42χρόνια μετά ένας Αιτωλοακαρνάνας ήρωας «επιστρέφει» στην πατρίδα.
Συγκινητικές στιγμές θα εκτυλιχθούν την ερχόμενη Τετάρτη καθώς ένας Αιτωλοακαρνάνας ήρωας «επιστρέφει» στη γενέτειρά του. Τα οστά του καταδρομέα Αιμίλιου Μανιά (ή Μονιά) που βρήκε τραγικό θάνατο στην επιχείρηση «Νίκη» την 22α Ιουλίου 1974 στην Κύπρο θα ταφούν την Τετάρτη 5 Οκτωβρίου και ώρα 16:00 στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Παραβόλας.
Η εξέλιξη αυτή προκύπτει καθώς το καλοκαίρι του 2015 μετά από ανασκαφές στον Τύμβο της Μακεδονίτισσας στη Λευκωσία εντοπίστηκε η άτρακτος και τα οστά επιβαινόντων στο ελληνικό μεταγωγικό αεροσκάφος «Νοράτλας», που καταρρίφθηκε από φίλια πυρά στις 22 Ιουλίου 1974. Κυβερνήτης του μοιραίου αεροσκάφους ήταν ο Αγρινιώτης επισμηναγός Β. Παναγόπουλος, ενώ ανάμεσα στους 32 νεκρούς καταδρομείς ήταν και ο Αιμίλιος Μανιάς (Μονιάς) από την Παραβόλα.
Την 5η Απριλίου 2009 το Αγρίνιο υποδέχθηκε μέρος των οστών του Σμηνάρχου Βασ. Παναγόπουλου που ταυτοποιήθηκαν με τη μέθοδο του DNA . Πλέον ήρθε ή ώρα η γενέτειρα γη να υποδεχθεί και τα οστά του Αιμίλιου Μανιά, τα οποία ταυτοποιήθηκαν μετά τις ανασκαφές του 2015.
Η επιχείρηση «Νίκη»
Τη νύχτα της 21ης Ιουλίου του 1974 15 συνολικά μεταγωγικά αεροσκάφη Noratlas της 354 Μοίρας Τακτικών Μεταφορών της Πολεμικής Αεροπορίας απογειώθηκαν από την 115 Πτέρυγα Μάχης της Σούδας με προορισμό την Κύπρο, μεταφέροντας επίλεκτες δυνάμεις της Α’ Μοίρας Καταδρομών και μιας Διμοιρίας της Γ’ Μοίρας Αμφίβιων Καταδρομών για ενίσχυση του αγώνα κατά της τουρκικής εισβολής. Η μυστικότητα της αποστολής ήταν αυτή που στοίχισε και τη ζωή σε 33 αεροπόρους και καταδρομείς και μάλιστα από “φίλια πυρά”.
Κύρια χαρακτηριστικά της επιχείρησης με την επωνυμία «ΝΙΚΗ, ήταν ιδιαίτερα χαμηλή πτήση (στα 500 πόδια/152 μέτρα αλλά και χαμηλότερα) πάνω από τη θάλασσα, με σιγή ασυρμάτου και φώτα πλεύσης σβηστά, προς αποφυγή εντοπισμού από τα ραντάρ του εχθρού.
Σε κάθε αεροσκάφος επέβαιναν περίπου 30 καταδρομείς. Τα μόνα βοηθήματα που μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν οι κυβερνήτες ήταν η γυρομαγνητική πυξίδα, το ταχύμετρο, προς διατήρηση σταθερής ταχύτητας, το χρονόμετρο, ώστε να υπολογίζουν το κάθε σημείο στροφής, και το υψόμετρο. Η σιγή ασυρμάτου ήταν επιβεβλημένη, όπως και η πτήση ελάχιστα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.
Οι κύπριοι πολυβολητές που χειρίζονταν τα αντιαεροπορικά δεν ενημερώθηκαν για την επικείμενη άφιξη της βοήθειας από την Ελλάδα, και όταν αντιλήφθηκαν τα αεροπλάνα ξεκίνησαν να βάλλουν εναντίον τους. Τα δύο πρώτα αεροπλάνα, αν και δέχθηκαν πυρά από τα αντιαεροπορικά της Εθνικής Φρουράς, που βρίσκονταν στην περιοχή του αεροδρομίου, κατάφεραν τελικά να προσγειωθούν. Σκοτώθηκαν, ωστόσο, δύο καταδρομείς και τραυματίστηκαν άλλοι 11. Το μεγαλύτερο πλήγμα το δέχθηκε το «ΝΙΚΗ 4», το οποίο κατέπεσε με αποτέλεσμα να σκοτωθούν οι 29 από τους 30 καταδρομείς που επέβαιναν, καθώς και τα τέσσερα μέλη του πληρώματος.
Πρόσκληση από την Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού Νομού Αιτωλοακαρνανίας
H Ένωση Αποστράτων Αξιωματικών Στρατού Νομού Αιτωλοακαρνανίας , παράρτημα Αγρινίου, καλεί στην Εξόδιο Ακολουθία και την ταφή των οστών , που θα τελέσει η οικογένεια του Αντιστράτηγου ε.α. Βασιλείου Μανιά σε συνεργασία με την ΕΑΑΣ Αιτωλοακαρνανίας την Τετάρτη 5 Οκτωβρίου και ώρα 16:00 στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου Παραβόλας , προς απότιση φόρου τιμής του ηρωικώς πεσόντα Λοχία Αιμιλίου Μανιά την 21η Ιουλίου 1974, στην Κύπρο.
Διαβάστε αναλυτικά για την υπόθεση Νoratlas EΔΩ