Του Λίνου Υφαντή,
Πολλοί συμπολίτες μας εκτοπίστηκαν μετά τον εμφύλιο αλλά και κατά τη διάρκεια της δικτατορίας σε διαφόρους τόπους εξορίας όπως η Λήμνος, η Ικαρία και αργότερα η Γυάρος και η Μακρόνησος. Πρόκειται για μια εποχή που τείνει να ξεχαστεί, εντούτοις αποτελεί ένα κομμάτι της ιστορίας του Αγρινίου και της ευρύτερης περιοχής λόγω του καπνεργατικού κινήματος που ανέπτυξε και της έντονης πολιτικοποίησης που ακολούθησε.
Χαρακτηριστική αποτύπωση της είναι η ρωμαλεά μορφή ενός Αγρινιώτη εξόριστου στο Μούδρο που αποτύπωσε ο εικαστικός Χρίστος Δαγκλής το 1949. Ως τίτλο φέρει “Αγρινιώτης εξόριστος στο Μούδρο”. Το πορτραίτο είναι ζωγραφισμένο με μελάνι σε χαρτί διαστάσεων 22Χ16 εκ και φυλάσσεται στη Δημοτική Πινακοθήκη των Ιωαννίνων. Πρόκειται πράγματι για έναν νεαρό Αγρινιώτη που συνάντησε κατά τη διάρκεια της εξορίας του ο Γιαννιώτης Καλλιτέχνης στο Μούδρο της Λήμνου . Εντάσσεται στο ενδιαφέρον που έδειξε για τη φιλοτέχνηση μορφών αγνώστων ανθρώπων με τους οποίους συνυπήρξε στην εξορία. Η μορφή του αγνώστου Αγρινιώτη έχει αποδοθεί φυσιοκρατικά και στέκει ρωμαλέα και μνημειώδης.
Η αγέρωχη μορφή του Αγρινιώτη εξόριστου δε θα μάθουμε ίσως ποτέ σε ποιον ανήκει. Αποτελεί όμως ψηφίδα της ιστορίας μας που τείνει να χαθεί.
Με πληροφορίες από:
Εικαστικές τέχνες στην Ελλάδα τη δεκαετία του 1940, επ. Λία Γυιόκα, Αλέξανδρος Τενεκετζής, Αθήνα: Εταιρία Ιστορικών της Τέχνης, 2021.