Άρθρο του Βασίλη Κωνσταντινίδη
Προέδρου του Συνδέσμου Αργυροπηγαδιτών
Η σκληρή πραγματικότητα που ζουν τα ορεινά χωριά του Δήμου Θέρμου με το πρωτόγονο χωμάτινο οδικό δίκτυο και η ανυπαρξία μιας ορατής προοπτικής αντιμετώπισης του προβλήματος, πρωτίστως από την πλευρά της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, που έχει την αρμοδιότητα και την ευθύνη για το συγκεκριμένο θέμα, μας κάνει να παρακολουθούμε με αγωνία όλες τις ανακοινώσεις της Περιφέρειας που σχετίζονται με θέματα υποδομών, ανάπτυξης κ,λ.
Η αλήθεια είναι ότι διαβάζοντας τα Δελτία Τύπου της Περιφέρειας γεννιούνται μεγάλα ερωτηματικά. Για παράδειγμα διαβάζουμε :
«Πάνω από 173 εκατομμύρια ευρώ είναι ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων που υλοποιούνται ή χρηματοδοτούνται από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας στην Περιφερειακή Ενότητα Αιτωλοακαρνανίας μέσω του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος «Δυτική Ελλάδα 2014 – 2020», του Επιχειρησιακού Προγράμματος Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη (ΕΠΠΕΡΑΑ), του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων της ΠΔΕ.»
Και ειδικότερα:
«6. Συντηρήσεις επαρχιακού οδικού δικτύου της Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλοακαρνανίας, καθαρισμοί πρανών, τάφρων, ασφαλτοστρώσεις κ.α., ύψους πάνω από 16.000.000 ευρώ.»
Οι αντίστοιχες ανακοινώσεις για την Ηλεία:
«Τα έργα στην Π.Ε. Ηλείας ξεπερνούν σε προϋπολογισμό τα 164 εκατομμύρια ευρώ και πρόκειται για έργα που υλοποιούνται ή χρηματοδοτούνται από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας μέσω του Περιφερειακού Επιχειρησιακού Προγράμματος «Δυτική Ελλάδα 2014 – 2020», του Επιχειρησιακού Προγράμματος Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη (ΕΠΠΕΡΑΑ), του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων και των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων της ΠΔΕ.»
Και σε σχέση με τις συντηρήσεις του οδικού δικτύου:
«Μόλις χθες εγκρίθηκαν από την Εκτελεστική Επιτροπή της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας τρεις νέες εργολαβίες για το επαρχιακό οδικό δίκτυο της Ηλείας, ύψους περίπου 6 εκατ. ευρώ και αφορούν το βόρειο, το νότιο δίκτυο, καθώς και την περιοχή της Πηνείας.
Τα έργα τόσο για τη συντήρηση, βελτίωση, αποκατάσταση και άρση της επικινδυνότητας, όσο και στον ηλεκτροφωτισμό, στη διαγράμμιση συνεχίζονται με τον προϋπολογισμό των έργων αυτών να ξεπερνά τα 12 εκατομμύρια ευρώ, ενώ ήδη σχεδιάζονται και νέες παρεμβάσεις σε επιπλέον περιοχές.»
Όταν
- η Π.Ε Αιτωλοακαρνανίας έχει έκταση 5.448 τετραγωνικά χιλιόμετρα (μεγαλύτερη σε έκταση περιφερειακή ενότητα της χώρας) και διπλάσια αυτή ς της Ηλείας 2.641 τετρ.χιλ.
- Η Π.Ε Αιτωλοακαρνανίας είναι σε μεγάλο ποσοστό ημιορεινή και ορεινή σε αντίθεση με την Π.Ε Ηλείας που το 60% χαρακτηρίζεται πεδινή.
Η ίδια η Περιφέρεια αναγνωρίζει και καταγράφει στο ΠΕΝΤΑΕΤΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΙΑΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
- ότι υπάρχει σημαντική υστέρηση στο υφιστάμενο Εθνικό Οδικό Δίκτυο και μάλιστα αυτό της Αιτωλοακαρνανίας (σελ.5 )
- Το οδικό δίκτυο της Περιφέρειας είναι ιδιαίτερα εκτεταμένο. Το Εθνικό Οδικό Δίκτυο εκτείνεται σε μήκος 895 χλμ, ενώ το Επαρχιακό Οδικό δίκτυο εκτείνεται σε μήκος 3.520 χλμ. περίπου. Στα παράλια και στα πεδινά είναι ανεπτυγμένο, ενώ είναι σχετικά ανεπαρκές, ποσοτικά και ποιοτικά, στις μειονεκτικές ορεινές περιοχές.
- (σελ.100 )
Αν τα οποιαδήποτε διαθέσιμα χρήματα της Περιφέρειας κατανέμονται εξίσου στις τρεις Περιφερειακές Ενότητες χωρίς να λαμβάνονται υπόψη η έκταση, ο πληθυσμός, το επίπεδο των υποδομών και ειδικότερα αυτό του οδικού δικτύου, χωρίς δηλαδή να λαμβάνονται υπόψη οι ανάγκες της κάθε Ενότητας, το μόνο που διασφαλίζεται είναι η διεύρυνση της ανισότητας και η καταδίκη της πιο υποβαθμισμένης περιοχής, δηλαδή της Αιτωλοακαρνανίας και πολύ περισσότερο του πιο ορεινού τμήματός της.
Είναι, πιστεύουμε, σωστό να απαιτούμε από τα Πολιτικά Όργανα όπως είναι η Περιφέρεια, το Περιφερειακό Συμβούλιο κ,λ να σταθμίζουν τις ανάγκες όλων των πολιτών της Περιφέρειας αναγνωρίζοντας τα ίδια δικαιώματα σε όλους. Το δικαίωμα της πρόσβασης πρέπει να αναγνωριστεί σε όλους τους πολίτες, και το οδικό δίκτυο των ορεινών χωριών απαιτεί αντιμετώπιση. Δεν είναι οι πολίτες της ορεινής Αιτωλοακαρνανίας δεύτερης κατηγορίας.