFR) η οποία  επισημαίνει ότι, παρά τους διάχυτους φόβους στα μέσα ενημέρωσης και στην κοινή γνώμη, «δεν υπάρχουν καθόλου απτά στοιχεία που να δείχνουν ότι η τρέχουσα αυτοματοποίηση είναι διαφορετική στις επιπτώσεις της πάνω στην απασχόληση. Υποστηρίζει δε ότι «παρά την εντεινόμενη αυτοματοποίηση, η ανθρώπινη εργασία θα παραμείνει ανταγωνιστική και οι άνθρωποι θα συνεχίσουν να αποτελούν κεντρικό παράγοντα στην παραγωγή. Οι ειδικοί στους τρεις τομείς που κάλυψε η νέα μελέτη -μεταποίηση, εφοδιαστική αλυσίδα (logistics) και υπηρεσίες υγείας- προβλέπουν ένα μέλλον όπου άνθρωποι και μηχανές θα έχουν αγαστή συνεργασία, πράγμα που θα αυξήσει την παραγωγικότητα».

Αν αναγάγουμε τους παραπάνω τομείς στην ελληνική επαρχία, το μόνο που μπορούμε να σκεφτούμε είναι ότι θα ευνοηθούν κατηγορίες όπως οι ιδιοκτήτες γης ή μεταφορικών εταιριών που θα προνοήσουν να αποκτήσουν «έξυπνες» μηχανές εκμηδενίζοντας το εργατικό κόστος.

Στην περίπτωση δε αυτή μπορεί να παίξει το οργουελικό σενάριο στρατιών πολλών «αέργων».  Σίγουρα πάντως θα είναι πολύ διαφορετικό από τις διαμαρτυρίες των καπνεργατών εναντιών των μηχανών του μεσοπολέμου.

Λ.Υ.

Θέματα που ενδιαφέρουν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.