Ο τουρισμός για πολλούς έχει αλλάξει μορφή: Δεν είναι πλέον η ταλαιπωρία του “κλείσε δωμάτια, φτιάξε διαδρομές με αυτά”. Ούτε ο εύπορος τουρίστας του 2018 θέλει να είναι με αποσκευές συνεχώς στο χέρι. Θα τα παρακάμψει όλα αυτά νοικιάζοντας ένα σκάφος. Μάλιστα υπάρχουν περιπτώσεις που 2-3.000 ευρώ είναι αρκετά για να κάνει μια περιήγηση στις ελληνικές παραλίες.
Ο εύπορος τουρίστας συνήθως έρχεται από τη Δύση. Αν νοικιάσει σκάφος προτιμά το Ιόνιο λόγω της “πυκνής” σε σημεία ενδιαφέροντος ακτογραμμής του. Έτσι εκτός από το γραφικό Φισκάρδο της Κεφαλλονιάς ή τους Παξούς πάντα χωράει στον προορισμό του τα Δυτικά παράλια της Αιτωλοακαρνανίας, όπως Μύτικα, Πάλαιρο, Αστακό αλλά και τα νησάκια της Λευκάδας Κάλαμο, Καστό. Για το λόγο αυτό σε ένα μεσημέρι καθημερινής μέρας μετρήσαμε τριψήφιο αριθμό κότερων σε Μύτικα και Κάλαμο. Μάλιστα συνεχώς έμπαιναν και έβγαιναν από το λιμάνι.
Το ερώτημα είναι αν τα μέρη αυτά ωφελούνται από το πέρασμα αυτό των σκαφών. Σε επίπεδο στέγης σίγουρα όχι. Κάποιοι από αυτοί κατέβαιναν για μια μικρή βόλτα στο λιμάνι, έτρωγαν και μετά επέστρεφαν στο κότερο τους. Μέσα σε αυτό το μικρό όφελος ακούγονταν και παράπονα ντόπιων, ότι ρυπαίνουν το λιμάνι και δεν προσέχουν μπαίνοντας και βγαίνοντας σε αυτό.
Η συνολική αλήθεια βρίσκεται ίσως σε άλλο σημείο: Οι δυτικές ακτές της Αιτωλοακαρνανίας είναι έτσι κι αλλιώς ένας προορισμός σκαφών λόγω γεωγραφικής θέσης όπως προαναφέραμε. Το θέμα είναι κατά πόσο μπορεί να “ρουφήξει” τους τουρίστες αυτούς στην ενδοχώρα της περιοχής που ελλιμενίζονται. Το Φισκάρδο και οι Παξοί το κατάφεραν με τα πολύχρωμα σπίτια και την αρχιτεκτονική που διατήρησαν. Η δυτική Αιτωλοακαρνανία σε αυτό υστερεί κατά πολύ. Θα μπορούσε να αναπληρώσει το χαμένο έδαφος αν γίνονταν κάποιο υπερπολυτελές μαγαζί η ξενοδοχείο, το οποίο να αποτελεί από μόνο του αξιοθέατο σε συνδυασμό με την ανάδειξη κάποιου αρχαιολογικού χώρου. Με τη δημιουργία πόλων ενδιαφέροντος μπορείς να κατεβάσεις τον τουρίστα από το σκάφος του.
Αλλιώς τουρισμός σκαφών δεν υφίστανται για την τοπική οικονομία παρά μόνο ως αβλαβής διέλευση.
Λ.Υ.