Κυριακή, Ιούλιος 21, 2019

Λύθηκε το μυστήριο για τις τοιχογραφίες της Ι.Μ. Πρεβέντζας που σκεπάστηκε από την τεχνητή λίμνη Καστρακίου

Σε Ναύπακτο και Αντίρριο και όχι στα Γιάννενα όπως που εικαζόταν.

Στην Ερώτηση του Βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας κ. Δημήτρη Κωνσταντόπουλου  με θέμα «Φύλαξη, συντήρηση και έκθεση τοιχογραφιών Ι.Μ. Παναγίας Πρεβέντζας» απάντησε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού κ. Μυρσίνη Ζορμπά.

Ο κ. Κωνσταντόπουλος επεσήμανε στην ερώτησή του ότι οι ανεκτίμητης πολιτιστικής αξίας τοιχογραφίες του βυζαντινού ναού Εισοδίων της Θεοτόκου Πρεβέντζας αποτελούν μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς της Αιτωλοακαρνανίας και θα πρέπει να καταβληθεί κάθε προσπάθεια ώστε να είναι διαθέσιμες για επίσκεψη στο κοινό, με έκθεσή τους σε κατάλληλο χώρο στην Αιτωλοακαρνανία υπό την εποπτεία της Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέθεσαν οι αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου οι τοιχογραφίες βρίσκονται αποθηκευμένες με ασφάλεια στο εργαστήριο συντήρησης της 22ης ΕΒΑ στη Ναύπακτο και σε αίθουσα του Φρουρίου Αντιρρίου, χωρίς, ωστόσο, να έχουν συντηρηθεί λόγω έλλειψης προσωπικού.
Με στόχο την εξεύρεση της καταλληλότερης λύσης για τη μεταφορά και συντήρηση των τοιχογραφιών, η αρμόδια ΕΦΑ Αιτωλοακαρνανίας και Λευκάδας βρίσκεται σε συνεννόηση με την Διεύθυνση Συντήρησης Αρχαίων και Νεώτερων Μνημείων και το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο, ενώ παράλληλα αναζητείται και χώρος για περιοδική έκθεσή τους μετά την συντήρησή τους, αναφέρεται στην απάντηση.

Το ιστορικό
Η κατασκευή του υδροηλεκτρικού σταθμού Καστρακίου στον Αχελώο ποταμό και η δημιουργία της τεχνητής λίμνης Καστρακίου το 1969, είχαν ως αποτέλεσμα να κατακλυσθεί η Ιερά Μονή Παναγίας Πρεβέντζας, μονή του 13ου αιώνα, αφού αποτοιχίστηκαν οι σημαντικές τοιχογραφίες της, με την επιστημονική καθοδήγηση του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Οι τοιχογραφίες αυτές μέχρι το 1984 φυλάσσονταν σε αποθήκες της ΔΕΗ, εγγύς του υδροηλεκτρικού σταθμού Καστρακίου, με προφανή ωστόσο τον κίνδυνο καταστροφής τους εξαιτίας ακριβώς της μη ενδεδειγμένης φύλαξής τους σε αποθήκες.
Για το λόγο αυτό, το 1984 με πρωτοβουλία του Δήμου Αγρινίου και του προέδρου της Ιστορικής και Αρχαιολογικής Εταιρείας Δυτικής Στερεάς Ελλάδος Τάκη Μελισσινού προς τη ΔΕΗ και τον τότε Προϊστάμενο της 8ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και αργότερα Δ/ντη του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου κ. Δημ. Κωνστάντιου , οι τοιχογραφίες μεταφέρθηκαν στα εργαστήρια της 8ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων στα Ιωάννινα με σκοπό τη συντήρηση και επιστροφή τους στη συνέχεια στο Αγρίνιο και την τοποθέτησή τους σε χώρο που ο Δήμος Αγρινίου θα είχε κατάλληλα προετοιμάσει.
Υπεγράφη δε και σχετικό πρωτόκολλο παράδοσης και παραλαβής μεταξύ εκπροσώπου της Νομικής Υπηρεσίας της ΔΕΗ, του Προϊσταμένου της 8ης Εφορείας Βυζαντινών Αρχαιοτήτων και του Αντιδημάρχου Αγρινίου.
Για πολλά χρόνια, η συντήρηση δεν είχε πραγματοποιηθεί και η τύχη των τοιχογραφιών αγνοείτο, παρά τις συνεχείς μάλιστα οχλήσεις του Δήμου Αγρινίου προς την 8η Εφορεία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.
Σε σχετική με το θέμα ερώτηση του Βουλευτή Αιτωλοακαρνανίας Ιωάννη Βαϊνά το 2002, το Υπουργείο Πολιτισμού είχε απαντήσει ότι οι τοιχογραφίες της Παναγίας Πρεβέντζας φυλάσσονταν στο Βυζαντινό Μουσείο Ιωαννίνων και ότι αναζητείτο από το Υπουργείο ο κατάλληλος μουσειακός χώρος στην Αιτωλοακαρνανία στον οποίο θα μεταφέρονταν για μόνιμη έκθεση.
Έκτοτε ωστόσο έως και σήμερα, ήταν άγνωστος ο χώρος που φυλάσσονται οι τοιχογραφίες και η κατάσταση στην οποία βρίσκονται, αν έχουν συντηρηθεί ή αν έχουν ανάγκη συντήρησης. Ήταν επίσης άγνωστο αν εξακολουθούν να βρίσκονται στο Βυζαντινό Μουσείο Ιωαννίνων ή όχι.
Πλέον το μυστήριο λύθηκε καθώς από την απάντηση προέκυψε πως οι τοιχογραφίες βρίσκονται αποθηκευμένες στο εργαστήριο συντήρησης της 22ης ΕΒΑ στη Ναύπακτο και σε αίθουσα του Φρουρίου Αντιρρίου.

Θέματα που ενδιαφέρουν

4 Σχόλια

  1. Ανώνυμος

    Ο πολιτισμός της Αιτωλίας, τη δουλειά έχει από εδώ καί από εκεί, δεν είναι υπεύθυνη η τοπική φορείς της ευρύτερης περιοχής γιά το πολιτισμό του τόπο τους; Η τοιχογραφίες τη δουλειά έχουν εδώ καί εκεί, εσείς μπορείτε να πάρετε κάποιου άλλου λαού πολιτισμό; Να λένε να αυτά είναι στό Αγρίνιο για αποκατάσταση, αμ δε,δεν είν κοροϊδα,να δινε το πολιτισμοτους εδώ και κεί, και μετά να ψάχνουν

  2. Δήμητρα

    Γιατί στο Αγρίνιο και όχι στο τόπο που γεννήθηκαν?

  3. Δήμητρα

    Γιατί στο Αγρίνιο και όχι στο τόπο που γεννήθηκαν΄,Σαν ελάχιστη αποζημίωση για τις καταστροφές που υπέστησαν πολιτισμός, περιουσίες,περιβάλλον.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.