Δευτέρα, 14 Ιουνίου, 2021

Μάλτα: Η χώρα με τις περισσότερες οικονομικές συναλλαγές με Αιτωλοακαρνανία προεπαναστατικά

Μάλτα: Η χώρα με τις περισσότερες οικονομικές συναλλαγές με Αιτωλοακαρνανία προεπαναστατικά

Του Λίνου Υφαντή,

Προεπαναστατικά η αναγέννηση του Ελληνισμού προήλθε από την ναυτιλία ιδίως. Συνειρμικά καταγράφονται η Ρωσία και η Βενετία ως οι χώρες που είχαν τις μεγαλύτερες οικονομικές συναλλαγές με τις τουρκοκρατούμενες ελληνικές περιοχές. Το μεγαλύτερο όμως λιμάνι προορισμού ήταν η Βαλέτα της Μάλτας για τα Μεσολογγίτικα πλοία και τους καπετάνιους τους.

Το στοιχείο αυτό καταγράφεται με παραστατικό τρόπο στον παρακάτω πίνακα του επιστημονικού άρθρου της Κατερίνας Παπακωνσταντίνου, λέκτορας του Ιονίου Πανεπιστημίου  με τίτλο  “The Port of Messolonghi: Spatial Allocation and Maritime Expansion in the Eighteenth Century” που δημοσιέυτηκε στο επιστημονικό περιοδικό The Historical Review/La Revue Historique, Vol 7, 2010.  Συγκεκριμένα παρουσιάζονται οι προορισμοί των Μεσολογγιτών Καπετάνιων προς τα Ευρωπαϊκά Λιμάνια. Την πρωτοκαθεδρία σε νούμερο εισόδων έχει η Βαλλέτα της Μάλτας με 700, ακολουθεί το Λιβόρνο με λίγο περισσότερες από 400 και υπολείπονται άλλες Ιταλικές πόλεις όπως η Ανκόνα, η Τεργέστη κ.α. Τα στοιχεία αυτά αφορούν το διάστημα μεταξύ 1700-1821.

Το νησί των Ιπποτών επιλέχθηκε ως προορισμός λόγω της  προστασίας που τους πρόσφερε ο Μεγάλος Μάγιστρος της Μάλτας στους Μεσολογγίτες και γενικά στους Έλληνες ναυτικούς επιτρέποντάς τους να φέρουν την σημαία της Μάλτας, και στον πόλεμο της Αυστριακής Διαδοχής που εμπόδιζε τα γαλλικά πλοία να κινηθούν με άνεση στα νερά της Μεσογείου. Η Μάλτα περιήλθε στην κυριαρχία του Ναπολέοντα και των Γάλλων το 1798.

Όπως και να έχει, η περίπτωση της Μάλτας καταγράφεται ως το ξένο κράτος με το οποίο το Μεσολόγγι και η Αιτωλοακαρνανία είχε τις περισσότερες οικονομικές συναλλάγες, στοιχείο που παραμένει άγνωστο στην τοπική ιστορία.

Με πληροφορίες από:

Κατερίνα Παπακωνσταντίνου,  “The Port of Messolonghi: Spatial Allocation and Maritime Expansion in the Eighteenth Century“, περιοδικό The Historical Review/La Revue Historique, Vol 7, 2010.

Κατερίνα Παπακωνσταντίνου, Η ανάπτυξη του Εμπορικού Στόλου του Μεσολογγίου τον 18ο Αιώνα. http://www.elzoni.gr/html/ent/562/ent.24562.asp

 

Κατερίνα Παπακωνσταντίνου,  “The Port of Messolonghi: Spatial Allocation and Maritime Expansion in the Eighteenth Century”, περιοδικό The Historical Review/La Revue Historique, Vol 7, 2010.

 

Θέματα που ενδιαφέρουν

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.