«Η προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας να εφαρμόσει εμπράκτως τις αρχές της ισοτιμίας και της δικαιοσύνης, βρίσκει συμμέτοχη ολόκληρη την ελληνική κοινωνία»…
Το σχολείο, ως ένας κατεξοχήν κοινωνικός θεσμός, δεν μπορεί να στέκεται ως απλός παρατηρητής των ραγδαία μεταβαλλόμενων συνθηκών που υφίστανται στην ελληνική κοινωνία. Η αντιστοιχία μεταξύ της υφιστάμενης κοινωνικής κατάστασης και της εκπαίδευσης καθιστούν προφανέστατα την ανάγκη μιας ρηξικέλευθης αναδιάρθρωσης του εκπαιδευτικού συστήματος που να περιλαμβάνει νέες συνθήκες σχολικής ζωής και διαδικασίες μάθησης, νέα γνωστικά αντικείμενα, αναβαθμισμένες υποδομές και αναπροσαρμοσμένο ωρολόγιο πρόγραμμα.
Τις προηγούμενες ημέρες γίναμε μάρτυρες μιας προσπάθειας της αντιπολίτευσης, ιδιαίτερα της αξιωματικής, καθώς και μερίδας των Μέσων Ενημέρωσης να στρεβλώσουν τις ειλικρινείς προθέσεις που παρουσιάζει το κυβερνητικό νομοθέτημα για την ουσιαστική ενίσχυση του δημόσιου Σχολείου, εντός του ασφυκτικού οικονομικού πλαισίου που ταλανίζει ολόκληρη την σχολική κοινότητα, τα τελευταία χρόνια.
Πέραν λοιπόν της συνθηματολογίας με την οποία αρέσκεται να αντιμετωπίζει τα σοβαρά και καθημερινά προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας, η αξιωματική αντιπολίτευση, οφείλουμε με νηφαλιότητα να αποσαφηνίσουμε στην ελληνική κοινωνία ότι, η δημιουργία του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου που πρόκρινε με τη νομοθετική της πρωτοβουλία η κυβέρνηση συνιστά την εκπλήρωση της συνταγματικής υποχρέωσης για παροχή ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες, της ίδιας βαθμίδας.
Όσο, οι αντιπολιτευτικές Κασσάνδρες επενδύουν στη δημιουργία κλίματος κοινωνικής ανασφάλειας στην καθημερινότητα των συμπολιτών μας, τόσο η ελληνική Κυβέρνηση και ο ΣΥΡΙΖΑ θα δίνουν τεκμηριωμένες απαντήσεις. Η καταγγελία της ΝΔ για κυβερνητική υποβάθμιση του ολοήμερου σχολείου και μεθόδευση κλεισίματος εκατοντάδων (4/θέσιων και κάτω) δημοτικών σχολείων σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας μας είναι παντελώς ψευδής και ανυπόστατη. Επιτέλους, ας κατανοήσουν οι πολιτικοί αντίπαλοι της Κυβέρνησης, ότι ο πολιτικός τους τυχοδιωκτισμός είναι αδύνατο και απαγορευτικό να συναρτάται με τις δίκαιες ανησυχίες ολόκληρης της σχολικής κοινότητας.
Η ελληνική κοινωνία πρέπει να γνωρίζει ότι, ο νέος ενιαίος τύπος ολοήμερου δημοτικού σχολείου, όχι μόνο διατηρεί τα θετικά στοιχεία του ΕΑΕΠ, που, ωστόσο προβλέπονταν μόνο για 1337 συνολικά 12/θέσια ολοήμερα δημοτικά σχολεία, αλλά παράλληλα στοχεύει στην επέκταση των προσφερόμενων γνωστικών αντικειμένων στους μαθητές όλων των τύπων σχολείων από 4/θέσια και πάνω. Επιπλέον, στη λειτουργία των μονοθέσιων, διθέσιων και τριθέσιων δημοτικών σχολείων δεν συντελείται καμία απολύτως αλλαγή.
Το Υπουργείο Παιδείας σήκωσε το βάρος της ευθύνης του απέναντι στους υφιστάμενους ανορθολογισμούς του ισχύοντος καθεστώς στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση. Η δυνατότητα παρακολούθησης γνωστικών αντικειμένων, όπως η Πληροφορική και η Θεατρική Αγωγή, καθώς και αυξημένων ωρών σε μαθήματα όπως τα Αγγλικά, η Φυσική Αγωγή και τα Εικαστικά μόνο σε έναν τύπο σχολείου, αυτόν του Ενιαίο Αναμορφωμένο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα (ΕΑΕΠ), δίχως την αντίστοιχη ευκαιρία σε μη ενταγμένα δημοτικά σχολεία στο ΕΑΕΠ, δεν θα μπορούσε να γίνεται στο μέλλον ανεκτή.
Επιπλέον, αντίστοιχες διακρίσεις λαμβάνουν χώρα στα μη ΕΑΕΠ δημοτικά σχολείων με την ολοκλήρωση των μαθημάτων δύο διδακτικές ώρες νωρίτερα από τους μαθητές των ΕΑΕΠ, αλλά και στους μαθητές της Γ΄ και Δ΄ τάξης που ολοκληρώνουν τα μαθήματα τους μία ώρα νωρίτερα. Γίνεται σαφές, πως παρά τις όποιες αντικειμενικές δυσκολίες, δεν δικαιούται κανείς να στέκεται με αναβλητικότητα πάνω στο εν λόγω επίπεδο διακρίσεων μεταξύ των μαθητών του δημοτικού σχολείου.
Η προσπάθεια του Υπουργείου Παιδείας να εφαρμόσει εμπράκτως τις αρχές της ισοτιμίας και της δικαιοσύνης, βρίσκει συμμέτοχη ολόκληρη την ελληνική κοινωνία. Προωθούμενες αλλαγές, όπως η ενιαία παροχή κοινών γνωστικών και διδακτικών αντικειμένων σε όλους τους τύπους δημοτικών σχολείων της χώρας από 4/θέσια και πάνω (περίπου δηλ. 3.555 σχολικές μονάδες), κι η ενοποίηση των Εβδομαδιαίων Ωρολογίων Προγραμμάτων, κατόπιν γνωμοδότησης του Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής(ΙΕΠ), που συνεπάγεται την καθιέρωση του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου, έρχονται να θεραπεύσουν τις ισχύουσες αδικίες και να αποδώσουν στο δημόσιο σχολείο τον ουσιαστικό του ρόλο μέσα στις συνθήκες κρίσης που βιώνει η πατρίδα μας.
Απέναντι στην προσπάθεια του κ. Κ. Μητσοτάκη να μετατρέψει σε πελάτες τους μαθητές του δημόσιου σχολείου, υπηρετώντας το ακραιφνώς νεοφιλελεύθερο σχέδιό του, η υπόσχεση του Υπουργού Παιδείας κ. Ν. Φίλη για ένα νέο, ενιαίου τύπου ολοήμερο δημοτικό σχολείο, όπου όλα τα παιδιά θα διδάσκονται γνωστικά αντικείμενα, τα οποία μέχρι σήμερα προσφέρονταν μόνο στο 1/3 των δημοτικών σχολείων, αποτελεί την πραγματική ελπίδα. Η εκπαιδευτική μεταρρύθμιση με αποκλειστικό γνώμονα τη δημιουργία ενός σχολείου με ποιότητα και ισότητα οφείλει να φτάσει και θα φτάσει στον τελικό της προορισμό.
• Ο Σταύρος Καραγκούνης είναι Μέλος της Κεντρικής Επιτροπής του ΣΥΡΙΖΑ.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ VIDEO