Κίνηση πολιτών ζητά ανταποδοτικότητα και εναρμόνιση με τα ισχύοντα στην Ευρώπη
Έκανε και πάλι φέτος την εμφάνισή της στο Αγρίνιο η Πανελλαδική Κίνηση Μη Ανταποδοτικών Τελών Κυκλοφορίας, η οποία μέσω μιας ακτιβιστικής ενέργειας ζητά ανταποδοτικότητα στα τέλη κυκλοφορίας και εναρμόνισή τους με τα αντίστοιχα τέλη που εφαρμόζονται στην υπόλοιπη Ευρώπη.
Όσοι συμμετέχουν στην πρωτοβουλία αυτή, περισσότεροι από 500 Αγρινιώτες μέχρι στιγμής και αρκετές χιλιάδες πανελλαδικά, καταβάλουν συμβολικά το ποσό τους 1 ευρώ ως τέλος κυκλοφορίας, αντί για το ποσό που έχει ορίσει το υπουργείο Οικονομικών για το όχημά τους. Επιπλέον, καταβάλουν το ποσό των 25 ευρώ προς την Κίνηση αλλά και το Ινστιτούτο Καταναλωτών, για τα διάφορα έξοδα που υπάρχουν. Αν και η υπόθεση δεν έχει φθάσει ακόμα στα δικαστήρια, όπως είναι η απώτερη επιδίωξη, ώστε να φανεί και εκ των πραγμάτων η αποτελεσματικότητά της πρωτοβουλίας, η δυναμική που έχει αναπτυχθεί είναι ιδιαίτερα μεγάλη.
Ορμώμενη από την κακή κατάσταση του οδικού δικτύου, η Πανελλαδική Κίνηση Μη Ανταποδοτικών Τελών Κυκλοφορίας, ξεκίνησε ως πρωτοβουλία από την Κέρκυρα το 2008 και τον δικηγόρο Γιώργο Καλούδη, της παράταξης Επτανησιακή Αναγέννηση. Τόσο απογοητευμένοι από την κάκιστη κατάσταση του οδικού δικτύου, όσο και από τα δυσανάλογα μεγάλα τέλη κυκλοφορίας που πληρώνουν οι Έλληνες οδηγοί, ξεκίνησαν μια διαδικασία με τελικό σκοπό τη δικαστική διαμάχη με την πολιτεία. Εκεί θα απαντηθεί και το πλέον ουσιαστικό ερώτημα το οποίο τίθεται, το κατά πόσο δηλαδή υπάρχει ανταποδοτικότητα των τελών αλλά και για το εάν τα «φουσκωμένα» ποσά που καταβάλουν οι Έλληνες οδηγοί είναι δίκαια.
Η Κίνηση έφτασε και στο Αγρίνιο στα τέλη του 2011 με αρχές του 2012. Την περσινή χρονιά συμμετείχαν σ’ αυτήν περίπου 200 Αγρινιώτες και 300 Μεσολογγίτες. Ο Σωτήρης Τηγανίτας, εκπροσωπεί την Κίνηση στην πόλη μας και κατάφερε μέσω διαδικτύου να την επεκτείνει και σε άλλες πόλεις, με αποτέλεσμα αυτή να έχει πλέον πανελλαδική εκπροσώπηση. Ήδη μέχρι σήμερα, περισσότεροι από 500 Αγρινιώτες συμμετέχουν ενώ άνθρωποι της Κίνησης θα βρίσκονται έξω από την εφορία Αγρινίου και τη Δευτέρα που μας έρχεται. Πέρα από ιδιοκτήτες ΙΧ, στο Αγρίνιο συμμετέχουν και κάποιοι ιδιοκτήτες φορτηγών, ενώ στην Πάτρα συμμετέχουν 700-800 ιδιοκτήτες ταξί. Πανελλαδικά, τα μέλη υπολογίζονται σε αρκετές χιλιάδες.
Το σκεπτικό που τους διακατέχει, είναι ότι δεν πρόκειται για «τζαμπατζήδες», ούτε σκοπός τους είναι να μείνουν μόνο στον ακτιβισμό αλλά επιδιώκουν ένα ουσιαστικό και τελεσίδικο αποτέλεσμα. Δεν αρνούνται την καταβολή οποιουδήποτε ποσού ως τέλος κυκλοφορίας, θεωρούν όμως απαράδεκτα τα ύψη στα οποία κυμαίνονται αυτά τα ποσά, ειδικά αν λάβει κανείς υπόψη του τον «φόρο αίματος», όπως χαρακτηριστικά είπε ο κ. Τηγανίτας, που πληρώνουν οι Έλληνες οδηγοί στην άσφαλτο καθημερινά. «Επιπλέον, είναι παράλογο», συνέχισε ο ίδιος, «ένα ΙΧ 2.000 κυβικών στην Ισπανία να πληρώνει 56 ευρώ τέλη κυκλοφορίας, ενώ στην Ελλάδα 500 ευρώ και άλλο τόσο φόρο πολυτελείας. Αυτό που θέλω εγώ προσωπικά, είναι οι πολίτες να μάθουν να διεκδικούν μόνοι τους τα δικαιώματά τους».
Το κόστος των 25 ευρώ που απαιτείται για όσους συμμετέχουν στη διαδικασία, είναι για την κάλυψη των εξόδων που απαιτούνται, για το 50σέλιδο κείμενο ανακοπής που περιλαμβάνει την ευρωπαϊκή νομοθεσία για τα τέλη κυκλοφορίας, τα έξοδα δικαστικού επιμελητή, τις φωτοτυπίες και τα διπλότυπα. Κατόπιν, όλοι οι οδηγοί λαμβάνουν ένα επίσημο, έγκυρο έγγραφο, το οποίο μπορούν να χρησιμοποιήσουν για πάσα χρήση και να το υποδείξουν αν τους ζητηθεί παραστατικό πληρωμής τελών κυκλοφορίας. Στην ουσία, τα έγγραφα αυτά αναφέρουν ότι εκκρεμεί δικαστική απόφαση η οποία και θα ορίσει το ποσό το οποίο θα πρέπει ο πολίτης να πληρώσει για τα οχήματα που έχει στην κατοχή του. Εξαίρεση υπάρχει για όσους επιθυμούν να προχωρήσουν σε πώληση του αυτοκινήτου τους, οι οποίοι δεν μπορούν να συμμετέχουν.
Στην Κίνηση αυτή, από φέτος συμμετέχει και η Ένωση Καταναλωτών Αιτωλοαρκανίας και το Ινστιτούτο Καταναλωτών, το οποίο και την υποστηρίζει. Όπως μας είπε ο Γιώργος Λεχουρίτης, πρόεδρος του ΙΝΚΑ αλλά και της τοπικής Ένωσης, από τη στιγμή που ζητήθηκε η υποστήριξη της προσπάθειας αυτής, το ΙΝΚΑ έγινε αποδέκτης της πρότασης. «Μελετήσαμε σοβαρά τις θέσεις της Κίνησης και πιστεύουμε ότι έχουν βάση. Τα τέλη πρέπει να έχουν ανταποδοτικότητα, δεν είναι φόρος. Θα πρέπει να προσφέρονται οι υπηρεσίες τις οποίες υποτίθεται ότι παρέχει το κράτος. Θεωρούμε ότι υπάρχει βάση για προσφυγή στο Συμβούλιο της Επικρατείας και σε περίπτωση ακύρωσης, θα καταφύγουμε ακόμα και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο».
Όπως μας πληροφόρησε ο κ. Τηγανίτας, όλοι όσοι ακολούθησαν αυτή τη διαδικασία, δεν πιστώθηκαν τα χρέη αυτά στην εφορία. Αφού ολοκληρωθεί η σχετική διαδικασία, οι δικηγόροι οι οποίοι ασχολούνται με την υπόθεση θα προχωρήσουν τις διαδικασίες ώστε να πραγματοποιηθεί η εκδίκαση της μαζικής προσφυγής. Ο ίδιος ευελπιστεί ότι όταν τελικά θα γίνει αυτό, θα καταφανεί η αδικία που διέπει τον τρόπο υπολογισμού των τελών και θα πραγματοποιηθεί μια διαβούλευση για το πώς τα πράγματα μπορούν να βελτιωθούν.
Κώστας Καρακώστας-ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ
4 Σχόλια
Απ’ τη στιγμή που δεν υπάρχει κράτος, όλες οι Κινήσεις Πολιτών είναι απαραίτητες. Παντού ανταποδοτικά τέλη – χαράτσια πληρώνουμε και τα περισσότερα από αυτά διοχετεύονται σε μίζες και παράνομους πλουτισμούς. Το τρισάθλιο εθνικό – επαρχιακό – δημοτικό οδικό δίκτυο της χώρας μας ευθύνεται για χιλιάδες ατυχήματα και νεκρούς κάθε χρόνο. Και για να είναι έτσι το οδικό μας δίκτυο, κάποιοι φάγανε και τρώνε εκατομμύρια απ’ τα χρήματα που δημοπρατούνται για κατασκευή και συντήρησή του. Κακώς, εμείς οι πολίτες οδηγοί, που δε ” βομβαρδίζουμε ” με αγωγές τους υπεύθυνους. Με την ευκαιρία, ως εκπρόσωπος κάποιας Κίνησης Πολιτών, έχω στο Αρχείο μου Υπόμνημα – Αναφορά υπογεγραμμένο από δέκα ( 10 ) Τεχνικούς Υπαλλήλους της Διεύθυνσης Τεχνικών Έργων ( Δ.Τ.Ε. ) Περιφερειακής Ενότητας Αιτωλ/νίας, όπου εκεί αναφέρονται επί λέξη. ” με το υπ’ αριθμ. πρωτ. 218998/4811/23 – 12 – 2011 έγγραφό της η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας γνωστοποιεί στην Υπηρεσία μας ότι η ” ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.” αναλαμβάνει σε όλη τη χώρα τις επεμβάσεις ( μελέτες – εργολαβίες ) βελτίωσης οδικής ασφάλειας και μάλιστα με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, στο επαρχιακό οδικό δίκτυο.” Εγώ, στο δικαστικό αγώνα που βρίσκεται σε εξέλιξη αυτή τη στιγμή για επικινδυνότητα επαρχιακού δρόμου, θα το χρησιμοποιήσω. Μήπως πρέπει να χρησιμοποιηθεί – ως στοιχείο – κι απ’ την εν λόγω Κίνηση? Συμβατική υποχρέωση της ” ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ Α.Ε.” είναι. Ποιος δήμαρχος, περιφερειάρχης κλπ την αξιοποίησε ποτέ??? Ή μήπως αξιοποιείται με…άλλους τρόπους???
Καλό. Αν δικαιωθούν θα ζητήσουμε και οι υπόλοιποι τα λεφτά μας πίσω με προσφυγές στο ΣτΕ. Ή όχι;…
Α ρε θα γελάσει η κίσσα στο τέλος…
Μια απορία έχω: Τα ίδια άτομα και αγανακτισμένοι και στο πάρκο και στην κίνηση κατά του ΟΑΕΕ και στις συνδέσεις στο ρεύμα και στο νερό και στα τέλη; Τι διάολο πότε προλαβαίνουνε;
Προς Τι ώρα
Αν εσένα σε έχει φάει το δρομολόγιο καναπές Ηλιού για καφέ.ποτάκι στο F και μετά γκρίνια για την κατάσταση μην αναρωτιέσαι που βρίσκουν κάποιοι το χρόνο να κάνουν πράγματα για το κοινό καλό