Γράφει ο Β.Α. Π.
Γενικό πλαίσιο Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης (28/2/08)
Χωρίς αλυτρωτισμούς, απλά και ξεκάθαρα: δεν είμαστε στα πλάνα τους, δεν έχουμε συμπάθειες και αντικειμενικά δεν έχουμε κάτι που να λειτουργεί προστατευτικά. Δεν είμαστε ούτε η πιο ιστορική πόλη της Ελλάδας, δεν είμαστε στην παραμεθόριο για να μας προσέξουνε αναγκαστικά και δυστυχώς δεν έχουμε ‘προστάτες’ ούτε καν τους οκτώ…Πόσο μάλλον ανθρώπους σε θέσεις κλειδιά, που κάποιες φορές δεν φαίνονται. Να θυμίσω πως ιδρύθηκε Πανεπιστήμιο στη Λαμία και στην Τρίπολη χωρίς υποδομές, στο παραπέντε (λίγο πριν κλειδώσει ο χωροταξικός σχεδιασμός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μέχρι το 2010- άρα η λογική λέει να μην περιμένουμε αυτονόμηση μέχρι τότε ή τέλος πάντων ουσιαστικά βήματα…). Εμείς εδώ μπαίνουμε στο παιχνίδι για που θα ιδρυθεί το εφετείο και πόλεις ίδιου μεγέθους με μας, επίσημα σύμφωνα με την απογραφή του 2001 (Λαμία), εκτοξεύονται, προφανώς γιατί υπάρχει και πολιτική βούληση, αλλά κυρίως δεν υπάρχει αυτό το ιδιότυπο καθεστώς της ‘μη πρωτεύουσας’, αλλά εκμεταλλεύονται και τη γεωγραφική τους θέση, παίρνοντας το μερίδιό τους από την ανάπτυξη που λαμβάνει χώρα στον ανατολικό άξονα της χώρας. Ενδεικτικά στον παρακάτω πίνακα φαίνεται η πληθυσμιακή εξέλιξη Αγρινίου και Λαμίας από το 1960 και μετά (Πηγή: Γεωγραφία Ά Γυμνασίου, σελίδα 153 και Εθνική Στατιστική Υπηρεσία):
Χωρίς αλυτρωτισμούς, απλά και ξεκάθαρα: δεν είμαστε στα πλάνα τους, δεν έχουμε συμπάθειες και αντικειμενικά δεν έχουμε κάτι που να λειτουργεί προστατευτικά. Δεν είμαστε ούτε η πιο ιστορική πόλη της Ελλάδας, δεν είμαστε στην παραμεθόριο για να μας προσέξουνε αναγκαστικά και δυστυχώς δεν έχουμε ‘προστάτες’ ούτε καν τους οκτώ…Πόσο μάλλον ανθρώπους σε θέσεις κλειδιά, που κάποιες φορές δεν φαίνονται. Να θυμίσω πως ιδρύθηκε Πανεπιστήμιο στη Λαμία και στην Τρίπολη χωρίς υποδομές, στο παραπέντε (λίγο πριν κλειδώσει ο χωροταξικός σχεδιασμός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης μέχρι το 2010- άρα η λογική λέει να μην περιμένουμε αυτονόμηση μέχρι τότε ή τέλος πάντων ουσιαστικά βήματα…). Εμείς εδώ μπαίνουμε στο παιχνίδι για που θα ιδρυθεί το εφετείο και πόλεις ίδιου μεγέθους με μας, επίσημα σύμφωνα με την απογραφή του 2001 (Λαμία), εκτοξεύονται, προφανώς γιατί υπάρχει και πολιτική βούληση, αλλά κυρίως δεν υπάρχει αυτό το ιδιότυπο καθεστώς της ‘μη πρωτεύουσας’, αλλά εκμεταλλεύονται και τη γεωγραφική τους θέση, παίρνοντας το μερίδιό τους από την ανάπτυξη που λαμβάνει χώρα στον ανατολικό άξονα της χώρας. Ενδεικτικά στον παρακάτω πίνακα φαίνεται η πληθυσμιακή εξέλιξη Αγρινίου και Λαμίας από το 1960 και μετά (Πηγή: Γεωγραφία Ά Γυμνασίου, σελίδα 153 και Εθνική Στατιστική Υπηρεσία):
Όνομα Πόλης |
Αγρίνιο |
Λαμία |
Απογραφή 1961 |
33.281 |
21.509 |
Απογραφή 1971 |
41.794 |
37.842 |
Απογραφή 1981 |
45.087 |
41.846 |
Απογραφή 1991 |
48.116 |
43.898 |
Απογραφή 2001 |
57.174 (Πολεοδομικό.Συγκρότημα) |
62.452 (Πολεοδομικό.Συγκρότημα) |
Ποσοστιαία αύξηση % |
71,78 % |
190,35 %!!! |
Πόσο σημαντικό επομένως είναι να είναι μια πόλη ίδιου πλέον βεληνεκούς- μικρότερου σίγουρα λίγες δεκαετίες πριν- στον ανεπτυγμένο άξονα Αθήνας-Θεσσαλονίκης…Συγκριτικά η Λαμία έχει: Τ.Ε.Ι, και Στρατό, Εφετείο (από το 1999), Πανεπιστήμιο πλέον (από το 2003), είναι προφανώς έδρα νομού και έδρα της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας. Να αναφέρω σε αυτό το σημείο πως στην πρώτη έκδοση του Γενικού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού ήταν και η Λαμία εκτός σχεδιασμού, αλλά οι αντιδράσεις της έπιασαν τόπο και μπήκε στην κατηγορία Γ, ενώ οι δικές μας μάλλον δεν έπιασαν αφού παραμείναμε στην κατηγορία Δ, με κάποιες μικρές προσθήκες. Υπάρχουν πλέον αναφορές στο Πλατυγιάλι και στην εθνική σημασία του, αλλά μαζί με το λιμάνι στο Τυμπάκι, που παρεμπιπτόντως είναι ακόμα ένα λιμάνι στα χαρτιά, ενώ το λιμάνι στο Πλατυγιάλι είναι μια πραγματικότητα. Στην περσινή έκδοση σε κάποιο πίνακα με τις υπάρχουσες υποδομές σε κάθε πόλη δεν είχε ένδειξη (√) για το Αγρίνιο πως έχει Πανεπιστημιακές σχολές…προχειρότητες δηλαδή.
Προσωπικά θα ήθελα να αναφέρω πως αυτοί οι σχεδιασμοί είναι ασκήσεις επί χάρτου, δίνουν όμως το μήνυμα πως το Αγρίνιο ασφυκτιά και δεν είναι στο μυαλό αυτών που κάνουν κεντρικούς σχεδιασμούς. Δεν είμαστε η μόνη περιοχή που «αδικείται», είναι και η περιοχή των Σερρών, ενώ πόλεις με πολύ μικρότερο πληθυσμό φαίνεται να «ευνοούνται». Δεν είναι σίγουρα 57.174 ο πληθυσμός του Αγρινίου, δεν είναι το σχέδιο αυτό που θα «τελειώσει» την πόλη και την περιοχή, αλλά το αρνητικό κλίμα μετά από τέτοιες αποφάσεις επηρεάζει. Παρόλα αυτά η ανάπτυξη μιας περιοχής δεν είναι μόνο ένα σχέδιο, που μπορεί να μην είναι καν αξιόπιστο-επιστημονικό. Τουλάχιστον εμένα έτσι μου φαίνεται. Είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων (μικροκλίματος, διαθέσιμης γης, γεωγραφικής θέσης, ενδοχώρας, φυσικού κάλλους, φιλοπρόοδων ανθρώπων-νοοτροπίας, κ.λπ). Τα πρώτα δηλαδή: μικροκλίμα, διαθέσιμη γη, γεωγραφική θέση, ενδοχώρα, φυσικό κάλλος, φιλοπρόοδους ανθρώπους τα διαθέτουμε, στο και λοιπά- κ.λπ: πολιτική βούληση, ρεαλισμός, αντικειμενικά κριτήρια, και υποδομές όπως: δρόμοι, σιδηρόδρομος, λιμάνια, αεροδρόμια, τουρισμός και τουριστικές υποδομές- κάποια υπάρχουν (λιμάνια-αεροδρόμια), κάποια ξεκίνησαν (Ιονία Οδός), κάποια σχεδιάζονται και πρέπει να τα διεκδικήσουμε δυνατά (Δυτικός Σιδηροδρομικός Άξονας, Παρατριχώνια Οδός), κάποια θα έρθουν μετά από αυτά (τουρισμός) και πρέπει έγκαιρα να φροντίσουμε να είμαστε έτοιμοι σε υποδομές. Για όλα τα υπόλοιπα (πολιτική βούληση, αποφασιστικότητα και ξεκάθαρες θέσεις βουλευτών και υπουργών) χρειάζονται αγώνες, πίστη στο δίκαιο των αιτημάτων, επαγρύπνηση, γιατί τίποτα δε θα χαριστεί σε αυτή την πόλη όπως γίνεται συνέχεια κατανοητό!!!
Προσωπικά θα ήθελα να αναφέρω πως αυτοί οι σχεδιασμοί είναι ασκήσεις επί χάρτου, δίνουν όμως το μήνυμα πως το Αγρίνιο ασφυκτιά και δεν είναι στο μυαλό αυτών που κάνουν κεντρικούς σχεδιασμούς. Δεν είμαστε η μόνη περιοχή που «αδικείται», είναι και η περιοχή των Σερρών, ενώ πόλεις με πολύ μικρότερο πληθυσμό φαίνεται να «ευνοούνται». Δεν είναι σίγουρα 57.174 ο πληθυσμός του Αγρινίου, δεν είναι το σχέδιο αυτό που θα «τελειώσει» την πόλη και την περιοχή, αλλά το αρνητικό κλίμα μετά από τέτοιες αποφάσεις επηρεάζει. Παρόλα αυτά η ανάπτυξη μιας περιοχής δεν είναι μόνο ένα σχέδιο, που μπορεί να μην είναι καν αξιόπιστο-επιστημονικό. Τουλάχιστον εμένα έτσι μου φαίνεται. Είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων (μικροκλίματος, διαθέσιμης γης, γεωγραφικής θέσης, ενδοχώρας, φυσικού κάλλους, φιλοπρόοδων ανθρώπων-νοοτροπίας, κ.λπ). Τα πρώτα δηλαδή: μικροκλίμα, διαθέσιμη γη, γεωγραφική θέση, ενδοχώρα, φυσικό κάλλος, φιλοπρόοδους ανθρώπους τα διαθέτουμε, στο και λοιπά- κ.λπ: πολιτική βούληση, ρεαλισμός, αντικειμενικά κριτήρια, και υποδομές όπως: δρόμοι, σιδηρόδρομος, λιμάνια, αεροδρόμια, τουρισμός και τουριστικές υποδομές- κάποια υπάρχουν (λιμάνια-αεροδρόμια), κάποια ξεκίνησαν (Ιονία Οδός), κάποια σχεδιάζονται και πρέπει να τα διεκδικήσουμε δυνατά (Δυτικός Σιδηροδρομικός Άξονας, Παρατριχώνια Οδός), κάποια θα έρθουν μετά από αυτά (τουρισμός) και πρέπει έγκαιρα να φροντίσουμε να είμαστε έτοιμοι σε υποδομές. Για όλα τα υπόλοιπα (πολιτική βούληση, αποφασιστικότητα και ξεκάθαρες θέσεις βουλευτών και υπουργών) χρειάζονται αγώνες, πίστη στο δίκαιο των αιτημάτων, επαγρύπνηση, γιατί τίποτα δε θα χαριστεί σε αυτή την πόλη όπως γίνεται συνέχεια κατανοητό!!!
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ VIDEO