Γράφει ο Σπυρίδων Γ. Γρίνος*
Πολύς λόγος έχει γίνει για την κάθετη σύνδεση της πόλης του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό. Αποτελεί μάλιστα τα τελευταία χρόνια πάγιο αίτημα της δημοτικής αρχής, αλλά και άλλων φορέων της πόλης. Επί του θέματος αυτού θα ήθελα να διατυπώσω κάποιες σκέψεις.
Καταρχάς, η σύνδεση κάθε πόλης με τους κεντρικούς οδικούς άξονες της χώρας αποτελεί σοβαρό συγκριτικό πλεονέκτημα, καθ΄ όσον αφορά την κάλυψη των συγκοινωνιακών αναγκών της, αν και οι κεντρικοί οδικοί άξονες μελετώνται κυρίως για τη σύνδεση περιφερειών και όχι πόλεων. Εάν βεβαίως υπάρχει δυνατότητα σύνδεσης και πόλεων ακόμη το καλύτερο.
Καθόσον αφορά το Αγρίνιο, δεν γνωρίζω, για ποιο λόγο η Ιόνια Οδός δεν σχεδιάστηκε να διέρχεται πλησίον της πόλης του Αγρινίου. Ούτε εάν η γεωγραφική δομή της φύσης καθιστούσε δυνατή μια τέτοια διέλευση, ούτε ποιο θα ήταν το επιπλέον οικονομικό κόστος της.
Σημασία έχει ότι το Αγρίνιο για να επικοινωνήσει σήμερα με την Ιόνια Οδό, εάν μεν επιθυμεί κάποιος να κατευθυνθεί προς Ιωάννινα θα πρέπει να διανύσει μία απόσταση 20 χλμ μέχρι τον κόμβο Κουβαρά, εάν δε επιθυμεί να κατευθυνθεί προς Αθήνα να διανύσει μια απόσταση 20 χλμ μέχρι τον κόμβο της Μπάγιας (Σταμνά). Και στις δύο περιπτώσεις απαιτείται χρόνος 20 λεπτών περίπου. Με την κατασκευή της συζητούμενης κάθετης σύνδεσης, το Αγρίνιο θα συνδεθεί με κάθετη οδό, η οποία θα αρχίζει από κάποιο σημείο νοτιοδυτικά της πόλης και θα καταλήγει κοντά στη περιοχή του Αγγελοκάστρου.
Εάν το έργο αυτό δεν αποτελεί τμήμα του οδικού άξονα «Πλατυγιάλι – Αγρίνιο – Καρπενήσι – Λαμία», παρά μόνο έργο για τη σύνδεση του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό, δεν είμαι βέβαιος, αν υπάρχει πραγματική δυνατότητα χρηματοδότησής του, ούτε εάν θα επιτύχει την ουσιαστική συντόμευση της επικοινωνίας του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό, αφού με τη νέα κάθετη σύνδεση η χιλιομετρική απόσταση, είτε προς «Μπάγια» είτε προς «Κουβαρά» θα είναι μεγαλύτερη, ενώ ο χρόνος διάνυσής της θα είναι σχεδόν ίδιος, με το χρόνο που απαιτείται σήμερα. Εν τέλει η μόνη απόσταση που θα μειωθεί χρονικά θα είναι η απόσταση Αγρίνιο – Αγγελόκαστρο. Επίσης η διέλευση του άξονα μέσα από τον εύφορο κάμπο του Αγρινίου, θα απαιτήσει την απαλλοτρίωση αγροτικών ακινήτων μεγάλης αξίας, ενώ θα έχει ως συνέπεια και την απομείωση της αξίας των εναπομεινόντων τμημάτων, αφού πρόκειται περί μικρών σχετικά σε έκταση κτηματοτεμαχίων, ενώ το υπόλοιπο που θα απομείνει θα είναι ασύμφορο για καλλιέργεια, παράγοντες που θα ανεβάσουν το κόστος της αποζημίωσης απαλλοτρίωσης και θα στερήσουν από τους αγρότες της περιοχής καλλιεργήσιμες εκτάσεις. Το θετικό σημείο της υπόθεσης, θα είναι η παροχή μεγαλύτερης οδικής ασφάλειας, αφού θα πρόκειται για σύγχρονο αυτοκινητόδρομο.
Οι παραπάνω επισημάνσεις μου αποτελούν προβληματισμούς και μόνο, χωρίς να είμαι αρνητικός στη συζητούμενη κάθετη σύνδεση.
Με δεδομένο όμως, ότι και αν ακόμη κατασκευασθεί ο άξονας αυτός, γεγονός για το οποίο δεν είμαι καθόλου βέβαιος, θα χρειαστεί οπωσδήποτε χρονικό διάστημα αρκετών ετών, μήπως θα έπρεπε να εξετασθεί και η περίπτωση βελτίωσης και διεύρυνσης του υπάρχοντος οδικού δικτύου προς «Μπάγια» και «Κουβαρά»?
Μια τέτοια διεύρυνση και βελτίωση, αφενός μεν θα διευκολύνει και θα παρέχει μεγαλύτερη οδική ασφάλεια από την υπάρχουσα σήμερα, αφετέρου δε, θα εξυπηρετήσει και τις επιχειρήσεις που έχουν αναπτυχθεί εκατέρωθεν της Εθνικής Οδού, δεδομένου, ότι τόσο ο δρόμος προς Μεσολόγγι, μέχρι τη διασταύρωση προς Ζευγαράκι, όσο και ο δρόμος προς Κουβαρά, έχουν γίνει στην πραγματικότητα αστικοί δρόμοι. Τέτοιου είδους παρέμβαση μπορεί να γίνει σε πολύ συντομότερο χρονικό διάστημα και χωρίς την επιβάρυνσή της με κόστη αποζημίωσης από απαλλοτριώσεις, αφού υπάρχει ήδη απαλλοτριωμένη ζώνη σε μεγάλο πλάτος εκατέρωθεν της σημερινής εθνικής οδού. Μήπως δηλαδή, παράλληλα με την επιδίωξη κατασκευής της κάθετης σύνδεσης, να στοχεύσουμε στη βελτίωση και διεύρυνση της σημερινής εθνικής οδού Αγρινίου προς Αθήνα και Ιωάννινα αντίστοιχα?
*Δικηγόρος – Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Δήμου Αγρινίου με επικεφαλής τον Κωνσταντίνο Πιστιόλα
8 Σχόλια
Πολύ σωστός Έτσι θέλουμε τη δημοτική αρχή με όραμα και δυναμική. Ευχόμαστε να δούμε κάποτε αυτόνομο πανεπιστήμιο Αγρινίου με έδρα το Αγρίνιο. Περιφέρεια Δυτικής Στερεάς Ελλάδας με έδρα το Αγρίνιο. αρκετά με την εγκατάλειψη και τη απομόνωση. Δεν αντέχει το Αγρίνιο άλλη αδράνεια στασιμότητα και ανικανότητα.
Ωπ!!! τώρα μόλις διάβασα ολόκληρο το άρθρο. ΜΕΓΑΛΟ ΦΑΟΥΛ . Τα περί βελτίωσης των υπαρχουσών δρόμων τα έλεγε και ο αντιπεριφεριεάρχης Υφαντής που ήταν πατρινός και ήθελε ένα Αγρίνιο αδύναμο και δορυφόρο της Πάτρας. Φυσικά και ο χρόνος δεν είναι μόνο 20 λεπτά ενώ η κάθετη σύνδεση βάζει το Αγρίνιο στην Ιόνια. και η πόλη μπαίνει στη “λογική” του κάθε διερχόμενου . Ελπίζω να μην συμμερίζεται ο επικεφαλής της παράταξης την αποψή σου γιατί….
Σωστά ένας δρόμος που έγινε τη δεκαετία του εξήντα ένας δρόμος με την μισή εμπορική δραστηριότητα του νομού ένας δρόμος που μετακινούνται οι μισοί κάτοικοι του νομου καθημερινά και Ωππ… κάποιοι δεν θέλουν να βελτιώσουν μετά από 60χρονια ωπααα…
Εσύ δεν ήξερες ότι η Ιόνια και η σύνδεση ήταν επί δημαρχίας Μοσχολιού που στηρίζετε; Η σε ενοχλεί αν θα χαθούν όλες οι καλλιεργήσιμες εκτάσεις όταν η ένωση που γέμισε παντού φωτοβολταϊκά και σε στηρίζει δέσμευσε τοσες καλλιεργήσιμες εκτάσεις που δεν επανέρχονται; Ε ρε κάτι άγχη που σας πιάνουν τάχα τάχα
Αν θέλει κάποιος να πάει Λευκάδα Ιωάννινα από που είναι πιο κοντά από το ριβιο η το Αγγελόκαστρο ο δρόμος για αστακό πλατυγιαλι καταλήγει στο κόμβο Μπάγια.Αθήνα πάλι από κόμβο Μπάγια βολεύει Μακρυνείας καινούριο Παναιτώλιο θερμο κ.τ.λ θα πάνε Αγγελόκαστρο για αθηνα θα τρελαθουμεεεε.
Κσβετοι άξονες γίναν μόνο στην Εγνατία οδό που ήταν ένας καινούριας χάραξης δρόμος και έπρεπε κάπως να συνδεθούν οι πόλεις.Οι πόλεις Λαμία Λάρισα Βόλος και άλλες ανάπτυξαν τις παλιές τους συνδέσεις και κράτησαν και την εμπορικότητα τους
Χάνεις όλους τους πιθανούς επισκέπτες που ίσως θα είχες από την κάθετη σύνδεση τη στιγμή που δεν πατάει κανείς Αγρίνιο βλέποντας στο gps το μαύρο χάλι των συνδέσεων για να διατηρήσεις μια ανυπαρκτη εμπορικότητα? που τελική δεν έχει και καμία σχέση το ένα με τυο άλλο . Τι δουλειά έχει η Λάρισα και ο Βόλος με το φτωχό Αγρίνιο? Αν περναγε η ιόνια δίπλα τοους δεν θα εκαναν σύνδεση?? Τι λετε ωρε?? Εκεί επίσης ο επισκέπτης είναι δεδομένος ε΄δω τον ψχάχνεις με το τουφέκι. Οπότε τρολάκια ειστε πάτε να βγάλετε σωστή την μπαρούφα που είπε ο υπόψήφιος.
Αυτοί που δεν μπορούν να έρθουν με ντζι πι ες στο Αγρίνιο σκέψου τι θα πάθουν αν μπουν μες την Πόλη θα έρθει η εμακ να τους βγάλει